actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2011, 08:06
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Steeds meer leerlingen van school gestuurd

In het schooljaar 2009-2010 werden welgeteld 1.531 leerlingen via een tuchtprocedure van school gestuurd. Vier jaar geleden lag dat aantal nog twee keer zo laag.


Het gaat om leerplichtige leerlingen, kinderen jonger dan 18 dus. 150 van de weggestuurde leerlingen vonden vorig jaar geen nieuwe school.

De onderwijskoepels klagen de grote groep van "niet-schoolbare jongeren" aan, waarmee niets is aan te vangen. Ze zijn naar verluidt agressief, houden zich nooit aan afspraken en vertonen excessief spijbelgedrag.

"Het gaat om jongeren met een mix van leer- en persoonlijke problemen, zoals een slechte thuissituatie", aldus Jean Vallers van het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) in een Corelio-krant.

In principe mag een leerling pas uitgeschreven worden als hij al een nieuwe school heeft gevonden. Bovendien mag een school een leerling ook uitsluiten op 31 augustus, buiten het lopende schooljaar. Die zijn niet in de cijfers opgenomen.

Volgens Mieke Van Hecke, de grote baas van het katholiek onderwijs, hebben deze probleemjongeren geen toekomst op de schoolbanken. "Er is maar één manier om hen uit de vicieuze cirkel te halen: hen een individueel traject aanbieden. Dat kan de school alleen niet." De koepels willen dat de overheid dan ook meer geld vrijmaakt.

Bron: GVA Onlin
Eigen mening:
Ik was niet verbaasd toen ik dit artikel las. 1531 leerlingen zijn er enorm veel, maar toch vind ik het niet verrassend. De laatste jaren zijn de leerlingen veel mondiger geworden en agressie op school is ook geen uitzondering meer. Ik kan begrijpen dat er scholen zijn die sommige leerlingen wegsturen. Het is het recht van de school. Als je later gaat werken en je houdt je niet aan de regels, dan heeft je baas ook het recht je te ontslaan. Natuurlijk is het enorm spijtig dat er veel leerlingen zijn die dan geen school meer vinden. Er moet dringend iets aan dit probleem gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2011, 08:59
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Je hoort het wel vaak, de jeugd van tegenwoordig is inderdaad mondiger geworden. En ook ik schrik er niet van dat er meer jongeren van school zijn gestuurd. Maar het is en blijft wel een spijtige zaak. Als de oorzaak van hun gedrag in hun thuissituatie ligt of bij andere persoonlijke problemen, dan zal het moeten veranderen van school totaal geen zin hebben.
Tijdens mijn tienerjaren, had ik wel de indruk dat ik leerkrachten had die wel aandacht hadden voor het welzijn van de leerlingen in de klas en die leerlingen na de les even aanspraken als ze vonden dat ze triestig keken het voorbije lesuur. Maar andere leerkrachten leken precies zelf de uren af te tellen tot het einde van de dag en hadden buiten het lesgeven weinig aandacht voor hun leerlingen. Als leerkrachten nu eens allemaal met hun leerlingen zouden inzitten en hen doorverwijzen naar het CLB of naar een persoon op school die instaat voor het welzijn van de leerlingen, zouden er veel problemen aangepakt kunnen worden voor het gedrag van de leerling niet meer in de hand te houden is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.