actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2012, 18:58
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
'Wat heeft de N-VA al gerealiseerd? Niks, rien'

'Wat heeft de N-VA al gerealiseerd? Niks, rien'

In de Kamer gaf premier Elio Di Rupo antwoord op de kritiek op zijn begrotingsakkoord. De premier haalde daarbij vooral uit naar de N-VA.
Premier Di Rupo en zijn regering hadden voordien heel wat kritiek gekregen op het begrotingsakkoord dat bereikt werd. Onder meer Jan Jambon van de N-VA zei daarbij dat er geen hoop meer is voor de modale burgers, toch niet in het Belgische systeem. ‘Kevin en Frédéric zijn de dupe van België', zei hij.

Premier Di Rupo stak van wal door er op te wijzen dat het akkoord gedragen werd door zes partijen, die ‘een coherente aanpak' wisten te delen, ‘en dat in moeilijke tijden'. Een schril contrast met de bijdrage van de N-VA, volgens Di Rupo.

‘Wat heeft de N-VA al gerealiseerd? Niks, rien! N-VA heeft de kans gekregen toe te treden tot de federale regering maar heeft die verantwoordelijkheid niet opgenomen', aldus een bevlogen premier.

‘De partij stelt zich destructief op. Ze ziet overal problemen, maar lost niets op. Sta mij toe even de puntjes op de i te plaatsen. We hebben lang onderhandeld maar we hebben nooit een sociaal-economisch voorstel van N-VA kunnen lezen. De economische problemen en de loonhandicap bestaan al langer. Maar nee, we moesten eerst over BHV onderhandelen. Nu zeggen dat we veel te laat handelen, is dan ook hallucinant.'

De premier verwees ook nog naar het groeipact van de N-VA dat volgens hem alle Belgen voor 1,3 miljard zou belasten - ‘ook Vlamingen'. Dat zou volgens Di Rupo niet het gewenste effect hebben, omdat dat de loonlast niet zou verlagen en toch de koopkracht fiks zou aantasten.

In dat relanceplan van de N-VA stelde de partij een btw-verhoging voor. Di Rupo citeerde het Planbureau om erop te wijzen dat zo'n verhoging tot 8.000 jobs zou kunnen kosten. 'Dat is vergelijkbaar met Ford Genk. Is dat uw relanceplan?'

Middenklasse

Dat de begroting uit verschillende hoeken kritiek krijgt, stelt de premier ook enigszins gerust: dat niemand helemaal tevreden is, betekent volgens hem dat de regering evenwichtige keuzes gemaakt heeft zonder een welbepaalde groep te viseren.

Hij ontkende wel ten stelligste dat vooral de middenklasse getroffen wordt. ‘Dat is niet waar! We nemen het geld niet af van de middenklasse. Het zijn de grote ondernemingen die een meerwaarde op aandelen realiseren die belast worden, niet de middenklasse.'

Dat de roerende voorheffing van 21 naar 25 procent stijgt betekent maar een paar tientallen euro extra kosten voor wie 50.000 euro bij de bank staan heeft, rekende de premier uit. ‘En ik ken heel wat mensen die maar wat graag 50.000 euro op de bank zouden staan hebben', aldus Di Rupo nog. ‘U kan daar een berg van maken, maar eigenlijk is het maar een muis.'

Marxist

Premier Di Rupo wist ook de lachers op zijn hand te krijgen, onder meer toen hij terugkwam op de kritiek op zijn 'marxistische' regering. 'Ik hoor nu dat we maatregelen nemen die in de goede richting gaan, maar te laat komen. Moet ik dan afleiden dat mijn voorgangers - Dehaene, Verhofstadt, Leterme, Van Rompuy - nog marxistischer waren?', vroeg Di Rupo.

Hij beloofde de Duitse kanselier Angela Merkel later op de dag alvast te waarschuwen, mocht dat betekenen dat Europees voorzitter Herman Van Rompuy een marxist is. Ik zal haar zeggen: 'Pas op! Pas op!' En dan: 'Allez, een beetje serieus hé.'

Reactie Jambon: we gaan geen PS-programma uitvoeren

N-VA-fractieleider Jan Jambon nam de uithalen van de premier niet.

'Op het vlak van verantwoordelijkheid hebben we van u geen lessen te nemen', luidde het. 'Wij nemen onze verantwoordelijkheid op gemeentelijk vlak, vanaf januari op provinciaal vlak en al jaren op Vlaams niveau. Wij zullen nooit verantwoordelijkheid nemen om het PS-programma uit te voeren'.

Jambon zei ook niet op zich tegen belastingen te zijn, 'maar wel tegen een verhoging als we al wereldkampioen belastingen zijn'. Tot slot gaf hij toe de premier 'eindelijk bevlogen gezien' te hebben. 'Maar dat was in het Frans. Ik daag u uit om hetzelfde in het nederlands te doen.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121122_00377752

Commentaar: Ten eerste vind ik dat de N-VA geen te drastische uitspraken moet doen. Om problemen vragen of provoceren is nooit goed. Daarnaast vind ik dat Di Rupo gelijk heeft, maar dat hij niet zegt waarom. De N-VA heeft ook nog niets gerealiseerd, maar ze hebben er ook niet de kans toe gekregen. De andere partijen kunnen geen akkoord bereiken met de N-VA zodat de N-VA ook vrij weinig macht had ik de federale regering. Persoonlijk vind ik dat in onze Belgische politiek te veel geprovoceerd wordt en dat er te veel verwijten worden rondgeslingerd in plaats van dat er echt gewerkt wordt aan een degelijk landsbestuur.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2012, 15:34
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
De N-va kan weinig realiseren omdat het op federaal vlak in de oppositie zit. Dit komt omdat wij de onderhandelingstafel hebben verlaten na een zwaar getint links nota. De nota was en is niet het verhaal van de N-va. Daarbuiten : De job van de oppositie is om zich kritisch op te stellen. De 2 grote overwinnaars van de verkiezingen zijn de N-va en Groen. Deze 2 partijen zitten in de oppositie. Vlaanderen kiest duidelijk voor een centrum-rechts programma en ze krijgen een linkse regering.Daarbuiten zijn we een minderheidspartij in de Vlaamse regering
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.