actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2013, 12:58
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 28
Overheid wil meer trajectcontrole op gewestwegen

De Vlaamse overheid wil gemeenten aanzetten om meer trajectcontroles in te schakelen op gewestwegen. Nu gebeurt dat enkel op autosnelwegen. In Brecht en Brasschaat loopt intussen een proefproject.

In de Antwerpse gemeenten Brecht en Brasschaat staan er momenteel op tien trajecten op gewestwegen automatische-nummerplaatherkenningscamera’s (ANPR’s) geïnstalleerd. Die fotograferen voertuigen bij het binnen- en het buitenrijden van de trajectzone, waarna de gegevens worden doorgestuurd voor verwerking. Op basis van tijdstippen kan zoals bij trajectcontrole op autosnelwegen de gemiddelde snelheid berekend worden, met een eventuele vaststelling van een overtreding. Met de ANPR-systemen kunnen vrachtwagens van bepaalde trajecten geweerd worden of is toegangscontrole mogelijk van bepaalde wegen, die bijvoorbeeld voorbehouden zijn voor De Lijn.

Ook voor het detecteren van niet-verzekerde voertuigen, wanbetalers van de verkeersbelasting of voor het actueel lokaliseren van een voertuig - zoals voor rondtrekkende daderbendes - kan het systeem ingezet worden.

De gegevens, die na 30 dagen enkel geanonimiseerd bewaard mogen worden, kunnen ook voor verkeersanalyse gebruikt worden, wat nuttig kan zijn voor onder meer rijtijden en de aanleg van parkings.

Vlotter verkeer

De Vlaamse overheid wil gemeenten en steden aanzetten om het systeem op meer trajecten te installeren om de verkeersveiligheid te verbeteren. ‘Minister Crevits wil minder puntmetingen met erg lokale handhaving, ten voordele van trajectcontroles. Daarmee worden maximale snelheden verbeterd, verloopt het verkeer vlotter en het systeem wordt door de verkeersgebruikers als eerlijker ervaren’, zegt kabinetsmedewerker Patrick D’Haese.

Eén systeem met twee camera’s kost aan de gemeente 97.000 euro, waarvan 39.000 euro door het Agentschap Wegen en Verkeer wordt gefinancierd. De gemeenten kunnen bij het agentschap terecht, dat als aanbestedende overheid fungeert. Belgacom staat als leverancier in voor de installaties en de verwerkingssoftware, die afhankelijk van de lokale vereisten modulegewijs uitgebreid kan worden.

Vrachtwagensluis

Voor het plaatsen van ANPR-camera’s wordt onder meer samengewerkt met de Provinciale Veiligheidscommissie - die op basis van statistieken advies geeft over geschikte locaties - alsook met steden, gemeenten en de Vaste Commissie van de Lokale Politie. Driemaandelijks worden de systemen geëvalueerd. De testen in Brasschaat en Brecht zouden begin november overgaan in effectieve controles. Daarover zal nog actief door politie en gemeente gecommuniceerd worden. Mogelijk dit jaar komen er nog trajectcontroles bij in de Antwerpse Waaslandtunnel, alsook op de N12 tussen Schilde en Wijnegem. In de Waaslandtunnel zouden de camera’s ook als vrachtwagensluis gebruikt worden.

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131016_00793960
Datum: 16-10-2013

Mening: Ik vind het een heel goed idee om meer trajectcontroles in te voeren. Er zijn verscheidene voordelen: ze kunnen meer mensen betrappen op te snel rijden, ze kunnen wanbetalers van de verkeersbelasting detecteren,... Ik denk ook dat de mensen zich meer bewust gaan worden van de snelheid en dat ze daardoor ook beter gaan opletten. Het aantal verkeersongevallen door overdreven snelheid zullen daardoor ook gaan dalen, wat ook betekent dat het aantal verkeersslachtoffers zal worden teruggedrongen. Wat mij betreft zie ik alleen maar voordelen. Ik snap wel dat het een hele investering is voor een gemeente om 40 000 euro op te hoesten. Maar naar mijn mening is het dat echt wel waard als je kijkt naar al de voordelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.