actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2011, 14:38
Ilja.Bogaerts Ilja.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 25
Cijfers WODCA-actie: 7,8 procent te snel - 5,3 procent dronk te veel

Cijfers WODCA-actie: 7,8 procent te snel - 5,3 procent dronk te veel

De lokale en de federale politie hebben zaterdagnacht een grootschalige WODCA-actie georganiseerd in de provincie Antwerpen. Van de gecontroleerde bestuurders reed 7,8 procent te snel en had 5,3 procent te diep in het glas gekeken. 69 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken.

De politie voerde op meer dan 77 plaatsen in de provincie controles uit. De 344 politiemensen die aan de actie deelnamen, controleerden 9.556 bestuurders op snelheid. Daarvan reden er 749 (7,8 procent) te snel.

Er werden 9.709 voertuigen staande gehouden voor een alcoholcontrole en 7.229 bestuurders moesten een ademtest afleggen. 383 tests(5,3 procent) waren positief en 207 tests zaten zelfs boven de 0,8 promille. De politie controleerde ook 32 bestuurders op druggebruik. Van de 24 speekseltests die werden afgenomen, waren er 5 positief.

Er gebeurden zaterdagnacht voorts nog 32 verkeersongevallen. Sommige van de betrokken bestuurders hadden te diep in het glas gekeken.

In Antwerpen en Olen werd een voetganger aangereden en reed het voertuig gewoon verder. De bestuurder van het ongeval in Olen kon geïdentificeerd worden aan de hand van zijn nummerplaat en werd thuis opgepakt.

Bron:www.gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/cijfers...-te-veel-2.aspx)

Mening: Ten eerste vind ik het zeer goed dat er toch veel controles gedaan worden, want zo blijkt is het toch nog steeds nodig. Veel automobilisten zijn er zich nog niet van bewust dat je niet dronken achter het stuur mag kruipen of wanneer je 'iets' genomen hebt. Langs de andere kant vind ik de percentages meevallen. (Het is wel zo hoe meer je er controleert, kunnen de percentages lager liggen hoewel er toch nog veel gedronken hebben.) Ik zou denken dat deze hoger zouden liggen. Natuurlijk ieder individu dat dronken achter het stuur kruipt is er één teveel. Ik vind het zeer spijtig dat toch nog een ruime hoeveelheid mensen het leven moeten laten door een auto-ongeval. Het wordt nog eens tien keer zo erg als deze persoon gedronken heeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2011, 16:35
valerie.burgers valerie.burgers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: olen
Posts: 33
Drinken en rijden zijn 2 dingen die helemaal niet samen gaan.
Ikzelf woon in Olen en heb gehoord van het ongeval met de dronken bestuurder.
Toch is dit zeker niet het enige ongeval dat hier op korte tijd is gebeurd.
Zo zijn er de laatste tijd in Olen al veel ongevallen gebeurd waaruit achteraf bleek dat de chauffeur gedronken had.
Het ene ongeval kende al een betere afloop dan het andere.
Zelf drink ik altijd maar 1 alcoholisch drankje wanneer ik met de auto ben. Zeker wanneer ik nog mensen moet vervoeren, ben ik nog extra voorzichtig.
Het feit dat zij veilig thuiskomen is dan mijn verantwoordelijkheid.
Daarom vind ik de WODCA-controles een goed initiatief.
Mensen die toch denken dat ze nog kunnen rijden wanneer ze gedronken hebben, worden op deze manier toch nog bestraft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st October 2011, 00:14
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Grootscheepse alcoholcontroles gehouden in Antwerpen
zondag 30 oktober 2011, 09u11
Bron: vrt ( op www.destandaard.be)
Auteur: rvs

In de provincie Antwerpen werden zaterdagnacht grootscheepse alcoholcontroles georganiseerd. Dat heeft Radio 1 gemeld. Zaterdag werd in Antwerpen een nieuwe Wodca-actie gestart.
Op 66 plaatsen in de provincie werden alcoholtests afgenomen.

In de eerste 9 maanden van 2011 werden al meer dan 130.000 automobilisten gecontroleerd in Antwerpen. Dat maakte Antwerps gouverneur Cathy Berx bekend. Daarvan had 5 procent te veel gedronken. Daarmee daalt het aantal dronken bestuurders licht ten opzichte van 2010.

Het aantal verkeersdoden in Antwerpen ging dit jaar naar beneden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, met 11 tegenover 15. Dat geldt ten slotte ook voor het aantal weekendongevallen. Er waren 483 ongevallen, een daling met 44 ten opzichte van 2010.

Wodca-actie

Zaterdag werd in Antwerpen met een nieuwe Wodca-actie begonnen. Die focust zich vooral op de jongere chauffeurs. De actie wil hen afraden met dronken bestuurders mee te rijden.

Met affiches, bierkaartjes, gadgets en via internet worden de jongeren gesensibiliseerd. Bestuurders die niet hebben gedronken en passagiers die met hen meerijden krijgen bij controles een kaarsje met de boodschap 'Ga niet licht over je toekomst'.

Mening
Het is goed om te horen dat alcoholcontroles nog steeds frequent voorkomen, want er worden enorm veel ongelukken veroorzaakt door dronken chauffeurs. De daling van het aantal dronken chauffeurs, het aantal verkeersdoden en het aantal weekendongevallen bewijst dat de sensibilisering wel degelijk effect heeft. Nieuwe acties zijn dan ook enkel toe te juichen. Bovendien is het goed dat in deze acties diverse middelen worden aangewend. Zo wordt er een groot publiek bereikt. Het feit dat er niet enkel aandacht wordt gevestigd op de chauffeurs is een goede zaak. Er zijn immers nog veel mensen die zelf niet dronken achter het stuur kruipen maar wel bij een aangeschoten bestuurder in de wagen zouden stappen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st October 2011, 12:12
Ive.Torfs Ive.Torfs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kessel
Posts: 23
Ik ben zeker voorstander van dit initiatief en kan enkel de veiligheid op de weg ten goede komen. Ik ben zelf ook dit weekend tegenhouden om te blazen en had niet gedronken, wat heel normaal is vind ik. Als je achter het stuur van een auto stapt heb je heel wat verantwoordelijkheid. Je hebt het leven in handen van jezelf, van diegene die meerijden en van de andere mensen die zich op de openbare weg begeven. De mensen die dan ook met te veel promille achter het stuur kruipen kan ik dan ook echt niet begrijpen en zeker de mensen die drugs gebruiken zijn in mijn ogen niet verantwoordelijk genoeg om een auto te besturen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.