actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2011, 13:05
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Japan gebruikt tsunami-geld voor walvisjacht

"Japan gebruikt tsunami-geld voor walvisjacht"
07/12/2011 - 09:40


Geld uit fondsen voor de heropbouw na de verwoestende tsunami in maart, is door de Japanse regering geïnvesteerd in de beveiliging van schepen die worden ingezet bij de walvisjacht. Dat zeggen activisten in een open brief.

18 dierenrechtenorganisaties schreven een woedende open brief aan de Japanse regering van premier Yoshihiko Noda.

Volgens onder meer Greenpeace heeft de regering 22 miljoen euro uit het budget voor de heropbouw van de getroffen kuststrook gebruikt om de vloot beter te beveiligen. Schepen die op walvissen jagen, worden immers geregeld aangevallen door activisten. De organisaties eisen dat het geld voor de walvisschepen wordt geïnvesteerd in andere projecten voor de heropbouw van het rampgebied.

De Japanse regering bevestigt niet dat er geld werd gehaald uit het budget voor de heropbouw na de tsunami. Maar de regering verdedigt wel het beleid om te investeren in walvisjacht, want dat zou de vissersgemeenschappen aan de kust ten goede komen.

Al 25 jaar is de commerciële walvisjacht verboden, maar Japan vangt jaarlijks zo'n 1.000 dieren, naar eigen zeggen voor wetenschappelijke doeleinden. Critici noemen dat een dekmantel.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...unami_Walvissen

EIGEN MENING: Ik heb hier maar één woord voor: schandalig. Zowel wat betreft de walvisjacht als het feit dat het geld niet wordt gebruikt waarvoor het in de eerste plaats gedoneerd werd. Toch vreemd dat geld gedoneerd om de gewone mens te helpen, eigenlijk niet bij hem terecht komt, maar gewoon door iets anders wordt opgeslokt. Helaas zie je zoiets vaker. Steun geven aan milieu-organisaties zoals Greenpeace lijkt mij dan zelfs nog beter. Of aan de Sea Shepherd Conservation Society (= voert actie tegen illegale jacht zeedieren. Dan worden de walvissen tenminste al beschermd en wordt het geld nog (relatief) nuttig besteed.). Dan gebeurt er tenminste nog iets goed met het geld. Ik weet echt niet hoe het voor ons mogelijk zou zijn om de corruptie van de machthebbers ginder te ontwijken... De kleine man blijkt opnieuw veel te gemakkelijk de dupe. De machthebbers houden totaal geen rekening met de gewone bevolking. De slachtoffers bevinden zich nu in verschrikkelijke omstandigheden en in plaats van deze mensen te helpen, wordt het geld gespendeerd aan illegale jacht. Dat kan toch echt niet!? Men moet rekening houden met de noden van de bevolking.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 7th December 2011 om 13:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2011, 17:12
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Dit gaat er nu toch echt wel zwaar over. Ik vind het zelfs erg op 2 vlakken. Eerst en vooral gebruik je het geld uit fondsen voor de heropbouw na de verwoestende tsunami, wel degelijk voor de heropbouw. Ik geloof nooit dat ze geen geld meer nodig hebben om sommige huizen en straten terug her op te bouwen. Mensen hebben massaal geld gestort om de slachtoffers van de tsunami verder te helpen, niet om het geld zomaar uit te geven aan iets anders. Het ergste is nog dat dat 'iets anders' dan nog gaat over de walvisjacht. Geld geven zodat ze hun boten kunnen beschermen? Komaan seg, dat ze gewoon stoppen met de walvisjacht. Zelf zou ik het wel niet doen, maar ik begrijp perfect waarom er activisten zijn die de schepen voor de walvisjacht aanvallen. 1000 dieren per jaar is verschrikkelijk veel, en dat allemaal voor de wetenschap. Het is goed dat ze in Japan beweren dat ze het geld uit de tsunamifondsen niet gebruikt hebben, maar het is maar te hopen dat dit de waarheid is ook. Ook vind ik het niet goed dat ze in Japan de walvisjacht willen promoten. Zelf ben ik daar radicaal tegen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2011, 21:15
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit niet waar is. Het zou spijtig zijn dat al het ingezamelde geld naar zo iets zou gaan.
Ik weet zeker dat de mensen daar dat geld 10x beter kunnen gebruiken.
Het is al erg dat er walvisjacht gebeurt in Japan en als ze dan nog eens het geld van de mensen gaan afnemen om de vloot beter te beschermen dan is het helemaal erg. Walvisjacht is volgens mij nergens goed voor. Ik vind persoonlijk dat, wanneer er 1000 walvissen voor de wetenschap moeten sterven, dat dit nog veel is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2011, 21:43
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik denk dat slechts weinigen echt geloven dat Japan effectief walvissen vangt voor wetenschappelijke doeleinden. Ik ben één van deze mensen. Indien het land toch de waarheid spreekt, waarom toont men dan niet eens concrete wetenschappelijke bewijzen aan de buitenwereld? Wanneer er geen enkele instantie officieel ingrijpt zal Japan dit argument eeuwig kunnen blijven gebruiken zonder zich echt te moeten verantwoorden.

Hoewel ik de Japanse jacht op walvissen, met of zonder het tsunami-geld, helemaal niet goedkeur, spreekt men in dit artikel nergens over bewijzen. Op deze manier kan iedereen uiteraard personen/instanties gaan beschuldigen.

Of Japan nu wel of niet misbruik gemaakt heeft van de inkomsten voor de heropbouw van het land zijn er helaas wel meerdere soortgelijke situaties in de wereld. Volgens mij is het enorm moeilijk om de geldstroom van dergelijke grote projecten te controleren. Desalniettemin moet er aan een strengere opvolging gewerkt worden. Het kan en mag niet dat bepaalde individuen rijker worden van geld dat normaal gezien gebruikt zou worden voor andere doeleinden.

Ik wil echter niet zeggen dat je nu al je geld aan bijvoorbeeld Greenpeace moet doneren. De kans bestaat altijd dat er een deel van je zuurverdiende centen aan iemand zijn vingers blijft plakken, ook al heeft deze persoon er geen recht op. Je moet voor jezelf uitmaken op welke manier je een bepaalde vereniging steunt en in hoeverre deze betrouwbaar is. Je kan natuurlijk ook het heft in eigen handen nemen en bijvoorbeeld zelf een boom planten zonder hiervoor iemand anders in te schakelen ...

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 8th December 2011 om 21:50.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th December 2011, 19:31
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Oké hier heb ik het uiteindelijk dan gevonden! Inderdaad Meneer Staes ik had het artikel gepost onder een foute rubriek en dan nog eens te laat gepost want het bleek al op het forum te staan. Ik kijk altijd na of het artikel er al op staat of niet, maar doordat ik onder een foute rubriek ben gaan kijken ben ik de mist in gegaan! Hiervoor mijn excuses en ook aan diegenen die verward waren hierdoor!

Nu goed, zoals Joëlle zegt vind ik de walvisjacht ook schandalig. Met daar nog eens bovenop dat het geld uit de rampenfondsen daarvoor gebruikt word. In plaats van het geld te gebruiken voor de samenleving of om de welvaart te verhogen gaan ze dat geld gebruiken om op walvissen te jagen. Ongelooflijk! Tegelijkertijd vind ik dat men het respect- voor de mensen die geld doneerde - geschonden wordt. Mensen willen geld spenderen om de heropbouw en de welvaart te verhogen van het land, en hier wordt min of meer uiteindelijk misbruik van gemaakt. Moeten we ook niet inderdaad het milieu gaan beschermen. Er sterven de dag van vandaag vele diersoorten uit en wie weet spreekt men binnen enkele decennia ook al niet meer van de walvissen. Ik vind dat Japan toch even moet stilstaan met wat ze eigenlijk allemaal bezig zijn. Eigenlijk heeft dit onderwerp geen discussie nodig. Ik denk dat iedereen wel beseft wat het belang is van het milieu en dat Japan in dit opzicht de foute weg is ingeslagen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.