actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 20:34
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
1,1 miljoen Belgen slikken elke dag aspirine

Het gebruik van aspirine is in België met een kwart gestegen in vier jaar tijd. Elke dag nemen 1,1 miljoen Belgen het middel in. Dat blijkt uit cijfers die minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) vrijgaf op vraag van Kamerlid Luk Van Biesen (Open VLD).

Tussen 2008 en 2012 steeg de verkoop van het aantal verkochte dagdosissen van 331 miljoen naar 412 miljoen. Drie kwart daarvan werd voorgeschreven door een dokter en dus ook terugbetaald door het ziekenfonds van de patiënt.

Dokters schrijven het middel steeds vaker preventief voor, vooral tegen hartinfarcten, maar het geneesmiddel is niet onschuldig. "Pas ermee op", waarschuwt huisarts Rufij Baeke in Het Laatste Nieuws. "Aspirine kan levensgevaarlijke bloedingen veroorzaken."

Bron: De Redactie, 17/05/2013

Mening: Dat het medicijnengebruik in ons land hoog lag, dat wist ik, maar zo hoog?! Hier schrik ik toch wel van. Zijn al deze mensen dan 'ziek'? Want 'ziek zijn' is toch de reden voor het nemen van een medicijn lijkt mij. Wanneer we zien dat drie kwart effectief de aspirines van een dokter kreeg voor geschreven, dan blijkt dat een groot deel van deze mensen (volgens de dokter in kwestie) inderdaad 'ziek' is.
Mij lijkt het in ieder geval zo dat mensen veel te snel naar medicijnen grijpen. Medicijnen als aspirines verhelpen alleen maar symptomen. Het is veel belangrijker om de oorzaak van de (hoofd)pijn aan te pakken. Deze oorzaak is volgens mij heel vaak stress. Een groot probleem van de hedendaagse maatschappij blijkt alweer...
Komt daar nog eens bij dat aspirines blijkbaar ook nog schadelijk kunnen zijn! Mij lijkt het dus hoog tijd om meer de oorzaken van 'pijn' aan te pakken...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 21:47
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
aspirine wordt vaak niet voorgeschreven tegen pijn, maar wel om hart en vaataandoeningen te voorkomen. Aspirine heeft namelijk ook een bloedverdunnende werking. Maar als men er teveel van inneemt kan dit levensbedreigende bloedingen veroorzaken, zoals in het artikel vermeld wordt. Ik vraag me af of de mensen die vaak aspirine slikken op de hoogte zijn van de gevaren.
Ik schrik ook wel van de hoeveelheid aspirine die er dag in ons land geslikt wordt. Een groot deel hiervan wordt terug betaald, wat een grote kost is voor de overheid. Ik vind het wel niet duidelijk of aspirine meestal met een grondige reden wordt voorgeschreven. Als dit niet zo is, denk ik dat men de mensen'oet sensibiliseren voor de gevaren van aspirine, opdat het gebruik misschien zou dalen en de kosten natuurlijk ook.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2013, 15:15
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Om het bloed te verdunnen zijn er toch genoeg medicijnen? Aspirine heeft als hoofdwerking dat het helpt tegen pijn. Medicijnen genoeg op de markt die werken als bloedverdunner. Het is volgens mij een trend de laatste decennia die we dringend moeten tegenwerken. Altijd maar pillen pakken vanaf de moment dat we nog maar iets van pijn voelen stoot mij een beetje tegen de borst. Hierdoor krijgen we dus dat we te veel van die pillen slikken wat absoluut niet gezond is voor ons ..
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.