actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2009, 12:45
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Goed idee of niet: L.O.-les vervangen door de Wii?

Britse kinderen die niet kunnen of willen sporten, mogen in de plaats Wii'en. Momenteel loopt een proefproject in de jongensschool Northfleet Technology College en Gravesend (Kent). De leerkrachten selecteren kinderen met overgewicht en kinderen die sport echt niet leuk vinden voor de zes weken durende Wii-lessen.

Daarin leren ze onder meer balspelen en aerobics. Ook moeten de kinderen beloven een deel van de lessen lichamelijke opvoeding te spenderen aan het spelen van traditionele spellen op de speelplaats.

Slecht discipline
Het idee werd afgeschoten door onderwijsexperten, die vinden dat luieriken worden beloond voor hun gedrag. "Dit ruikt naar slechte discipline, de school pampert de jongeren die te lui zjin om te sporten", zegt Nick Seaton, voorzitter van de drukkingsgroep 'Campaign for real education'.

"Er is niets beters dan echte, competitieve sporten om de leerlingen te leren doorzetten en iets te bereiken. Het is de taak van de leerkrachten om er voor te zorgen dat de leerlingen al hun vaardigheden gebruiken. Bovendien moeten kinderen leren dat ze niet altijd kunnen doen wat ze leuk vinden, dat is in het volwassen leven ook zo."

Wortel voor de neus
Maar die leerkrachten verdedigen zich. "De Wii-spelletjes dienen als een wortel die voor de neus van de kinderen worden gehouden. Nu vinden ze sport niet leuk, maar via een omweg proberen we hen te doen inzien dat sporten wél leuk kan zijn. De jongens die hun sportgerief keer op keer 'vergeten' of altijd met smoesjes afkomen worden nu verplicht toch iéts van sport te doen," legt leerkracht L.O. Aaron Brown uit.

"Bovendien zijn er ook kinderen in onze school die niet mee kunnen in de sportles door allerlei handicaps. Nu kunnen zij toch ook bewegen."

Zin in sporten
"We beginnen met twee lessen en brengen het dan terug naar één. Dat uurtje Wii krijgen ze alleen als ze het andere uur buiten al sportend doorbrengen. Sommige van die spellen zjin trouwens echt uitputtend en het is fantastisch om de kinderen weer te zien sporten."

Uit studies is gebleken dat kinderen die Wii'en vier keer meer calorieën verbranden dan wie zittend spelletjes speelt.
Bron : de morgen

mijn mening
Dit is belachelijk, kinderen met overgewicht belonen met games…. Ze kunnen niet volgen in de lessen LO en dus mogen ze ‘sporten’ op de Wii. Wie gaat al die Wii’s kopen voor te zetten in de school? Stimuleren ze daarmee niet de mensen met overgewicht van juist niet meer te gaan sporten? Ze moeten niet meer sporten ze mogen op de Wii spelen. Echt sporten zal veel intensiever zijn van op de Wii oefeningen doen.

Ik begrijp hun standpunt om de kinderen met overgewicht te stimuleren om te gaan sporten, maar zo ga je ook andere kinderen stimuleren weinig moeite te doen in de LO les, ze kunnen toch op de Wii spelen als ze niet kunnen volgen. Groot-Brittannië heeft inderdaad te kampen met veel overgewicht, maar dit initiatief, dat met de goede bedoelingen is bedacht, gaat volgens mij dit probleem alleen maar verergeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2009, 13:36
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Nico.Peeters
Groot-Brittannië heeft inderdaad te kampen met veel overgewicht, maar dit initiatief, dat met de goede bedoelingen is bedacht, gaat volgens mij dit probleem alleen maar verergeren.


Ik vraag mij af op wat jij je hier baseert, want zover ik weet valt dat hier nog heel goed mee! Ik denk dat je GB verwart met the USA??
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2009, 14:28
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
LO les vervangen door de Wii

ik vind dit eigelijk wel een goed idee. als kinderen niet graag LO volgen, laat ze dan maar op de wii spelen. bij de wii beweeg je toch ook. niet zo intensief als tijdens de originele lessen LO maar het is toch een beetje. kinderen met overgewicht kunnen vaak niet mee in de lessen LO omdat ze snel buiten adem zijn of om andere redenen, op de wii zijn deze kinderen gelijkwaardig met andere kinderen. waarschijnlijk zijn de echte lessen LO nog steeds de beste lessen voor je gezondheid maar je kan een kind toch niet gaan verplichten om 10 minuten te lopen vind ik. sommige kunnen dit van nature heel gemakkelijk maar anderen helemaal niet en worden dan meestal afgestraft met minder punten. dat is tog niet eerlijk. op de Wii heb je niet zoveel conditie nodig en ja kan toch aan sport doen , toch leuk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2009, 16:06
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Goed idee of niet: L.O.-les vervangen door de Wii?

Ik vind niet dat spelletjes op de wii de lessen lichamelijke opvoelding kunnen vervangen. Dit is meer iets dat je moet doen in je vrije tijd. Kinderen die lui zijn of niet graag sporten moeten volgens mij meer dicipline ontwikkelen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th November 2009, 18:20
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Ik vind dit echt een slecht idee!
Er zijn bv. toch ook kinderen die wiskunde of frans niet leuk vinden? Moet daar dan ook een alternatief voor gevonden worden?
Wij, leerkrachten in opleiding, proberen de les zo boeiend mogelijk te maken voor de leerlingen, zodat ze uitgedaagd worden. LO kan toch ook niet het lievelingsvak van iedereen zijn?
Het is dus de taak van de LO-leerkracht om zijn les leuk te maken voor de leerlingen, zodat ze dit helemaal niet saai vinden of niet graag doen.

Door te Wii'en ben je ook vooral alleen bezig...terwijl de LO-les meer om teamwork draait, vind ik toch... Misschien de leerlingen een dik half uur laten 'gewoon' sporten en als afsluiter een kwartiertje Wii'en?

Ik vind dat het sporten (zonder Wii) zeker niet verloren mag gaan!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th November 2009, 14:01
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Inderdaad, zoals Nelleke zegt: sporten mag niet verloren gaan!
Er zijn veel leerlingen die niet graag sporten, en die buiten de LO-lessen op school ook niets van beweging hebben in de week.
Door deze leerlingen te laten wii-en, wordt de beweging helemaal geminimaliseerd, wat nog slechter is voor de gezondheid van de leerlingen.
Het hoeft niet alleen om leerlingen met overgewicht te gaan, geen beweging is even goed ongezond voor magere leerlingen!
Het is gewoon noodzakelijk om je lichaam de noodzakelijke beweging te bieden, en dat is zelfs met 2uur LO op school al te weinig!
Een leuke afsluiter kan eventueel wel op de wii, maar waar zijn we dan mee bezig?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th November 2009, 14:39
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Mij lijkt dit geen goed idee!

Op vele scholen is er een verbod van GSM, mp3 en dergelijke toestellen. De reden die wij op mijn school kregen, was volgende:

Het is verboden om met je GSM en/of mp3 bezig te zijn, omdat dit zeer asociaal is, het blijft de bedoeling dat men contact heeft met elkaar onder de speeltijd!

Natuurlijk vonden we dit geen leuke regel, maar achteraf bekeken is het wel effectief zo dat dergelijke toestellen onze "sociale instelling" niet ten goede komt.

Sporten via Nintendo Wii lijkt mij voor hetzelde probleem te zorgen. Je gaat minder sociaal zijn en vooral gefixeerd zijn op het "spel", terwijl het nog steeds om het sporten draait.

Je hebt inderdaad wel wat lichaamsbeweging met de Wii, maar het gevaar voor blessure is ook groter dan wanneer je gewoon sport. Zo zijn er al enkele artikels verschenen in de krant van mensen die een "tenniselleboog" krijgen door Wii Sports Tennis. Je doet een slagbeweging, maar je hebt geen weerstand, dus de kans op blessure wordt groter.

Bovendien, sporten is iets dat niet mag verdwijnen, het is gezond voor iedereen om minstens enkele uurtjes per week eens goed te sporten. Ik vind het wel niet fout, om mensen met fysieke problemen, denk maar aan zwaarlijvige kinderen, minder streng te beoordelen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 8th November 2009, 15:59
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Citaat:
Orgineel gepost door MinkeVanHoof
Ik vraag mij af op wat jij je hier baseert, want zover ik weet valt dat hier nog heel goed mee! Ik denk dat je GB verwart met the USA??


GB is nu toch bezig met een campagne tegen overgewicht?
Ze zijn bezig geweest met onderzoeken en daaruit bleek dat er meer overgewicht was bij de jeugd.

"It is not only adults that are affected by obesity. Worrying research has shown that 24 per cent of children aged between two and 15"
-http://www.dailymail.co.uk/health/article-301419/Fat-Britain-Tackling-obesity-epidemic.html-

Ik zeg niet dat het zo erg is als in de USA. Maar in GB begon het toch ook op te komen?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 8th November 2009, 18:30
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
De wii kan het 'echte' sporten nooit vervangen volgens mijn mening!

Wel, kan het bijvoorbeeld handig zijn om in conditie te blijven en beter te scoren met lo. Maar dan vind ik dat dit eerder een extra is, buiten de lessen lo, bijvoorbeeld thuis of op een woensdagnamiddag.

Mensen presteren ook beter als er competitie in het spel is.
Misschien zelfs een beetje druk van je klasgenoten, je wilt immers niet trager zijn als je klasgenootje met een sprint.
Tegen een verzonnen tegenstander op de wii zal dit volgens mij niet zo competitiegericht zijn als tegen een maatje van de klas.

Ook het sociale gebeuren zal hieronder lijden.
Kijk bijvoorbeeld naar een voetbalploeg, de band tussen deze jongens (of meisjes) is zeer hecht en ze zijn ook meestal ook goede vrienden onderling, ook wanneer er zelfs geen sprake is van voetbal.
Dit zal allemaal verloren gaan met een verzonnen team..

Als laatste, de techniek..
Je kan wel met je arm in de lucht zwaaien met de wii, maar als je op een echt tennisveld staat, zal je merken dat er veel meer achter zit dan dat.

De wii op zich is heel leuk om te doen en het houdt je conditie in stand maar het zal de teamspirit, de competitie en de gezonde buitenlucht nooit kunnen vervangen!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 12th November 2009, 11:23
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
onvoorstelbaar

Dit voorstel is onvoorstelbaar volgens mij, eigenlijk gewoon absurd. Het is zoals de meeste hier zeggen dat jongeren met overgewicht en anderen die niet graag sporten worden voor getrokken op de anderen, het is eigenlijk een beloning. Op deze manier is het natuurlijk wel mogelijk om ze te stimuleren, maar gaat men dan het overgewicht ook niet in de hand werken of gaan leerlingen dan expres niet meer meewerken tijdens de LO-lessen? Andere leerlingen die wel goed meewerken tijdens de lessen, krijgen helemaal niet zo'n beloning.
Volgens mij is het financieel ook niet haalbaar om alle scholen te voorzien van Wii's.
Ik vind de Wii ook zeker geen evenwaardige vervanger van sport, het is leuker, maar het heeft volgens mij niet zo'n goede invloed op je lichaam en geest als de echte sportoefeningen, en het realistische en de teambuilding zijn ook niet steeds aanwezig in de spelletjes.
Trouwens vaak zijn de leerlingen thuis al in het bezit van een wii dus dan kunnen ze dit evengoed thuis doen, die stap zal sneller gezet worden, dan de keuze om in je vrije tijd te gaan sporten buiten of in teamverband.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.