actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2014, 10:22
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Sleurs: "Systeem van alimentatie veranderen"

Sleurs: "Systeem van alimentatie veranderen"

De nieuwe staatssecretaris voor Armoedebestrijding, Elke Sleurs (N-VA), wil het systeem van alimentatie hervormen om te vermijden dat mensen na een echtscheiding in de armoede belanden. Ze wil de regeling voor de zogenoemde onderhoudsuitkering meer op één lijn krijgen, zodat er meer zekerheid komt voor mensen die scheiden, vertelde ze in "De ochtend".

Staatssecretaris Elke Sleurs heeft verschillende beleidsdomeinen meegekregen in de nieuwe regering: Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een Beperking, en voorts Fraudebestrijding en Wetenschapsbeleid. Ze is op zich niet bevoegd voor de onderhoudsuitkeringen als dusdanig, maar via het domein armoede wil ze wel maatregelen uitwerken. Het armoederisico bij eenoudergezinnen is immers 34 procent.

"Mijn voorkeurscenario is dat er niet meer zo'n groot verschil is tussen bepaalde regio's, afhankelijk van waar de scheiding uitgesproken wordt. De regeling zal afhangen van de basis van de inkomsten na de echtscheiding." Wat men zal moeten betalen aan de ex-partner of wat die ex-partner zal krijgen, zal afhangen van het inkomen in die nieuwe situatie. Ook de buitengewone kosten, die men altijd moet betalen, moeten in verhouding staan tot het inkomen.

Sleurs beseft dat ze niet alleen daarover kan beslissen, maar wil wel de aanzet geven, en veel overleg plegen. "Ik zal veel met de collega's moeten overleggen, onder meer met die van Justitie, het is een moeilijke, transversale aanpak."
"Voortbouwen op werk van De Block"

Wat armoede betreft, zei Sleurs dat er nog veel werk aan de winkel is. "Mijn voorgangster, Maggie De Block (Open VLD), is al goed begonnen met enkele plannen en we gaan daar zeker verder op door. Maar het probleem is niet opgelost: elke persoon in armoede is er een te veel." Ondanks de besparingen van de regering, maakt Sleurs zich sterk dat de armoede onder de regering-Michel niet zal toenemen door de sociale correcties die zijn ingevoerd.

Bron: De Redactie
Datum: 12/11/2014

Eigen mening:
Ik vind het heel goed dat Elke Sleurs meer aandacht wil geven aan eenoudergezinnen. Tegenwoordig zijn er zoveel mensen die scheiden waardoor er dus ook steeds meer mensen in armoede komen. Het kan absoluut niet gemakkelijk zijn om met één inkomen rond te komen. Alles wordt steeds duurder waardoor het moeilijker is om rond te komen. Als je dan ook nog eens kinderen hebt, is het helemaal uitkijken. Ik vind dus dat de alimentatie goed bekeken moet worden want ik vind het niet kunnen dat de kinderen door de scheiding van hun ouders niet meer kunnen leven zoals ze daarvoor deden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2014, 19:22
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Zoals J*rine hieronder al vermeld heeft, vind ik het ook belangrijk dat men goed naar de alimentatie moet kijken. Ik schrik er niet van dat het armoederisico bij eenoudergezinnen 34% procent bedraagt. Alleen sta je namelijk minder sterk in je schoenen dan wanneer er twee inkomens binnenkomen. Je moet zien als ouder dat jezelf kan rondkomen, maar ook dat je kinderen het goed hebben. Ik denk persoonlijk dat het voor de meeste ouders belangrijk is dat je kind(eren) een goed leven leiden. Bovendien vind ik het ook niet meer dan normaal dat men nu wil gaan kijken naar het inkomen en niet naar een regio. Op deze manier zullen de gescheiden partners minder in problemen komen. Ik vind het vooral belangrijk voor de kinderen. Wanneer hun ouders zijn gescheiden, is het voor deze kinderen op emotioneel vlak vaak niet makkelijk. Op het moment dat ze het dan ook ‘minder’ gaan hebben dan voordien, zullen de klasgenoten misschien extra vragen gaan stellen. Het zou zelfs kunnen leiden tot pestgedrag en dit moet men voorkomen. Ik hoop in elk geval dat men dit voorstel zal goedkeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.