actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2015, 09:14
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Mantelzorgers hebben het hard te verduren

Ze werken, hebben kinderen én zorgen voor hun ouders. Mantelzorgers uit de sandwichgeneratie kunnen op weinig ondersteuning rekenen. Conny, Linda en Willy getuigen hoe het soms fout loopt.

Een bejaarde man die thuis zijn zieke vrouw verzorgt, bewijst de samenleving een dienst. Hetzelfde geldt voor de kinderen die de zorg van een dementerende moeder op zich nemen. Beide vrouwen moeten niet verhuizen naar een woonzorgcentrum. Zo worden gezondheidskosten uitgespaard.

Per definitie is iemand mantelzorger ‘als hij of zij extra zorg geeft aan een zorgbehoevend persoon uit zijn of haar directe omgeving, waarbij de zorgverlening voortvloeit uit een sociale relatie, buiten het kader van een hulpverlenend beroep of georganiseerd vrijwilligerswerk’. Met andere woorden: iedereen die op een informele manier voor iemand zorgt.

Mantelzorg eist zijn tol

Maar mantelzorg eist zijn tol. Volgens het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) neemt het risico op een slechte gezondheid bij mannelijke mantelzorgers toe met liefst 63 procent ten opzichte van mannen die geen informele hulp verlenen, bij vrouwen is dat 27 procent.

Gezondheidseconoom en professor Lieven Annemans (UGent) gaat na wat de werkelijke kosten en baten zijn van de ondersteuning van mantelzorg bij mensen met dementie. Uit de eerste resultaten, op basis van een vergelijkende studie van gelijkaardige buitenlandse onderzoeken, blijkt dat een goede omkadering van mantelzorgers een positieve impact heeft op de gezondheidszorg: zieke personen worden minder snel opgenomen in een ziekenhuis of een rusthuis.

Mantelzorgers Conny, Linda en Willy getuigen waar de pijnpunten liggen:

Conny Guldentops (50): 'Als ik voltijds mantelzorger had kunnen zijn, leefde mijn moeder nog'
Linda Huybrechts (58): 'Soms voel ik me echt een sandwich'
Willy De Laet (59): 'Als iemand naar mij had geluisterd, was ik er niet onderdoor gegaan'

Bron: 09/05/2015 - De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20150509_01672011

Mijn mening: Mantelzorgers zijn in mijn ogen geweldige mensen die veel naastenliefde bezitten. Zij zorgen ervoor dat enkele (oudere) personen niet in een rusthuis, ziekenhuis, instelling,... terechtkomen. Ze zorgen voor de hulpbehoevenden en onderhouden terwijl hun eigen gezin en huishouden. Ik heb veel sympathie voor die mensen, maar ze zouden meer ondersteund moeten worden. Een begeleiding zou ervoor kunnen zorgen dat ze meer tijd hebben en dat de hulpbehoevende meer gezichten ziet, beter verzorgd wordt,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.