actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th August 2013, 12:02
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
‘Gamebochel’ leidt tot rugproblemen'

40 PROCENT VAN TIENERS HEEFT RUG VAN 50-JARIGE SLECHTE HOUDING VOOR BEELDSCHERM VERZWAKT RUGSPIEREN JONGEREN ZITTEN OOK VEEL TE LANG STIL

Kinderen en jongeren krijgen rugproblemen als ze te vaak over hun computerklavier of smartphone gebogen zitten. Uit een studie blijkt dat vier op de tien jongeren al de rug van een 50-jarige heeft. ‘Voor wie te lang zo zit, kan het te laat zijn’, zeggen artsen.
De ‘gameboyrug’ of ‘zitbochel’ is voor het eerst beschreven door Finse wetenschappers, die uit een grootschalige studie vaststelden dat 40 procent van de jongeren tussen 8 en 18 jaar al dezelfde rugproblemen heeft als een 50-jarige. Maar het fenomeen rukt ook op in de Vlaamse huiskamers.

‘Het valt me op dat ik meer en meer tieners en jonge twintigers op consultatie krijg met verregaande slijtage en ernstige artrose in de wervelkolom’, zegt Karel Willems, orthopedisch chirurg in het Stedelijk Ziekenhuis van Roeselare. ‘Dat zijn problemen die ik normaal alleen verwacht bij 40-, 50- of 60-jarigen.’

De reden lijkt duidelijk: ‘De sedentaire levensstijl’, zegt dokter Willems. ‘Het is begonnen met de televisiekinderen en nu zijn ze bezig met computers en iPads en gameboys in plaats van te gaan voetballen. En terwijl ze voor de computer zitten, nemen ze vaak een slechte houding aan op hun stoel. Als je dat tijdens het groeien te vaak doet, ontwikkelen de rugspieren zich niet goed en wordt de wervelkolom minder goed ondersteund.’

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/de...130807_00685569
Mening :
Dat het zo erg gesteld was met 'de jeugd van tegenwoordig' wist ik niet. Natuurlijk zie ik ook wel dat meer en meer jongeren constant met hun smartphone of Ipad bezig zijn, of vaak zitten te gamen, maar dat het zulke gevolgen heeft, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik geef dokter Willems dus overschot van gelijk als hij zegt dat de kinderen beter zouden voetballen (of gewoon buiten spelen of sporten in het algemeen) dan met hun computer of gsm bezig te zijn. Ik ben voorstander om kinderen veel buiten te laten spelen. De buitenlucht is gezond en zo leren ze ook de natuur kennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.