actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2012, 18:49
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Stad Brussel schreef al 69 boetes uit voor seksuele intimidatie

BRUSSEL - De stad Brussel heeft sinds 24 juni al 69 Gemeentelijke Administratieve Sancties, of GAS-boetes, uitgeschreven voor seksuele beledigingen zoals gaybashing en het uiten van seksueel getinte opmerkingen aan vrouwen. Dat antwoordde Brussels burgemeester Freddy Thielemans (PS) maandagavond in de gemeenteraad op een vraag van oppositielid Els Ampe (Open VLD).

Details over waar de boetes uitgedeeld werden en voor welke feiten, zijn niet bekend. Wie een seksuele belediging uit of iemand nafluit, riskeert een boete tot 250 euro. Het fenomeen van seksuele intimidatie werd onder de aandacht gebracht door de documentaire "Femme de la rue" van Sofie Peeters.

In de Alhambrawijk werden tussen half juli en half september al 542 van dergelijke boetes uitgeschreven. 452 boetes werden opgesteld voor wagenbestuurders die in overtreding waren met de wegcode. Daarnaast werden 90 boetes uitgeschreven aan straatprostituees en hun klanten. De Alhambrawijk kent al jaren een hardnekkige straatprostitutie en het Brusselse stadsbestuur kondigde voor het zomerreces aan om harder tegen op te treden tegen de problematiek. De GAS-boetes zijn bedoeld om de overlast in de buurt terug te dringen. Ze werden ingevoerd via het politiereglement van de stad.

datum: 24/09/2012
bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120924_180

Eigen mening:
Ik vind het heel goed dat dit vanaf nu consequent wordt doorgevoerd. Het is niet de bedoeling dat mensen met schrik over straat moeten lopen of dat ze zich zouden moeten aanpassen om dan niet meer te worden uitgescholden. Ik vind het spijtig dat homo's niet gewoon over straat kunnen lopen. Iedereen moet geaccepteerd worden zoals hij of zij is en het is spijtig dat nog niet alle mensen dit door hebben en toepassen. Heel veel allochtonen vinden dat zij gediscrimineerd worden en soms is dit ook het geval, maar als zij mensen uitschelden omwille van hun geaardheid, vind ik dat ook discriminatie. Als ze dat zelf niet graag hebben, moeten ze dit ook niet doen naar andere mensen doen. Dit wordt misschien niet geaccepteerd in hun land van herkomst, maar hier wel, dus daar zullen ze zich toch aan moeten aanpassen. Ik wil duidelijk vermelden dat dit niet over alle allochtonen gaat, maar over een beperkte groep.
Hopelijk blijven ze er consequent tegen optreden en zal dit probleem langzaamaan verdwijnen. Helemaal weg zal het nooit gaan, maar het is in ieder geval een verbetering als mensen zich terug veilig voelen op straat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2012, 19:24
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Als meisje maak je het vaak mee : je loopt over straat en bouwvakkers roepen " hey" of fluiten je eens na. De meeste vrouwen onder ons lachen er eens mee of zeggen soms zelfs " hey " terug. Hier is totaal niets verkeerds aan vind ik persoonlijk. Wanneer het zou gaan over ongewenste aanrakingen gaat, moet dit duidelijk wel bestraft worden. Ik vind de boetes een beetje overroepen wanneer het dus gaat om nafluiten.

Zoals Tinne al vermeldde is het jammer dat homo's niet meer "normaal" in de straten kunnen lopen, of ze worden al meteen nagestaard en vaak krijgen ze ook nog eens scheldwoorden naar hun hoofd geslingerd. Homo zijn is nu eenmaal bij ons een toegelaten geaardheid en dit accepteer ik dan ook. Aan de andere kant vind ik wel dat homo's het niet moeten uitlokken. Hiermee bedoel ik dat ze niet elkaar moeten aflekken of in mekaars broek moeten zitten op straat. Dit zou trouwens ook niet geapprecieerd worden door ons wanneer hetero's dit zouden doen.

Ik stem ook met de reactie van Tinne op die kleine groep allochtonen. Vaak vormen zij het probleem op straat. Kunnen zij zich dan niet aanpassen aan onze maatschappij ? Of willen ze ons laten voelen dat zij de baas hier willen worden ? Ik zeg niet dat wij Belgen " heilige boontjes" zijn maar ik geef toe dat wanneer ik 's avonds op straat loop en een allochtoon me passeerd, ik een beangstigend gevoel krijg. Dit is vooral te wijten aan gebeurtenissen met allochtonen die worden vertoond op het nieuws. Je hoort het meer en meer .....
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th September 2012, 11:18
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Stad Brussel schreef al 69 boetes uit voor seksuele intimidatie

Net als Charlotte vind ik het ook een beetje overdreven om onmiddellijk boetes te gaan uitschrijven wanneer bouwvakkers bijvoorbeeld meisjes nafluiten of hen naroepen. Vaak hebben ze hier absoluut geen bijbedoelingen mee, en is dit voor hen ook maar om eens te lachen "onder de mannen".

Wanneer het echter niet blijft bij nafluiten of eens "hey" roepen, maar wanneer de dingen die ze roepen persoonlijker gericht zijn, wordt het natuurlijk al een andere zaak. Het is belangrijk dat meisjes en vrouwen (en uiteraard ook mannen) over straat kunnen lopen met een veilig gevoel, en vanaf wanneer dit gevoel van veiligheid in gedrang komt, moet er ingegrepen worden.
Daarom vind ik het wel goed dat er tegenwoordig meer aandacht wordt besteed aan seksuele intimidatie en dat men hier sneller en meer boetes voor uitdeelt.

Hopelijk zullen we dankzij deze ingreep op termijn een daling kunnen constateren van seksuele intimidatie, en weer een stijging van het veiligheidsgevoel op straat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.