actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2012, 09:42
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
'Belgische windmolens kunnen evenveel stroom leveren als kerncentrale'

De geďnstalleerde capaciteit aan windvermogen in België bedraagt momenteel 930,65 megawatt (MW). Dat stelde de beheerder van het elektriciteitsnet, Elia, vrijdag. Dat betekent volgens Elia dat de Belgische windmolens samen ongeveer hetzelfde vermogen kunnen genereren als een kerncentrale.

Elia maakte vrijdag bekend dat het vanaf nu gegevens over de verwachte en werkelijke windvermogenproductie in België ter beschikking zal stellen van de marktspelers.

'Deze gegevens worden ter beschikking van de markt gesteld als onderdeel van de opdracht
inzake transparantie en marktfacilitering die Elia heeft als beheerder van het transmissienet voor elektriciteit', luidt het persbericht.

De tool die Elia nu ter beschikking zal stellen van de marktspelers, geeft een overzicht van de verwachte totale windvermogenproductie voor een periode van maximaal zeven dagen. Daarnaast wordt ook een realtime-inschatting van de windvermogenproductie getoond.

'Evenveel vermogen als kerncentrale'

Uit de gegevens blijkt volgens Elia dat de capaciteit van de Belgische windmolens, 930,65 MW, overeenkomt met de capaciteit van een kerncentrale. Het zou dan wel om een kleine kerncentrale gaan. De kerncentrale van Doel kan met haar vier reactoren bijvoorbeeld een totale capaciteit genereren van 2.839 MW.

In de komende jaren verwacht Elia een aanzienlijke groei van de windproductie in het kader van de Europese, nationale en regionale klimaatdoelstellingen.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit vind ik positief nieuws. Ik denk dat het aandeel aan groene stroom in ons land, nog groter moet worden als we in 2015 de eerste kerncentrales willen sluiten. In het regeerakkoord van Di Rupo I staat wel dat men aan het doel van in 2003 (sluiting van 3 kerncentrales) vasthoudt, maar wel als er voldoende andere middelen zijn. Daarom vind ik dat er meer werk gemaakt moet worden van alternatieve energiebronnen zoals bv. windenergie. De windparken op zee zijn een schitterend initiatief, maar ook op het land stoor ik er mij eigenlijk niet aan. Op het journaal zei men wel dat we deze cijfers een beetje moeten nuanceren: de windmolens draaien natuurlijk niet constant omdat het niet altijd waait.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th February 2012, 15:45
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik ben het zeker eens met Nic. Ik vind het een enorme goede zaak te lezen dat men voorspelt dat in de toekomst het aantal windmolens zal groeien. Ik ben een enorme voorstander van de afbouw van kerncentrales en vind het dan ook noodzakelijk dat men meer gaat investeren in de groene energie.

Het, voor mij, belangrijkste argument tegen atoomenergie is toch wel het argument dat aangeeft dat atoomenergie geen bevoorradingszekerheid biedt. Kernenergie is namelijk niet duurzaam. De uraniumvoorraden zijn eindig. Algemeen wordt ervan uitgegaan dat er nog voor 60 jaar uranium voorradig is. Vele mensen zullen tegen mijn argument inbrengen dat ook andere kernen splijtbaar zijn, dit is waar maar voor hoelang dat dan weer. Plaats bij dit argument dan nog eens de vele nadelen van kerncentrales en mijn uitkomst is; weg ermee!

Ik ben enkel te realistisch te om aan deze laatste uitspraak een nu toe te voegen. Het is gewoonweg niet haalbaar sito presto over te schakelen op andere energiebronnen. Dit zal enkele jaren tijd vergen!

Tot slot wil ik nog toevoegen voor de mensen die al euforisch zijn over de titel van dit artikel dat ze verder moeten lezen. Het gaat over een KLEINE kerncentrale!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.