actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2013, 13:13
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Nog meer extreme seizoenen op komst

Nog meer extreme seizoenen op komst

De klimaatverandering heeft ook effect op het Belgische weer. Volgens wetenschappers mogen we ons de komende jaren alvast opmaken voor meer extreme seizoenen. De komende zomer zal dus veel te warm of veel te koud worden. Weerman Frank Deboosere reageert alvast sceptisch.

Volgens de Belgische klimaatexpert Jean-Pascal van Ypersele is de aanhoudende koude in ons land een rechtstreeks gevolg van de klimaatopwarming. 'Het smelten van de ijskappen, een van de meest zichtbare gevolgen van de opwarming van de aarde, heeft een groot effect op de windstromingen,’ aldus de topman van het klimaatpanel van de Verenigde Naties. ‘Er zijn vandaag bijvoorbeeld veel meer noord-zuidelijke dan west-oostelijke winden. En laat de huidige koude Siberische winden nu net tot hier zijn geraakt via een noord-zuidelijke stroming.’

Lange en koude winter

Want ondanks de term 'opwarming' veroorzaakt de klimaatverandering ook lange en koude winters. Dat besluit de Amerikaanse klimaatwetenschapster Jennifer Francis van het Rutgers Institute of Coastal and Marine Science.
‘Door de opwarming van de aarde smelt het ijs op de Noordpool,’ zegt Francis. ‘De oceanen warmen op en dat keert de straalstroom om.’ De straalstroom is een luchtstroom op grote hoogte die het weer regelt. ‘Zolang het ijs op de Noordpool blijft smelten, is de kans op extreme winters in Europa bijzonder groot. Dat betekent dat het de winters extreem koud ofwel extreem warm kunnen worden.’

Te warm of te koud?

Hetzelfde geldt voor de zomers en al zeker voor de zomer die er nu aankomt. ‘Het wordt ofwel veel warmer ofwel veel kouder dan normaal,’ zegt Francis. Net zoals deze winter in de greep is van een weerblokkade, is de kans bijzonder groot dat ook de zomer extreem lang in de ban van hetzelfde weertype zal zijn.'

Frank Deboosere: 'Voorbarig'

Weerman Frank Deboosere reageert sceptisch: 'Het zijn natuurlijk grote namen achter dit onderzoek, maar ik blijf liever langs de kant staan. Mij is altijd geleerd dat je het klimaat pas over een periode van 30 jaar kunt bekijken. Om dan een weerfenomeen van enkele weken in één bepaalde regio te extrapoleren, lijkt me voorbarig. Bovendien lees ik dat men mogelijke extremen in beide richtingen voorspelt... Met andere woorden: het kan alle kanten uit. Tja, zo kan ik het ook. Er zijn gewoon te veel factoren die een rol spelen, eerlijker zou zijn het klimaat te beoordelen over een lange periode en op basis van een grote oppervlakte.'

Bron: 2 april 2013, De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130402_015

Commentaar: Persoonlijk ben ik de koude van de afgelopen maanden beu en ik denk dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt. Iedereen wil het zonnetje zien en de temperaturen wat hoger zien oplopen. Ik maak me wel zorgen omdat ze in dit artikel spreken over extreme seizoenen. Ofwel erg warm, ofwel erg koud en dit voor een lange periode. Gaan we uiteindelijk de lente en herfst moeten skippen en alleen nog kunnen spreken van een extreem warm seizoen of een extreem koud seizoen?! Ik volg Frank Deboosere helemaal als hij zegt dat we wat langer moeten wachten om onze conclusies te trekken. Afwachten is de boodschap, meer kan men niet doen of natuurlijk ons steentje bijdragen tegen de opwarming van de aarde.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.