actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2017, 23:15
Quinten.D*smyter's Avatar
Quinten.D*smyter Quinten.D*smyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lier
Posts: 15
Laatste kans om vuurwapens zonder vergunning te regulariseren

Citaat:
Wie zonder vergunning een vuurwapen bezit, krijgt begin volgend jaar een nieuwe - laatste - kans om dat te laten regulariseren. Dat heeft de ministerraad beslist. Wie nadien nog betrapt wordt met een vuurwapen zonder vergunning, riskeert een gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en/of een boete van 100 tot 25.000 euro.

Het is niet de eerste keer dat de overheid een regularisatieperiode inlast. Maar ondanks het succes, circuleren er volgens minister van Justitie Koen Geens (CD&V) nog steeds veel wapens in de illegaliteit. Daarom zette de regering-Michel het licht op groen voor een nieuwe regularisatieperiode. Die zal plaatsvinden in het voorjaar van 2018.

In ruil voor immuniteit voor strafvervolging, kan iedereen zijn niet-vergund vuurwapen laten vergunnen, afleveren bij de politie, verkopen of laten neutraliseren. Voor verboden vuurwapens, zoals volautomatische wapens, zal die regularisatie vanzelfsprekend niet gelden, net zomin als voor wapens die voorwerp uitmaken van een gerechtelijk onderzoek.

De aangifte van een wapen is voor de overheid een niet te overschatten bron van informatie, zegt minister Geens. Onze veiligheidsdiensten kunnen zich met die informatie bijvoorbeeld adequaat voorbereiden op huiszoekingen bij wapenbezitters.

Het wetsontwerp dat het fiat kreeg van de ministerraad, voert ook een verbod in op de vrije verkoop van laders voor vuurwapens. Omwille van een hiaat in de wapenwetgeving, kan iedereen vandaag - ook zonder wapenvergunning - een wapenwinkel binnenstappen om een lader te kopen, zowel voor een handwapen als een machinegeweer. In de toekomst zal dat enkel nog mogelijk zijn voor wie een wapenvergunning bezit of een erkenning als verzamelaar. De lader zal bovendien moeten passen bij het vuurwapen van de koper.


De Morgen
13-10-17, 15.16u - EB - Bron: Belga
https://www.demorgen.be/binnenland/...seren-bf09d18c/

Mening:

Een regulariseringsperiode is die er al niet eens geweest? Waar ik me vooral aan erger is dit stukje
Citaat:
"In ruil voor immuniteit voor strafvervolging, kan iedereen zijn niet-vergund vuurwapen laten vergunnen, afleveren bij de politie, verkopen of laten neutraliseren."

Waarom zouden we deze mensen die de wet al sinds 2006/2008 overtredende mogelijkheid bieden om deze wapens te verkopen?
Ik ga zeker akkoord met de immuniteit voor strafvervolging en het neutraliseren maar verkopen vind ik wel raar dat ze dat zouden toelaten.
Meer dan waarschijnlijk ziet de overheid hier weer een mooie kans in om geld mee te verdienen aangezien een wapenvergunningsaanvraag algauw 100-150 euro aan administratiekosten kost.

Nu vanuit het perspectief van de sportschutters (waar ik zelf toe behoor) vind ik het wel goed dat ze hun wapens kunnen verkopen aangezien er dan een heleboel koopjes gedaan kunnen worden.

Voor een lader een vergunning nodig hebben is absurd. en wel voor deze 2 redenen
1) Niet elk wapen is vergunningsplichtig sommige kunnen op Licentie worden aangeschaft waardoor je deze mensen verplicht hun wapens op vergunning te plaatsen voor een lader van 20 euro en een wapen van 150-250 euro is de meerkost van 150 euro voor een vergunning en een wachttijd van +/-3 maanden samen met een heleboel administratief werk het eigenlijk niet waard.

2) Het is niet te controleren laders zijn geen vuurwapens en bevatten meestal geen serienummer of identificatie mogelijkheid waardoor het oncontroleerbaar is.


Voor mij als sportschutter veranderd er dus weinig mijn wapens heb ik op vergunning of mijn wapens hebben een geïntegreerde lader waardoor ik niet echt veel problemen zal ondervinden van deze wetswijziging.

Wat ik wel jammer vind is dat deze wijziging waarschijnlijk weer nieuwe sportschutters zal afschrikken om aan de hobby te beginnen
Wat tevens een gevolg kan zijn van deze "aanpassing" is de geldigheid van de sportschutterslicenties aangezien de houders van deze licentie bij substantiële wijziging van de regelgeving de theoretische proef opnieuw moeten afleggen.

Voor de meeste is dat niet echt een probleem maar bij de oudere sportschutters (70-80 jarige) kan het zeker zijn dat ze hierdoor hun hobby moeten stopzetten

En tot slot nog een leuke quote:
Citaat:
Onze veiligheidsdiensten kunnen zich met die informatie bijvoorbeeld adequaat voorbereiden op huiszoekingen bij wapenbezitters.


Uit canadese statistieken is bewezen dat wapenbezitters het minste risico lopen om in aanraking te komen met de politie voor illegale feiten.
natuurlijk is die informatie belangrijk maar zeker niet iets dat ze als verkooppunt kunnen gebruiken voor deze nieuwe wet. Als je weet dat je je vergunning al kan kwijtspelen door sluikstorten of wildplassen zelfs als deze feiten verjaard zijn.
Wist je trouwens dat wapenbezitters elke dag worden gecontroleerd en elk jaar een vernieuwing moeten aanvragen? elke 5 jaar terug psychologische testen moeten laten afnemen en voor elke vergunning deze testen ook moeten laten afnemen? niemand word zo grondig gecontroleerd en opgevolgd als de wapenbezitter


Als je meer informatie wilt of zelf eens deze fantastische hobby wilt uitoefenen spreek me dan zeker aan
( of lees me vorige thread eens:
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=67197 )
__________________
Citaat:
Orgineel gepost door Kai
If all life is so important, then the most evil of all beings on this earth are without a doubt humans. If there weren't any people on earth, the environment and conditions that all living things live in would be drastically better. Even if there were no school to teach us the stuff we know, it would still be obvious to everyone, wouldn't it? Just think of all that's happened to the earth due to our desires and ego.

Laatst aangepast door Quinten.D*smyter : 16th October 2017 om 23:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.