actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2011, 19:56
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Top Gear-presentator Clarkson opnieuw onder vuur na controversiële uitspraak

Top Gear-presentator Clarkson opnieuw onder vuur na controversiële uitspraak

Een nieuwe dag, een nieuwe groep mensen om te schofferen, zo lijkt de leuze van Top Gear-presentator Jeremy Clarkson. De storm rond zijn uitspraken over stakers - 'ze zouden moeten neergeschoten worden voor de ogen van hun familie' - is nog maar net gaan liggen of Clarkson krijgt opnieuw tegenwind. Dit keer ontspoorde hij door mensen die zich van het leven beroven door voor een trein te springen te bestempelen als 'egoïsten'.
In een column in The Sun zegt de Top Gear-provocateur dat hij begrip heeft voor mensen die zelfmoord plegen, maar niet als ze zich voor een trein werpen. Dat zijn volgens Clarkson 'egoïsten'. 'Ze verstoren het treinverkeer en ze denken niet aan de treinbestuurder die hen toch niet meer kan ontwijken.' Als het van Clarkson afhangt, zouden de treinbestuurders gewoon snel moeten doorrijden en de overblijfselen achterlaten voor de aaseters.

De uitspraken van Clarkson botsten meteen op kritiek, met name van psychologische zorginstellingen.

Amper enkele dagen geleden kwam Clarkson al eens in het oog van de storm terecht nadat hij op BBC1 had gezegd dat stakers 'geëxecuteerd' moesten worden, en dan liefst 'voor de ogen van hun familieleden'. Er kwamen meer dan 20.000 klachten binnen over die uitspraak en de Top Gear-presentator werd gedwongen zich te verontschuldigen.

Intussen is trouwens aan het licht gekomen dat Clarkson zelf in 1979 wekenlang gestaakt heeft toen hij journalist was voor de regionale krant Rotherham Advertiser. 'Ik weet na al die jaren nog altijd niet waarom', aldus Clarkson in de Britse krant Daily Telegraph. 'Ik wilde niet, maar mijn collega's dreigden me in brand te steken. Ik heb mijn principes toen laten varen en ben meegegaan.'

Bron:
De Standaard
Link naar artikel!

Mening:

Hoewel ik vind dat meneer Clarkson zijn mening over dergelijke onderwerpen wel iets beschaafder mag verwoorden, kan ik hem in deze situatie niet helemaal ongelijk geven. Ik ben van mening dat iedereen zijn leven moet kunnen beëindigen wanneer hij/zij hier zelf voor kiest. Ik ben dan ook een voorstander van een deftig uitgewerkte euthanasiewet. Maar voor mensen die zichzelf van het leven beroven door voor een rijdende trein te springen, kan ik weinig begrip opbrengen. Alleen al omwille van de enorme kosten die de familie van het “slachtoffer” achteraf zal moeten betalen, kan ik best begrijpen waarom Clarkson het woord “egoïsten” in de mond neemt. Dit bedrag kan al snel torenhoge proporties aannemen door de vele vertragingen die zo’n situatie met zich meebrengt. Dit is helaas niet de enige reden... Wat met de treinbestuurder of toevallige passanten? Deze personen zijn vaak voor de rest van hun leven getraumatiseerd. Een trein krijg je ook niet onmiddellijk stopgezet. Ik denk dat de bestuurders dan ook vaak een zeer groot gevoel van onmacht hebben wanneer zij iemand op de sporen zien staan.
Tenslotte zijn er nog de mensen die niet tijdig op hun werk/school/… geraken. Wanneer iemand op deze manier zelfmoord pleegt, worden er dus heel wat verschillende mensen onvrijwillig bij betrokken.

Ik sta helemaal niet achter de manier waarop Jeremy Clarkson zijn visie overbrengt. Volgens mij wil hij gewoon veel mensen choqueren door gewaagde uitspraken te verspreiden. Maar ik denk wel dat deze uitspraken vaak weerspiegelen wat mensen stiekem denken.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 3rd December 2011 om 20:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2011, 17:59
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Ik heb de indruk dat Jeremy Clarkson wel heel graag de aandacht naar zichzelf trekt. Hoewel hij het in dit geval misschien inderdaad wat ongelukkig uitdrukt, zegt hij denk ik wel wat veel mensen denken.
Een zelfmoord is altijd een spijtige zaak, maar de persoon in kwestie hoeft het niet nog erger te maken dan het al is. Ik denk dan inderdaad aan de treinbestuurder die niet meer kan stoppen en waarschijnlijk zal kampen met een serieus schuldgevoel, alsook de reizigers die te laat komen op hun afspraken.
Clarkson mag zijn mening uitdrukken, maar hij zou in de toekomst misschien toch beter twee keer nadenken vooraleer hij zomaar wat in de media 'gooit'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.