actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2011, 06:33
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Studenten krijgen hulp om te stoppen met roken.

BRUSSEL - Na werklozen krijgen ook jongeren tussen 18 en 24 jaar binnenkort gratis begeleiding bij het afzweren van de sigaret.

Studerende jongeren tussen 18 en 24 jaar zijn de volgende doelgroep van het Tabaksontwenningscentrum van de Vrienden van het Instituut Bordet. ‘Het studentenproject wordt nog dit jaar opgestart', kondigt psychologe-tabacologe Hilde Vandecasteele aan. Zij legt de eerste contacten met hogescholen en universiteiten.

De begeleiding duurt zeven maanden en gebeurt in groepsessies. Gesprekken en medische hulpmiddelen (nicotinevervangers) worden ingezet.

Het Bordet-centrum past deze werkwijze sinds 2009 toe bij werkzoekenden. Voor een derde reeks heeft het centrum zonet een oproep aan geďnteresseerden gelanceerd.

De resultaten zijn behoorlijk. Bij de eerste lichting van 2009 lag het percentage deelnemers dat stopte na drie maanden op 49 procent, na een jaar op 37 procent. De lichting van 2010 deed het iets minder (38 procent na drie maanden). Het eindresultaat is nog niet bekend. Er werden in die groepen meer psychische problemen vastgesteld.

Het verbeteren van de gezondheid blijkt de eerste beweegreden om deel te nemen. Op de tweede plaats staat het rookverbod in cafés en restaurants. Dan volgt de prijs. De sessies duren dertien maanden. ‘Het is belangrijk dat je alle seizoenen, alle feestdagen en vakanties meemaakt', aldus Vandecasteele.

‘In gesprekken leren zij van elkaar. Die groepsdynamiek werkt beter dan waarschuwen voor de gevaren van het roken'.

Werklozen roken meer dan gemiddeld. In 2009 was 32 procent van de Belgen een dagelijkse roker. Bij de werklozen liep dat op tot 55 procent (mannen) of 46 procent (vrouwen).

De projecten hebben de steun van de fod Volksgezondheid en worden betaald met geld uit het Fonds ter Bestrijding van de Verslavingen. Zo'n begeleiding kost 650 euro per persoon.


De Standaard, dinsdag 25 oktober 2011


Ik vind dit een heel goed initiatief en ik denk dat dit ook uitgebreid kan worden naar een jongere doelgroep. Want tegenwoordig beginnen de jongeren alsmaar vroeger naar een sigaret te grijpen en denken niet aan de gevolgen op latere leeftijd. Alleen vind ik het jammer dat zulke projecten telkens zoveel geld moeten kosten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2011, 08:28
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Hulp voor studenten om te stoppen met roken

Ik hoop dat deze actie van het Tabaksontwenningscentrum van de Vrienden van het Instituut Bordet zal aanslaan. Anderzijds vrees ik wel dat studerende jongeren tussen 18 en 24 jaar een iets moeilijkere doelgroep zal zijn om te begeleiden. Zo zijn er misschien meisjes die wel willen stoppen met roken voor hun gezondheid, maar zich bedenken aangezien ze niet in gewicht willen bijkomen. Het is namelijk kenmerkend dat meisjes op deze leeftijd erg op hun uiterlijk gesteld zijn. Normaal gesproken gaan de meeste jongeren eveneens op deze leeftijd naar de hoge school of universiteit, wat een hoop stress kan veroorzaken. Jongeren zullen dus sneller geneigd zijn een sigaret te roken.
Maar wat mij betreft is het alvast het proberen waard! Ik vermoed dat groepssessies alvast meer slaagkansen hebben dan wanneer men dit probleem individueel zou aanpakken. Zo kunnen jongeren elkaar steunen in deze ‘strijd’. Moest er echt een forse verbetering merkbaar zijn, zal dit de cafés en restaurants alvast ten goede komen. Zij zullen zeker en vast niet treuren om dit initiatief.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2011, 08:59
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Studenten krijgen hulp om te stoppen met roken.

Ik verschiet er eigenlijk van hoeveel studenten tegenwoordig roken, vooral bedoelend op de leerlingen van de middelbare scholen. De leeftijdsminimum wordt steeds jonger en het aantal rokers neemt alsmaar toe. Ik denk dat dit een geweldig initiatief is om leerlingen en studenten te doen stoppen met roken, ook omdat (zoals aangehaald) een jonger publiek te bereiken valt. Natuurlijk is er ook een reden voor dat roken. De meesten doen het om bezig te zijn of om erbij te horen, maar op lange termijn wordt dit een echte verslaving. Dus wanneer deze jongeren stoppen met roken, zou er wel een alternatief moeten komen, want die jongeren gaan iets missen in hun leven dat vervangen moet worden.
Daarnaast is het ook veel gezonder voor de jongeren, hun omgeving en het milieu om niet te roken. Het spreekt natuurlijk wel in het nadeel van de overheid, die daarmee heel wat inkomsten ziet verdwijnen!
Maar als laatste zijn wij als leraar ook een belangrijke factor binnen dit princpe. Wij hebben een voorbeeldfunctie naar de leerlingen toe en als wij het goede voorbeeld geven, gaat dat bij sommige leerlingen misschien een kleine rol spelen ... Zou dat niet mooi meegenomen zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.