actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2014, 12:44
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Minister Gatz nodigt Hasseltse school uit naar Brussel

Minister Gatz nodigt Hasseltse school uit naar Brussel

Minister Sven Gatz (Open VLD) - binnen de Vlaamse regering onder meer bevoegd voor Brussel - nodigt de directie van De Stedelijke Basisschool Rapertingen uit naar Brussel. Die school had een uitstap naar de hoofdstad geschrapt omdat ze bang is voor terreuraanslagen.
De Stedelijke Basisschool Rapertingen (Hasselt) stuurde vorige week een mededeling naar de ouders van de kinderen dat de driedaagse uitstap naar de hoofdstad tijdens de herfstvakantie niet doorgaat omdat de school de veiligheid voor kinderen en personeel niet kan garanderen.

De kinderen uit het vijfde en het zesde leerjaar zouden het parlement bezoeken, een speurtocht in de Europese wijk houden en langs het koninklijk paleis wandelen. En uiteraard veelvuldig de metro gebruiken. ‘We hebben daar nu niks te zoeken met de kinderen’, vindt directeur Filip Kuijpers. ‘Elke dag lezen we over terreurdreiging op die plaatsen. En nu heeft België ook F-16’s gestuurd naar Irak. Ik weet het wel: de kans dat er iets gebeurt, is heel klein. Maar als we de veiligheid van de kinderen niet kunnen garanderen, gaan we niet.’

Die boodschap is blijkbaar ook minister Sven Gatz - naast Cultuur, Jeugd, Media ook bevoegd is voor Brussel in de Vlaamse regering - ter ore gekomen. In een boodschap op Facebook roept hij de directeur van de school op toch maar naar Brussel te komen: hij mag van hem een vriendelijke uitnodiging verwachten. Mét de kinderen.

Bron: De Standaard
Datum: 5 oktober 2014
Link:http://www.standaard.be/cnt/dmf20141005_01303628

Eigen mening: De angst voor terroristische aanvallen is groot in onze maatschappij en misschien ook zelfs reëel. Ik vind dat mensen hun leven niet mogen leiden in functie van die angst. Ten eerste vind ik dan dat je de personen die die angst proberen aan te wakkeren, geeft wat ze willen en ten tweede ontneemt men volgende generaties zoveel verschillende ervaringen door die angst. Kinderen die niet op uitstap mogen gaan naar Brussel, de Belgische en Europese hoofdstad, is één van de belangrijke ervaringen die je hen ontneemt. Ze leren dat je overal en van alles bang moet zijn en dat ze zich nergens veilig mogen voelen. Dit beeld van de maatschappij zou ik de volgende generaties zeker niet willen meegeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2014, 15:50
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Minister Gatz nodigt Hasseltse school uit naar Brussel

Ik ben het volkomen eens met Julie wanneer zij zegt dat we ons leven niet mogen leiden in functie van angst. Als men dit toch gaat doen, kan men beter thuisblijven en nooit meer buiten komen. Overal bestaat er wel kans op gevaar. Zelfs thuis kan men van de trap vallen en de nek breken.
Ik snap wel dat men in deze tijd van IS zich wat onveiliger voelt en daarom heb ik een dubbel gevoel bij het uitstellen van de schoolreis. Langs de ene kant vind ik het ergens wel verantwoordelijk. Als er ook maar iets zou gebeuren, zou de school het zwaar te verduren krijgen. 'Waarom zijn jullie toch gegaan als jullie wisten dat het er niet veilig was'. Anderzijds is het inderdaad jammer, zoals Julie al aanhaalde, dat de kinderen deze ervaring nu moeten missen. Misschien kan de school dit later op het jaar inhalen? Als de angst voor IS wat gaan liggen is?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.