actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2012, 11:49
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Muyters: ‘Wie afgelegen woont, zal extra moeten betalen’

Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) wil Vlamingen die er bewust voor kiezen om afgelegen te gaan wonen meer laten betalen voor postbedeling en nutsvoorzieningen.

‘De belastingbetaler kan niet blijven opdraaien voor wie per se apart wil gaan wonen’, zegt Muyters in De Morgen. ‘Wie er bijvoorbeeld voor kiest om ergens helemaal op zichzelf te gaan wonen, zal dat voelen in zijn portemonnee. Een afgelegen bouwgrond is dan bijvoorbeeld duurder. Openbare nutsvoorzieningen zijn duurder. De post, idem. Wie zo wil wonen, zal moeten betalen voor die luxe.'

Volgens Muyters moeten de Vlamingen wennen aan het idee om samen te gaan leven in compactere woningen met gemeenschappelijke tuinen. 'Tegen 2050 zijn we met 1 miljoen Vlamingen extra. Dat is een enorme toename en dus zullen we keuzes moeten maken. Willen we dat iedereen dan nog steeds zijn eigen eengezinswoning zet? Dat we allemaal naast elkaar blijven bouwen? We moeten ons durven afvragen of dat vol te houden is. Om Vlaanderen leefbaar te houden, zullen we out of the box moeten denken', klinkt het.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit vind ik eerlijk gezegd een beetje een vreemd voorstel. Als ik naar mijn eigen gemeente kijk, dan zie ik dat dit een rustige, landelijke gemeente is met heel wat mensen die 'afgelegen' wonen. Wanneer trekt men de lijn van het 'afgelegen' dan precies? Bepaalde mensen kiezen er voor om inderdaad afgelegen te gaan wonen. Moet men daar dan voor gestraft worden omdat men zich in een bepaalde levensstijl (druk, stad, ...) niet kan vinden? Ik begrijp dat er nagedacht moet worden over onze leefstijl, onze stijl van bouwen en wonen, maar dit vind ik geen goed idee. Zo ga je dorpskernen volproppen en blijven deze ook niet meer authentiek. Er zijn denk ik andere manieren ...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2012, 19:21
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meer betalen voor afgelegen wonen

Ik vind het ook geen goed voorstel. Ik vind het ronduit belachelijk dat personen meer moeten betalen wanneer ze afgelegen gaan wonen. Daarom dat het huis afgelegen is, kunnen de personen nog wel een brievenbus plaatsen die dichter bij de weg gelegen is. Ook het meer betalen voor nutsvoorzieningen slaat nergens op. Hetgeen in het artikel aangehaald wordt betreffende de belastingbetaler vind ik ook onzin. Iedereen betaalt denk ik genoeg belastingen en de meerderheid van dit geld dat geïnvesteerd wordt, wordt nutteloos geïnvesteerd. Ik vind dat ze daar eerst aanpassingen aan moeten doen. Het is wel waar dat het bevolkingsaantal zal blijven stijgen, maar dit heeft niet veel te maken met de Vlamingen. Ze spreken in het artikel over het jaar 2050, tegen die tijd zal waarschijnlijk bijna de helft van onze bevolking allochtoon zijn en meestal zijn het net die personen die geen belastingen betalen en bij gevolg dus leven van de rasechte Vlamingen. Voor het minste krijgen deze mensen een uitkering maar als een echte Vlaming in de problemen komt, haalt iedereen zijn neus op. We zouden beter naar Duitsland kijken, waarom zou het daar zo welvarend zijn? Als de politiek zich meer zou bezig houden met zich daaraan te spiegelen, zouden er al veel minder financiële problemen zijn.

Ook de politiekers zelf treffen hier schuld aan. Ik wil absoluut niet weten hoeveel geld er op hun bankrekening staat. Ik kan mij wel voorstellen dat wij hiervan achterover zouden vallen van het schrikken. Misschien moeten we daar ook eens iets aan doen.

Nog een probleem kan de NMBS zijn. De NMBS maakt jaarlijks miljoenen verlies. Dit was vroeger bij De Post ook zo, tot De Post privé geworden is. Dit zouden ze misschien ook kunnen doen bij de NMBS, want een treinkaartje kost op dit moment al meer dan genoeg.

Mijn mening komt misschien een beetje grof over op sommige momenten, maar het is niet omdat de regering het geld niet op een fatsoenlijke manier kan beheren, dat de Vlamingen hier (zoals altijd) voor moeten opdraaien. Stel nu voor dat we zo’n situaties in Wallonië zouden voorleggen. Ze zouden ons daar gewoon uitlachen. En waarom? Omdat hun mentaliteit veel anders is dan die in Vlaanderen. De Vlaamse bevolking laat nog steeds te veel over zich heen lopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.