actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2016, 10:10
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
School verlaten zonder diploma? Niet in Gent

Gent wil het aantal jongeren zonder middelbaar diploma tegen 2020 verminderen met een kwart. Een nieuw speciaal Onderwijscentrum moet die ambitie waarmaken.

In het schooljaar 2013-2014 verlieten 719 Gentse jongeren de school zonder een *diploma te halen. Dat is 17,4 procent van de totale schoolpopulatie. Het stadsbestuur wil dat aantal, dat structureel lijkt, *tegen 2020 met een kwart laten dalen tot 13,05 procent.

De reden waarom Gent (met in totaal 120.000 kleuters, scholieren en studenten) inzet op schoolverlaters, mag weinig verbazen. ‘Jongeren die zonder onderwijskwalificatie aan hun beroepsloopbaan beginnen, lopen meer risico op langdurige werkloosheid’, luidt het. ‘Bovendien komen ze vaak in jobs terecht met weinig tot geen autonomie, weinig kansen om zich professioneel te ontwikkelen of perspectieven op doorgroeien. In de toekomst gaat amper een op de tien jobs voor hen bereikbaar zijn.’

‘Operatie Geslaagd’

Om die ambitie waar te maken, heeft het stadsbestuur een nieuw Onderwijscentrum opgericht. Dat ondersteunt mee het beleid, samen met de belangrijkste actoren: in de eerste plaats de scholen, maar ook de ouders, het OCMW, de begeleiders en tal van jongerenorganisaties.

Aan alle Gentse secundaire scholen wordt bovendien gevraagd om het charter ‘Operatie Geslaagd’ te ondertekenen. Wie dat doet, krijgt nadien de nodige ondersteuning om een actieplan op maat van de school op te maken.


Bron: De Standaard
Datum: 14 april 2016

Mijn mening: Een diploma is in onze maatschappij nog steeds erg belangrijk. Zonder een diploma zijn de keuze mogelijkheden voor een job beperkter en heb je ook minder kans om een job te vinden die je kan en leuk vindt. De kans is dan ook groter om in de werkloosheid terecht te komen. Werkloosheid is voor niemand goed, zowel voor de economie als voor de werkloze is dit een hele last. Werkloos zijn blijkt uit onderzoek namelijk zowel fysiek als mentaal door te wegen. Dat Gent hier nu een verschil wil maken en aanpassingen wil doen aan de kern van het probleem is een heel goed idee. De jongeren van nu beseffen misschien nog niet allemaal hoe belangrijk dat papiertje op het einde van hun middelbare schoolcarrière is. Het feit dat Gent hier speciaal een onderwijscentrum voor opricht om minder schoolverlaters te hebben, kan hun misschien al tot inzichten brengen. Dat Gent ook verschillende mensen bij het project betrekt vind ik heel slim. Ze hebben allemaal andere inzichten, die samen tot een doordacht plan kunnen komen. Uiteindelijk zullen ze bij het begeleiden van jongeren ook allemaal moeten samenwerken om zo weinig mogelijk schoolverlaters te hebben.

Laatst aangepast door Annelies H*nssens : 14th April 2016 om 10:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2016, 12:35
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik ben volledig akkoord met de mening van Annelies. De jongeren die de school verlaten zonder diploma beseffen nog niet hoe belangrijk een diploma is. In de maatschappij van nu is dit een zeer belangrijk document, zonder diploma geraak je heel moeilijk aan een job. Ook twijfel ik bij vroege schoolverlaters of zij wel over het doorzettingsvermogen beschikken dat je in de maatschappij van tegenwoordig zeker nodig hebt. Als ze later een job vinden, maar geen doorzettingsvermogen hebben om ook tijdens de minder leuke momenten dit vol te houden, gaan ze deze job niet lang behouden en gaan ze al snel weer die moeilijke zoektocht moeten aanvangen naar een nieuwe job. Ik denk dat hier vooral de hulporganisaties op moeten inzetten zodat de jongeren beseffen dat ze moeten doorzetten tot ze hun diploma hebben. Ik denk dat jongeren die de school verlaten zonder diploma ook vaak in de verkeerde richting zitten. Leerlingen moeten iets doen wat ze graag doen en ook de rest van hun leven willen doen zodat ze dit zeker kunnen volhouden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2016, 15:14
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
Het belang van een diploma is in de twee vorige reacties al uitvoerig toegelicht. Ik denk dat dit initiatief zeer zinvol en tot succesvolle resultaten kan leiden. Sterk aan dit project is dat ze niet enkel binnen de schoolmuren werken. zoals aangegeven zal men ook de thuissituatie hierbij betrekken. Dit is volgens mij een zeer goede zaak. Als leerlingen van thuis uit niet gestimuleerd worden om een diploma te halen of überhaupt naar school te gaan werkt extra hulp enkel binnen de schoolmuren jammer genoeg niet. Zowel de jongeren als hun ouders moeten attent gemaakt worden op het belang van een diploma. Daarmee wil ik niet zeggen dat ouders moeten instaan voor het behalen van een diploma voor hun kinderen. Ik denk dat een ondersteunende, aanmoedigende rol hierin al wonderen kan doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2016, 20:29
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Ik vind het jammer en schokkend om deze cijfers te moeten lezen. We leven in een tijdperk waar je niet heel veel bent zonder een diploma. Iedere werkgever wil iemand die lang gestudeerd heeft en pakken ervaring heeft. Ik vind het dan ook zeer positief om te horen dat men hier "maatregelen" tegen wil nemen. Iedereen is verschillend en heeft een andere schoolse aanpak nodig. Het is niet gemakkelijk om voor iedereen een apart schoolprogramma te voorzien. Toch is het de moeite waard voor deze leerlingen. Het is knap dat men inzet op schoolverlaters. Iedereen wil wel een mooie toekomst. Het is dan ook jammer dat men door eventuele foute keuzes, of dingen uit het verleden er voor zorgen dat dit niet mogelijk is voor sommige.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.