actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2012, 12:04
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Recordaantal Belgen geniet van pensioen in het buitenland

Recordaantal Belgen geniet van pensioen in het buitenland

Frankrijk is favoriete land voor de oude dag

Meer dan 40.000 Belgen genieten in het buitenland van hun pensioen. Een absoluut record, en wel vijftig procent meer dan tien jaar geleden. Vooral Frankrijk is geliefd. Meer dan 14.000 landgenoten brengen er hun oude dag door. In Spanje, met het terzake legendarische Benidorm, wonen 4.000 gepensioneerde Belgen.


Belgen die hun oude dag in het buitenland doorbrengen, krijgen hun pensioen gewoon doorgestort. Wat telt zijn de rechten die ze als Belgische werknemer, zelfstandige en/of ambtenaar in België hebben opgebouwd. Of ze nu in Benidorm, de Provence of een klein eiland op de Stille Oceaan verblijven, maakt geen verschil. Soms kan zo'n verhuis zelfs een fiscaal voordeel opleveren. Of gewoon beter weer, minder regen, en meer zon.

Zon lokt

Jaar na jaar trekken meer Belgen naar het buitenland om er hun pensioen door te brengen, zo blijkt uit de statistieken van de Rijksdienst voor Pensioenen die ex-werknemers en zelfstandigen hun uitkering uitbetaalt. Tien jaar geleden betaalde de RVP aan 24.000 Belgen hun pensioen in het buitenland uit, begin vorig jaar waren het er al 34.000. Daarbovenop verblijven nog zo'n 6.000 gepensioneerde ambtenaren in het buitenland, wat het totaal op 40.000 brengt.

Belgen in het buitenland laten zich vooral door de zon lokken. meer dan een derde kiest voor Frankrijk, één op negen voor Spanje. Italië lokt nog 839 Belgen, terwijl landen als Portugal en - opvallend - Hongarije ook goed zijn voor enkele honderden landgenoten.

Toch zoekt niet iedereen de zon op. Onze buurlanden Nederland (2.423), Duitsland (2.364) en Luxemburg (1.403) zijn ook populair, terwijl nog eens 908 Belgen hun pensioen krijgen in Zwitserland. Wellicht zijn dat liefhebbers van de bergen, maar ook een bepaald soort fiscale vluchtelingen zoekt er onderdak. In Monaco wonen overigens 123 Belgische gepensioneerden.

Meer dan driekwart van de Belgen die hun oude dag in het buitenland doorbrengen, blijft in Europa. Een deel zoekt het toch over de oceaan. Canada en de VS tellen elk meer dan duizend Belgische gepensioneerden. Dat kunnen Belgen zijn die op hun oude dag daarheen verhuisden, maar ook mensen die eerst een aantal jaren in België werkten, en dan emigreerden. Daarbovenop komen ook nog landgenoten die de nationaliteit van hun nieuwe thuisland gekozen hebben. Ook Zuid-Afrika wint overigens aan populariteit: daar verblijven iets meer dan vijfhonderd Belgische gepensioneerden. Australië telt er 321. Een opvallende stijger is ook Thailand: daar zitten al 271 bejaarde Belgen, dertig meer dan een jaar eerder.

Turken en Marokkanen blijven

Ook buitenlanders die in België gewerkt hebben, krijgen vanzelfsprekend een pensioen. In totaal betaalt de RVP 176.134 pensioenen van gewezen werknemers en zelfstandigen in het buitenland uit, zo blijkt uit de jaarlijkse statistieken.

Het gros van wie een pensioen in het buitenland krijgt, zijn mensen met een vreemde nationaliteit die hier gewerkt hebben en daarna terug naar hun thuisland gingen. Zij zijn met 136.805. De Italianen zijn met net geen 40.000 de grootste groep, gevolgd door de Fransen met zo'n 20.000. Nog geen 8.000 Turken krijgen een pensioen in hun thuisland, terwijl de Marokkanen slechts met 5.661 zijn. In tegenstelling met Italianen brengen de meesten van hen dus hun oude dag in België door.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=G3N3MMMKP
zondag 26 februari 2012, Auteur: Bart Moerman

Eigen mening:
Ik kan heel goede begrijpen waarom gepensioneerden naar het buitenland trekken. Mooi weer, weg van de drukte en ze krijgen er evengoed hun pensioen uitbetaald. Warmere Europese landen zijn het populairst. Daar voelt elke dag alsof je op vakantie bent. Dat bijna de helft voor Frankrijk kiest is volgens mij te verklaren door de taal. Het gross van de Belgen spreekt immers wel een woordje Frans, waar dit voor bv. Spaans al een pak minder is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th February 2012, 13:25
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Recordaantal Belgen geniet van pensioen in het buitenland

Ik ben toch wel verbaasd dat het over zo'n groot aantal gepensioneerden gaat. Dat de meesten kiezen voor de zonnige landen, dat verbaasd me dan weer niet! Ik ga er toch van uit al die gepensioneerden die hiervoor kiezen, gezonde mensen zijn. Mensen die zorgbehoevend zijn, blijven volgens mij beter in eigen land. In België is de zorgverlening uitstekend, dat verschil merk ik wel als ik tijdens een korte vakantie een dokter in het buitenland moet raadplegen! Het feit dat de pensioenen doorgestort worden, vind ik maar normaal. Iemand die in België gewerkt heeft, heeft sociale lasten bijgedragen en heeft recht op pensioen. Het is al die Belgen in het buitenland gegund dat ze genieten van hun pensioen, zelf denk ik dat ik toch liever in ons eigen land zal blijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th February 2012, 13:58
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Recordaantal Belgen geniet van pensioen in het buitenland

Mij verbaasd het alleszins niet. Ze kunnen hun geld beter aan een zonnige vakantie geven dan het hier in België op een bank te zetten. Want veel hebben ze daar niet aan. Sparen hoeven die mensen op hun leeftijd ook al niet meer te doen dus kunnen ze het maar beter spenderen aan een zonnige bestemming waar ze met alle vreugde kunnen genieten van hun laatste dag.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th February 2012, 18:06
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Veel mensen hebben tijdens hun actieve loopbaan reeds flink wat spaarcentjes opzij gezet om hun droom mee te realiseren : een huisje in het buitenland. Frankrijk scoort hierbij zeer goed. Je vindt hier nog van die dorpjes waar de tijd is blijven stilstaan. Het heeft volgens mij veel voordelen : het klimaat is er veel beter, de lucht is er gezonder dan hier bij ons en bovenal is het er veel rustiger.
Alles is “à l’aise”. Deze mensen trekken iedere vakantie naar het zuiden en later als ze met pensioen zijn hopen ze daar constant te verblijven. De taal is voor veel mensen geen probleem. Zijn er thuis problemen, kan je nog snel overkomen, want zo ver is het zuiden van Frankrijk nu ook weer niet. Met de TGV ben je zo weer thuis.
Ik hoor in mijn omgeving de laatste tijd veel mensen praten over een verhuis naar Frankrijk als ze later met pensioen zijn.
België beu?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.