actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2016, 18:48
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Republikeinse kiesman weigert te stemmen voor Trump

Een Republikeinse kiesman uit Texas zal op 19 december, wanneer het Amerikaanse kiescollege officieel de nieuwe president aanduidt, niet voor Donald Trump stemmen. Dat schrijft hij in een opiniestuk in The New York Times.

Trump haalde alle kiesmannen van de staat Texas binnen, maar alvast één van hen weigert nu om zijn stem uit te brengen. Volgens Christopher Suprun bewijst Donald Trump dagelijks dat hij "niet geschikt is" voor het hoogste ambt. Hij haalt onder meer de vele uithalen van Trump aan het adres van minderheden aan, en maakt zich zorgen over de adviseurs waarmee Trump zich omringt.

Onder het ingewikkelde Amerikaanse kiessysteem wordt een president niet rechtstreeks verkozen, maar via de tussenkomst van het kiescollege. Dat bestaat uit 538 kiesmannen, die zijn verdeeld onder de verschillende Amerikaanse staten. Om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te winnen, moet een kandidaat ten minste 270 kiesmannen verzamelen. Dat gebeurt meestal volgens het 'winner-take-all'-principe, waarbij de kandidaat die de meeste stemmen haalt meteen ook alle kiesmannen van die staat binnenhaalt.

Het is dat systeem dat er bij deze verkiezingen voor heeft gezorgd dat de Democratische kandidate Hillary Clinton wel de meeste stemmen haalde, maar niet voldoende kiesmannen. Trump verzamelde in totaal 306 kiesmannen. Clinton strandde, ondanks haar voorsprong van ruim 2,5 miljoen stemmen, op 232 kiesmannen.

De voormalige brandweerman stelt dat een kiesman het recht en de grondwettelijke plicht heeft om te stemmen volgens zijn geweten. "Vijftien jaar geleden (toen hij als brandweerman de aanslagen van 11 september meemaakte, red.) heb ik een eed gezworen om mijn land en grondwet te verdedigen tegen alle vijanden, buitenlandse én binnenlandse. Dat zal ik op 19 december opnieuw doen", schrijft Suprun.

Hij roept zijn collega's op om zijn voorbeeld te volgen en zich achter een alternatieve Republikeinse kandidaat te scharen, zoals gouverneur John Kasich van Ohio. Eerder riep ook een Democratische kiesman uit Colorado zijn Republikeinse collega's op om hun steun aan Trump in te trekken.

(bron: De Morgen 06/12/2016 http://www.demorgen.be/buitenland/r...trump-be570763/)

Eigen mening:

Eindelijk een persoon die durft nee te zeggen tegen Trump terwijl hij een Kiesman is in Texas. Hij heeft volgens mij groot gelijk. Ik vind het kiessysteem in de VS absurd. In het einde wint Clinton eigenlijk maar toch omdat het systeem met een kiescollege werkt heeft ze pech. Dat is toch geen democratie. De burgers hebben met toch een grote meerderheid voor Clinton gestemd maar toch wint Trump. Ik denk dat men in de VS toch dringend iets moeten doen aan het systeem en de president die nu gekozen is. Als je kijkt hoe hij zich gedraagt en welke standpunten hij heeft lijkt het mij wijs om niet op hem te stemmen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2016, 20:43
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Ik ben het zeker met jou en de kiesman eens ben dat Trump geen goede president zou zijn. Ook vind ik het systeem met de kiesmannen achterhaald. Het systeem zou veranderd moeten worden (al willen de twee grote partijen het graag behouden omdat het hun machtsduopolie behoudt). Ik vind echter niet dat kiesmannen zomaar hun stem mogen wijzigen omdat ze het niet eens zijn met de verkozen kandidaat.
Dat zou de democratie en het gezag van de president uithollen. Als Hillary Clinton zou winnen omdat een deel van de Republikeinse kiesmannen niet voor Trump stemt, krijgt Amerika een presidente die niet alleen heel laag scoort op populariteit (ze won de popular vote deels als 'lesser of two evils'), maar ook enkel omdat kiesmannen niet naar de stemgerechtigde burgers wilden luisteren. Dan kan elke burger, gouverneur of buitenlandse leider haar gezag in twijfel trekken wanneer het maar uitkomt.
Het kiessysteem is, jammer genoeg, wat het is en iedereen wist op voorhand hoe het systeem in elkaar zat (of kon het opzoeken). Trump heeft zijn campagnemethodiek erop afgestemd. Je kan dat demagogie en strategie noemen in plaats van 'statesmanship', maar daar moet je tegen vechten voor de verkiezing, en niet als het kalf verdronken is.
Het is ook niet de eerste keer dat een kandidaat de popular vote wint, maar het kiescollege verliest. Trump heeft daarom nu ook gezegd het kiescollege te willen schrappen. Ik vertrouw niet te hard op zijn beloftes, maar hij is misschien toch wel de persoon om die stap te zetten, omdat hij niet zo sterk betrokken is bij de gebruikelijke partijpolitiek die het kiescollege wil behouden.
Ik herhaal nogmaals dat ik liever een andere president gezien had, maar ik ben wel van mening dat we nu het resultaat van de verkiezing moeten respecteren. Amerikanen zijn rare jongens en "toute nation a le gouvernement qu'elle mérite" (Joseph de Maistre). Als niet-Amerikanen moeten we ermee leren omgaan. Het veranderen zullen we niet kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.