actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2014, 08:11
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Ferguson-protest verspreidt zich over VS

In verschillende steden in de VS zijn voor de tweede dag op rij mensen op straat gekomen. Ze protesteren tegen de beslissing van de volksjury om de agent die een zwarte tiener doodschoot in Ferguson niet te vervolgen. Het aantal militairen van de Nationale Garde in Ferguson, waar rassenrellen aan de gang zijn, werd verdrievoudigd.

Gisteren sprak de agent die de zwarte tiener in Ferguson doodschoot, Darren Wilson, voor het eerst over wat er gebeurd is:

Hij zegt onder meer dat hij op dezelfde manier zou gehandeld hebben, mocht de tiener een blanke zijn geweest. Hij handelde naar eigen zeggen uit zelfverdediging, omdat hij zich in het nauw gedreven voelde. Gisteren besliste een volksjury dat Wilson niet zou vervolgd worden voor de dood van Michael Brown.

Daarop barstten in Ferguson zware rellen uit. Ook in andere steden kwamen mensen massaal op straat. Dinsdag gebeurde dat in de VS voor de tweede dag op rij weer. Volgens CNN wordt van New York tot Los Angelos, en in tientallen steden daartussen, geprotesteerd op straat.

In Ferguson, waar meer dan 2.200 militairen van de Nationale Garde afzakten om de situatie onder controle te houden, bleef het overdag overwegend kalm. Later op de avond werd de sfeer weer grimmiger. Een politievoertuig werd in brand gestoken en de politie arresteerde verschillende demonstranten.

‘De Nationale Garde krijgt versterking in Ferguson, zodat ze klaar zijn om snel in te grijpen bij geweld’, zei de gouverneur gisteren. De militairen vatten post op enkele strategische plaatsen, waaronder het politiekantoor van de stad, een buitenwijk van Saint Louis met ongeveer 21.000 inwoners.

De avond voordien, en in de nacht van maandag op dinsdag waren er 700 Nationale Gardisten in Ferguson. Zij konden niet verhinderen dat winkels in brand werden gestoken en dat gebouwen werden geplunderd.

Nog twee onderzoeken op nationaal niveau

Het juridische steekspel na de dodelijke schietpartij is nog niet voorbij. VS-minister van Justitie Eric Holder zegt dinsdag (plaatselijke tijd) dat twee lopende onderzoeken op nationaal niveau voortgezet worden. Zij moeten binnenkort afgerond worden.

Het ene onderzoek gaat over de dood van de zwarte tiener Mike Brown, die neergeschoten werd door een blanke politieagent in augustus. Het tweede onderzoek gaat over de reactie van de politie op de rellen die kort daarna zijn uitgebroken.

Bron: De Standaard:http://www.standaard.be/cnt/dmf20141126_01396776
Datum: 26 november 2014

Mijn mening: Ik kan begrip opbrengen voor de woede van de familie van de zwarte jongen, zij zijn hun zoon verloren terwijl dat had kunnen voorkomen worden. Ik heb ook begrip voor de woede van de zwarte gemeenschap die zich door dit incident weer voelt aangevallen, maar naar mijn mening zijn rellen hier niet de oplossing voor.

De politieman had de jongen beter niet in de borst geschoten, maar bijvoorbeeld in de benen. Op die manier hadden ze zichzelf kunnen verdedigen zonder dat er doden zouden vallen. Ik hoop dat de politieman spijt heeft van zijn actie, maar ik weet niet of hij de volledige verantwoordelijkheid voor het incident moet dragen. Als je je aangevallen voelt hebben we namelijk meteen een verdedigende reflex, al is schieten dan wel een overdreven reactie.

Wat er echt is gebeurd die dag is moeilijk te achterhalen aangezien het slechts getuigenissen tegen elkaar zijn. Ik denk dat het dan ook moeilijk is om een kant te kiezen voor één van de partijen.

Laatst aangepast door Annelies H*nssens : 26th November 2014 om 09:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.