actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2011, 11:03
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Proces tegen zoekmachine China wegens censuur

De Chinese zoekmachine Baidu is in de Verenigde Staten gedagvaard omdat het meewerkt aan censuur. De zoeksite meldt geen resultaten van pro-democratische acties, zoals de neergeslagen betoging op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989.

Volgens acht democratie-activisten in New York schendt het Chinese bedrijf daardoor de Amerikaanse grondwet. De censuur beperkt namelijk ook zoekopdrachten die in de Verenigde Staten worden ingetikt, stelden ze gisteren. "Dit private bedrijf werkt als de rechterhand van een buitenlandse staat om de politieke vrijheid te onderdrukken'', zei Stephen Preziosi, advocaat van de activisten.

De acht New Yorkers eisen 16 miljoen dollar (10 miljoen euro) aan schadevergoedingen. Ze eisen niet dat het bedrijf het beleid aanpast. "Zo'n eis zou zinloos zijn'', denkt de advocaat. (anp/tma)

bron: De Morgen online - 19 mei 2011 (http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/I...s-censuur.dhtml)

toelichting:
Ik wist wel dat in China nog veel media gecensureerd werd, maar dat dit ook in het buitenland niet zichtbaar was had ik nog nooit gehoord. Ik vind het helemaal niet kunnen dat de politieke vrijheid in China zo onderdrukt wordt. China is de laatste jaren op sociaal - economisch vlak heel sterk gegroeid, dan zou je toch ook verwachten dat dit machtsmisbruik ophoudt?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 21:46
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Het lijkt me vrij logisch dat, wanneer een staat censuur toepast, dit ook geld voor buitenlanders die iets opzoeken. Ik dacht dat dit door iedereen geweten was. Die censuur zou volgens mij inderdaad moeten worden aangepakt, maar dan wel op een helemaal andere manier dan in dit artikel wordt aangegeven. Deze acht mensen dienen een klacht in waarbij ze 16 miljoen dollar eisen. Deze claim begrijp ik helemaal niet. Volgens mij willen deze mensen gewoon geld slaan uit een situatie die algemeen geweten is. Ze vragen niet eens dat het bedrijf het beleid aanpast, dus het nut van de claim is zeer gering.

Volgens mij zou het veel beter zijn wanneer de VN (of dergelijke organisaties) zich hiermee bezig houden. Zij zouden moeten toezien op een vrij informatieverkeer. Hierdoor zou er tenminste een nuttige claim kunnen volgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th May 2011, 11:04
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 58
Internet is altijd een zeer grijze zone al het op wetgeving aan komt. Wie zit er achter de site, van waaruit opereren deze personen, is de inhoud wel of niet geschikt... ga zo maar door.

Ik vraag me af vanwaaruit het bedrijf opereert, en welke dot.(be/uk...) ze gebruiken. Dit kan vaak de doorslag geven in zulke rechtszaken.

Verder is het ook zoals Hannes zegt, in welke mate is de hoofdaanklager geďnteresseerd in het nobele doel van afschaffen van de censuur of het najagen van persoonlijk, geldelijk gewin?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.