actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2008, 22:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up eBay verbiedt verkoop van ivoren voorwerpen

eBay verbiedt verkoop van ivoren voorwerpen


De Amerikaanse veilinggroep eBay gaat de verkoop van ivoren objecten via zijn website per 1 januari verbieden. Dat heeft de veilingsite vandaag aangekondigd.



De aankondiging komt er slechts enkele uren na de publicatie van een rapport van de dierenwelzijnsorganisatie International Fund for Animal Welfare (IFAW) over de illegale handel in bedreigde diersoorten via internet. Volgens dat rapport is eBay verantwoordelijk voor minstens tweederde van de internationale online handel in ivoor.


Samenspraak met WWF

Het bedrijf ging te rade bij de natuurorganisatie WWF en Amerikaanse milieubeschermingsgroepen alvorens de definitieve beslissing te nemen, verklaarde Richard Brewer-Hay, woordvoerder bij eBay.


Blog DM, 21/10/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2008, 18:42
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
schitterend initiatief

Ik vind dit een heel goed initiatief. Er worden nog steeds veel te veel olifanten illegaal geslacht voor het ivoor waar hun slagtanden van gemaakt zijn. Op een verkoopsite als eBay weet je niet vanwaar de spullen vandaan komen die er op verkocht worden. Het is dus een ideaal middel voor olifantenstropers om hun ivoor er voor een goede prijs te verkopen, zonder dat ze betrapt worden.
Ik denk niet dat het verbod van de verkoop van ivoor op eBay het stropen echt gaat doen minderen, maar het zal het de stropers er zeker niet makkelijker op maken. Tot slot heeft dit initiatief ook een zeer grote symbolische waarde. Het is een signaal dat olifantenstroperij niet kan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2008, 18:13
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Door deze beslissing te nemen dient eBay de illegale ivoorhandel een zware (hopelijk fatale) klap toe. Vele uit ivoor vervaardigde goederen werden via de verkoopsite eBay zonder problemen online verkocht (mogelijk 2/3 van de totale ivoorhandel), zonder dat de aanbieders zich hoefden te identificeren. M.a.w.: vele illegale goederen werden op een eenvoudige manier verkocht zonder dat de verkopers hiervan het minste risico liepen om gerechtelijk gestraft te worden voor hun illegale praktijken.

Door deze maatregel in te voeren (vanaf 1 januari 2009) geeft eBay een positief signaal naar de buitenwereld toe, waardoor ze haar imago een lichte maar broodnodige positieve stimulans schenkt. De laatste maanden kreeg je bij een bezoek aan de eBay- site het gevoel dat enkel het zoveel mogelijk verkopen van allerlei rommel primeerde op het verkopen van moreel- en wetmatig toegelaten kwaliteitsgoederen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th November 2008, 12:32
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oosterwijk
Posts: 82
Dit vind ik,als een grote voorvechter van dierenrechten geweldig natuurlijk!
De handel in ivoor is al te lang aan de gang, het gebruik van ivoor is al bezig sinds de oudste beschavingen! Ik ben blij dat ebay zijn verantwoordelijkheid opneemt en dit gaat tegengaan, want zo kunnen we niet verder, als we zo nog enkele tientallen jaar gaan blijven voortdoen zijn er geen olifanten meer.

Zelf ben ik lid van de dierenrechten groep IFAW, er verscheen op 27/10 een artikel op hun site, dat op 28/10 in Namibië, een ivoorveiling werd gehouden, er werd zo’n 9000 kg ivoor te koop gesteld, dit staat gelijk aan ongeveer 10.000 dode olifanten, er komen ook nog veilingen in Botswana, Zuid-Afrika en Zimbabwe. Het geld gaat wel gebruikt worden voor olifantprojecten maar IFAW is in alle staten en vreest dat hierdoor de jacht op ivoor weer gestimuleerd gaat worden ook al is deze verboden. Ik begrijp hun standpunt maar al te goed, men gaat nu de illegale jagers een verkeerd beeld geven.

Ik denk niet dat veel mensen begrijpen hoe slecht de olifant er deze dagen voor staat, tussen 1979 en 1989 is het aantal van 1.2 miljoen naar 600.000 olifanten gegaan, dit op 10 jaar tijd. Nu vermoed men dat er nog 250.000-300.000 Afrikaanse olifanten zijn en 25.000-30.000 Aziatische olifanten ( in het wild ).
Maar men is nu wel ongelofelijk gelukkig dat hun artikel over ebay een overwinning gemaakt heeft!

Als je meer informatie wilt over het artikel over ebay, of over de bedreigde olifanten, zou ik je aanraden een keertje te surfen naar www.ifaw.org

Een filmpje over IFAW in verband met de veiling : http://www.youtube.com/watch?v=9DGYMP8Oaj0
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.