actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2012, 17:56
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Milquet maakt liegen over thuisadres een misdrijf

Wie liegt over zijn thuisadres of gezinssituatie om bijvoorbeeld een hogere uitkering te krijgen, pleegt binnenkort een misdrijf. Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) wil ook de boetes voor 'domiciliefraude' verhogen en zelfs voorzien in een gevangenisstraf. Dat schrijft De Tijd vandaag.
Het knoeien met thuisadressen en gezinsgegevens is een groeiend fenomeen. In 2011 betrapte de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) alleen al 1.387 mensen die een te hoge uitkering kregen omdat ze logen over hun gezinstoestand. Binnenlandse Zaken waarschuwt in zijn jongste jaarverslag dat er zelfs handel wordt gedreven in fictieve thuisadressen. "Een fenomeen dat de laatste jaren alsmaar vaker voorkomt", luidt het.

Daarom wil Milquet de wet van 1991 op het bevolkingsregister verstrengen. Vandaag riskeer je slechts een boete van 26 tot 500 euro als je de wet overtreedt. "Mijn voorontwerp van wet maakt het ook mogelijk een celstraf op te leggen om de erge vormen van domiciliefraude aan te pakken. Zeker als de fraude op een georganiseerde en grote schaal is gepland", meldt Milquet in een parlementair antwoord aan Peter Logghe (VB).

Milquet wil ook dat politiescholen toekomstige agenten beter opleiden om adreswijzigingen beter te kunnen controleren.

In maart dit jaar verscherpte staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (sp.a) al de controles op fictieve adressen door sociale inspecteurs de bevoegdheid te geven om iemands water-, gas- en elektriciteitsverbruik na te trekken.

Bron:
Het laatste nieuws
13/10/2012

Eigen mening:
Ik vind het standpunt van Milquet niet meer dan juist. Iedereen heeft recht op wat hem/haar toebehoord, maar op een eerlijke manier. En tenslotte is de corruptie in België al groot genoeg geworden de dag van vandaag.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2012, 19:32
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Ik denk dat heel wat gezinnen wel degelijk nood hebben aan een uitkering maar hiervoor niet in aanmerking komen omdat ze bijvoorbeeld op 1 aspect net niet voldoen om een hogere uitkering te krijgen. Ik denk hierbij vooral aan gezinnen waar bijvoorbeeld één van de kinderen een handicap heeft. Deze mensen zien vaak geen andere uitweg en liegen dan maar over hun thuissituatie om toch maar een hogere uitkering te ontvangen. Dit is uiteraard niet goed te keuren maar ik denk dat veel mensen vaak niet goed weten waarop ze dan wel recht hebben en dit moet veranderen.

Anderzijds vind ik het niet meer dan normaal dat men deze wet gaat verstrengen. De cijfers liegen er niet om, er zijn teveel gezinnen die reeds logen over hun thuissituatie en dus een te hoge uitkering ontvingen, hoewel ze hier helemaal geen recht op hadden. Deze mensen moeten in mijn ogen dus inderdaad wel strenger beboet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.