actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2017, 10:43
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Vlaanderen krijgt grootste eengemaakt bibliotheeksysteem ter wereld

Vlaanderen krijgt een eengemaakt bibliotheeksysteem (EBS) dat het grootste centraal beheersplatform voor bibliotheken ter wereld moet worden. De Vlaamse regering heeft daarvoor op voorstel van minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld) een akkoord gesloten met Cultuurconnect.

Er zijn al langer plannen voor een eengemaakt bibliotheeksysteem in Vlaanderen. Op dit moment heeft elke bibliotheek nog een lokaal of provinciaal bibliotheeksysteem om boeken uit te lenen of te reserveren. In het kader van de overheveling van provinciale bevoegdheden naar Vlaanderen komt er straks een nieuw centraal systeem. Dat centrale systeem moet de samenwerking tussen bibliotheken vergemakkelijken en moet voor de bezoekers ook zorgen voor een "performant uitleensysteem", zegt cultuurminister Sven Gatz.

"Het uitlenen en innemen van boeken, het inschrijven van nieuwe lezers en alle andere denkbare taken die dagelijkse kost zijn in een lokale bibliotheek worden betrouwbaarder, makkelijker, gebruiksvriendelijker én goedkoper", aldus Gatz. Volgens de Open Vld-minister zal het centrale Vlaamse bibliotheeksysteem meteen "het grootste ter wereld" zijn.

Populariteitspoll

De schaalvergroting biedt ook prijsvoordelen, meent Gatz. Zo zal de kostprijs voor gemeenten lager liggen dan vandaag het geval is. Het EBS zal ook een pak interessante statistieken opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een populariteitspoll van uitgeleende boeken.

Het is Cultuurconnect, het vehikel van de Vlaamse overheid dat onder meer instaat voor cultuurverspreiding, dat de opdracht krijgt om het eengemaakte bibliotheeksysteem in te voeren. Het zal daarvoor samenwerken met het Nederlandse consortium OCLC/HKA dat eerder de aanbesteding voor het systeem in de wacht sleepte. Met die partner zal Cultuurconnect het EBS gefaseerd uitrollen van 2019 tot 2021.

Vlaanderen telt 313 hoofdbibliotheken (met in totaal 610 filialen en uitleenposten). Die bibliotheken kopen jaarlijks 2 miljoen boeken aan en lenen jaarlijks 3 miljoen titels uit. Samen kunnen ze rekenen op 20 miloen bezoeken en zijn ze goed voor 40 miljoen uitleningen per jaar.

Bron: KNACK, 10/12/2017. (http://www.knack.be/nieuws/belgie/v...mal-937323.html)

Eigen mening: Ik denk dat het een positief iets is dat de minister van cultuur, Gatz, hier ook over na denkt. Daarnaast laat hij zien dat hij als minister van cultuur werk wil maken van alle facetten binnen de cultuur. Dat vind ik positief. Ik denk dat het een mooi iets is dat het bibliotheeksysteem groter wordt en dat de verschillende bibliotheken in verbinding zullen staan. Ik ben zelf iemand die veel boeken leest, en ik ga dus ook geregeld naar de bibliotheek. Doordat de bibliotheken in één groot systeem komen, krijg ik toegang tot meerdere boeken. Ik denk dat dit ook voor leerlingen een voordeel kan zijn. Ik studeer voor leerkracht Nederlands en ik merk dat niet alle leerlingen even graag lezen. Als er toegang is tot meerdere boeken, vinden ze misschien sneller een werk dat hun echt boeit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.