actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2010, 09:13
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Meer klachten over agressieve politieagenten

Meer klachten over agressieve politieagenten
VRT do 16/12/2010 - 07:32

Het aantal klachten over agressieve politie-agenten is in vijf jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit het jaarverslag van het comité P, de dienst die de politie controleert.

In totaal werden er vorig jaar 2.401 klachten ingediend, 2,7 procent meer dan in 2008.

Eén op de zeven bleek gegrond. De klachten over onvriendelijke of zelfs agressieve agenten en agenten die weigeren om zaken op te tekenen, namen opnieuw toe. Ze zijn nu goed voor bijna 6 procent van alle klachten, dat is dubbel zoveel als 5 jaar geleden.

Mensen klagen ook over agenten die zich zelf niet aan de verkeersregels houden.

Het comité P stelt voorts vast dat politiemensen nog altijd veel te makkelijk in beslag genomen goederen en geld kunnen stelen. Vaak worden de daders nooit gevonden.

Daarnaast blijken nogal wat agenten hun nieuwsgierigheid niet te kunnen bedwingen: ze blijven misbruik maken van hun toegang tot allerlei databanken om informatie over bekenden op te zoeken.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu.../101216_comiteP

Eigen mening: Allereerst zou ik willen duiden op het feit dat geweld in sommige situaties wel vereisd is. Dat onderdeel is niet zomaar aanwezig in een politie-opleiding. Je gaat niet vriendelijk blijven vragen of de dader wilt meekomen, als deze niet bang is om zijn pistool in jouw richting te laten afgaan. Ook bij dronken en agressieve mensen is het soms gewoon nodig dat de politie hen bij de arm pakt en meesleurt. Dit zijn echter slechts enkele voorbeelden.
Geweld zou moeten vermeden worden en men zou moeten stellen dat in het algemeen fysiek geweld vermeden moet worden. Een politieman die controle verliest kan niet, hij doet zijn job en zou tegen wat mensen zeggen of doen bestand moeten zijn. Hij is hier immers voor opgeleid.
Tevens is het net de taak van de politie om de burger die een fout begaat op deze fout te wijzen en het goede voorbeeld te geven. Stelen, vertrouwelijke informatie opzoeken en regels breken (zoals in het artikel vermeldt) horen hier niet bij.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 16th December 2010 om 09:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2010, 09:31
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Dat er klachten komen over agressieve en onvriendelijke agenten, verbaast me niets maar laat me ook koud. De mensen zijn tegenwoordig niets meer gewoon en zijn veel te mondig geworden. Velen kunnen zelfs niet het minste respect opbrengen voor de vertegenwoordigers van de wet. Interpreteren we deze vorige zin letterlijk, dan kom ik tot de schokkende conclusie dat de meeste mensen volgens de wet zouden moeten opgesloten worden. En dat is dan ook wat er vroeger gebeurde. Als agent zou ik me dus van deze klachten niets aantrekken. Maar hier is wel een keerzijde aan: de agenten moeten zich dan ook wel gedragen als 'vertegenwoordigers van de wet'. Er komen echter al te vaak verhalen boven water van agenten die de macht, die hen is toebedeeld, misbruiken. Hier kan volgens mij niet streng genoeg tegen opgetreden worden, zulke feiten moeten echt geband worden uit de wereld vooraleer de politiemacht terug respect kan afdwingen in deze mondige samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.