actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2013, 10:53
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Begroting Antwerpen goedgekeurd na nieuw verhit debat

Bron: www.deredactie.be
Datum: 20 november 2013

De Antwerpse gemeenteraad heeft gisteravond na een nieuw urenlang debat zoals verwacht de meerjarenplanning 2014-2019 en de begroting voor 2014 goedgekeurd, meerderheid tegen oppositie. Het schepencollege gaf verantwoording voor de gemaakte keuzes en ontkende dat de geplande budgetten niet realistisch zouden zijn.

Burgemeester Bart De Wever (N-VA) verdedigde vooral zijn veiligheidsbeleid, met een forse stijging van het politiebudget. "Ik pin me niet vast op de eerste gunstige cijfers op het vlak van bijvoorbeeld woninginbraken, maar ik ben ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn door dag en nacht meer blauw op straat te brengen", zei hij. Verder weigert De Wever naar eigen zeggen om rekeningen door te schuiven naar andere overheden, zoals op het vlak van de bijdrage aan de pensioenkosten.

Dat laatste wordt voor het ziekenhuizennetwerk ZNA echter wel aan de federale overheid gevraagd, en dat kon op weinig begrip rekenen van SP.A-fractieleidster Yasmine Kherbache. Zij had het ook over een "fundamenteel gebrek aan verantwoordelijkheidszin" rond de beslissing om niet langer zelf middelen vrij te maken voor capaciteitsuitbreiding in het onderwijs.

Peter Mertens (PVDA+) voerde een nog scherper discours. Hij zwaaide met een lijst van stedelijke administraties waar de komende jaren enkele honderden jobs zouden verdwijnen. "Het gaat onder meer om 107 mensen bij de groendienst en vuilnisophaling. Ik vermoed dat men die wil vervangen door leefloners te activeren", zei hij.

Meyrem Almaci (Groen) verweet het stadsbestuur tot slot "roekeloos rijgedrag" door heel wat aanbevelingen van het middenveld en adviesraden in de wind te slaan.

Mening:
Dat deze moeilijke discussie afgerond is, is goed nieuws. Ik vind het al bij al niet slecht dat deze soort onderhandelingen niet rap rap afgehandeld worden. Je merkt dat er vanuit elke partij een duidelijke voorbereiding gemaakt is. Zoals de SP.A fractieleidster aangeeft kan je wel een goede begroting opstellen door enkele kosten naar andere overheden over te hevelen. Zo zou je het probleem enkel maar verplaatsen. Naar mijn mening is onderhandelen op gemeentelijk en provinciaal niveau nog altijd eenvoudiger dan op gewestelijk en nationaal niveau. Daarom moeten problemen, of grote kosten, niet worden doorgeschoven maar direct worden aangepakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.