actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2009, 11:39
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Verbod op GSM-gebruik in basisonderwijs

Waalse minister wil verbod op gsm-gebruik in basisonderwijs

zaterdag 28 november 2009

De Waalse minister van Volksgezondheid Eliane Tillieux (PS) pleit zaterdag in La Dernière Heure voor een verbod op het gebruik van gsm's in het basisonderwijs.
De minister haalt gezondheidsredenen aan. 'Wetenschappelijke studies geven aan dat jongeren die veel mobiel bellen, ook een hoger risico lopen op gezondheidsproblemen, die te wijten zijn aan de straling.'

Voor het secundair onderwijs stelt Tillieux zich genuanceerder op. 'Een verbod ligt daar veel moeilijker. Het is beter om het gebruik daar te omkaderen: geen gebruik tijdens de lessen, enkel aan de schoolpoort, enzovoort. Om het gebruik te beperken, moeten er keuzes worden gemaakt', stelt ze.

De gewestminister wil er voorts met haar federale collega voor zorgen dat bij elke verkochte GSM een bijsluiter zit waarin wordt gewaarschuwd voor gezondheidsrisico's. Een ander idee is de invoering van een gsm-vrije dag.

Bron: belga Auteur: bpr

Mijn mening: Toen ik in het basisonderwijs zat, was er nog geen sprake van een gsm in de school. Een kind van 6 tot 12 jaar heeft dat toch helemaal niet nodig. Ik vindt het een goed idee van de minister om dit te verbieden. Het is inderdaad ongezond, maar het is toch ook onverantwoord om zo een jong kind een gsm te geven. Ze hebben nog veel te weinig verantoordelikheidsbesef. Als de ouders hen dan een gsm geven, moeten ze dat toch zeker controleren.
Het kan op de scholen ook een bron van pesten worden, bijvoorbeeld omdat sommige kinderen misschien geen gsm krijgen en dan gepest worden door de anderen. Ik kan me niet inbeelden dat er ook maar één voordeel is aan gsm gebruik in lagere scholen.

Dus afschaffen maar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2009, 14:33
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik begrijp ook niet echt waarom kinderen in de lagere school reeds een gsm nodig hebben. Meestal zijn die kinderen nog niet direct op leeftijd om ze alleen naar school te sturen met een bus en/of fiets en als dat toch zo moest zijn, is de kans groot dat de school slechts om de hoek is. Als er in de lagere school trouwens een kind niet tijdig arriveert, worden steeds onmiddellijk ouders verwittigd!
Kinderen op die leeftijd met een gsm op pad sturen, is volgens mij eerder vragen op problemen. Het zijn gemakkelijke slachtoffertjes die overvallen kunnen worden!
In het middelbaar kan ik me inbeelden dat heel wat jongeren wel al een gsm op zak hebben. Op dat moment gaan ze ook vaker met de bus over een langere afstand naar school, waardoor een gsm altijd handig is om iemand te kunnen verwittigen! Ze zijn ook ouder en wijzer en zouden dus in staat moeten zijn om efficiënt met zo'n toestel om te gaan...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.