actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd August 2011, 16:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Inge Vervotte verlaat de politiek

Inge Vervotte verlaat de politiek


Ontslagnemend CD&V-minister Inge Vervotte verlaat de actieve politiek voor een functie binnen de zorgsector. Dat maakte ze dinsdag bekend. De raad van bestuur van de vzw Emmaüs, die gezondheids- en welzijnszorg aanbiedt, heeft Vervotte aangeduid als toekomstig voorzitter van zijn dagelijks bestuur.



De minister blijft haar verantwoordelijkheden binnen lopende zaken opnemen. Nadien zal ze geleidelijk een aantal voorzitterstaken overnemen van huidig voorzitter Michel Vanholder, die vanaf 1 juli 2013 met pensioen gaat. Uiteindelijk zal Vervotte het dagelijks bestuur volledig op zich nemen.

'Het is een doordachte en positieve keuze', benadrukt Vervotte. "Na mijn ervaring als Vlaams minister van Welzijn is de zorgsector steeds een bijzondere plaats in mijn leven blijven innemen.'

Vervotte raakte bekend als vakbondsvrouw bij Sabena en stapte nadien over naar de politiek. 'Na bijna tien jaar actieve politiek, komt voor mij het moment om een nieuwe richting in te slaan', motiveert ze haar keuze. Het waren zeer intense jaren, voor mezelf, voor de partij en voor de politiek in het algemeen.

'Sociaal engagement is voor mij altijd de rode draad geweest van mijn werk en inzet. Ik krijg de mogelijkheid om dit sociaal engagement vorm te geven in de zorgsector, op het terrein, in voorzieningen waar de meest kwetsbaren van de samenleving welkom zijn, hun plek vinden en sommigen zelfs hun leven in uitbouwen', aldus Vervotte. Op zulk een plek zal ik graag zijn. Ik ben erg blij en dankbaar dat ik die kans krijg.”


Vzw Emmaüs

Naast voorzitter van het dagelijks bestuur wordt Vervotte, net als haar voorganger, afgevaardigd bestuurder voor de sectoren geestelijke gezondheidszorg en ouderenzorg.

Volgens de raad van bestuur van de vzw beantwoordt Vervotte aan het gezochte profiel: 'Als gewezen Vlaams minister werd zij gebeten door de zorgsector en verwierf zij een diepgaande kennis van die sector. Ze bouwde een ruim maatschappelijk netwerk uit in vele domeinen die voor Emmaüs van belang zijn. Als persoon leerden wij haar kennen als iemand die gedreven wordt door dezelfde waarden als Emmaüs en als iemand die sterk strategisch en toekomstgericht denkt.'

Emmaüs is een vzw die gezondheids- en welzijnszorg aanbiedt. De vereniging telt meer dan 20 zorginstellingen over heel de provincie Antwerpen en stelt meer dan 5600 personeelsleden tewerk.


Blog DS, 23-08-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th August 2011, 15:41
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Pijnlijk verlies

Pijnlijk verlies


Op zichzelf is het noch verrassend noch dramatisch dat iemand als Inge Vervotte niet tot de pensioengerechtigde leeftijd in de politiek blijft. Vervotte is niet de eerste en ze zal niet de laatste zijn die na enige tijd zin krijgt in iets anders. Het is haar volste recht. Dat er tussen andere geledingen van de samenleving en de politiek een tweerichtingsverkeer bestaat, is zelfs een goed principe. Als er een probleem is, dan ligt het bij de rekrutering van het politieke bedrijf. Hoe vind je en motiveer je talentvolle, betrokken en gedreven jonge en minder jonge mensen om zich, een tijdlang, voor de publieke zaak in te zetten? Alle partijen, zelfs de meest succesvolle van het moment, voelen scherp aan dat de werfkracht die uitgaat van de politieke stiel, uiterst zwak is geworden.

Omdat de instroom zo karig is, valt ieder verlies aan kwaliteit des te harder op. Wie wil zich nog aan het permanente toezicht van media en publieke opinie onderwerpen als daartegenover niet de macht of tenminste de kans staat om de samenleving te hervormen en te vernieuwen? Naarmate het probleemoplossende vermogen van de politiek taant, kwijnt de interesse voor een politieke carrière. Door de grotere mobiliteit, of wispelturigheid, van de kiezers, is voorafgaande bekendheid de belangrijkste kwaliteit van de aspirant-politicus geworden.

Toch hoeft bekendheid inhoud niet in de weg te staan. Inge Vervotte heeft het vertrouwen dat haar kiezers in haar stelden, niet beschaamd. Haar electorale aanhang bleek ongevoelig voor de conjunctuur van haar partij. Door haar ontslag, solidair met Yves Leterme en Jo Vandeurzen, toonde ze haar onthechting en authenticiteit. Tegelijk stond ze bekend als een dossiertijger, niet als iemand die berekend de aandacht zocht. Kiezers hebben een zesde zintuig voor zulke mensen.

Haar vertrek is wellicht winst voor de zorgsector, maar zeker verlies voor de politiek. Voor haar partij is het nog veel pijnlijker. CD&V is bij de verkiezingen van vorig jaar weer in een existentiële crisis beland. De jongste ontwikkeling in de eindeloze formatie heeft haar situatie nog heikeler gemaakt. Door erin toe te stemmen zonder de N-VA te onderhandelen heeft voorzitter Wouter Beke geen andere optie dan met een verdedigbaar akkoord naar buiten te komen. Een slecht akkoord of een mislukking zou een electorale ramp uitlokken. Maar zelfs als hij in deze heksentoer slaagt, blijft de existentiële vraag voor de christendemocraten levensgroot.

Om beloftevolle mensen naar de politiek te halen, heb je een sterk verhaal nodig. De jongste zoektocht daarnaar, onder leiding van Rik Torfs en Vervotte zelf, leverde alweer niets opmerkelijks op. Ook al blijft ze binnen de zuil, Vervottes vertrek onderstreept de christendemocratische bloedarmoede.


DS, 24-08-2011 (Bart Sturtewagen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th September 2011, 00:10
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Unhappy Snif snif

Snif snif ... We gaan je missen: Eerlijke, geëngageerde, ik-doe-i.p.v.-praat, betrouwbare, ik-overleg-met-alle-betrokkenen, vriendelijke Inge...

Hoewel je het zelf niet zo zegt, begrijp ik je desillusie in onze politiek. Ga maar naar het veld: Je zal er meer dan waardevol zijn voor échte mensen.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.