actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2016, 14:09
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
ANALYSE. Warrige vraagstelling praat verkrachting goed

'ANALYSE. Warrige vraagstelling praat verkrachting goed',hbvl.be 25/11/'16

‘Vier op de tien Belgen praten verkrachting goed.’ ‘Seks zonder toestemming oké voor 1 Belg op 5.’ Onthutsende krantenkoppen vandaag die aantonen dat alle normbesef zoek is in dit land. De cijfers komen uit de jongste Eurobarometer, een enquête in juni uitgevoerd onder 28.000 EU-burgers, waarvan 1.000 Belgen. Het is de warrige vraagstelling in deze Eurobarometer die voor de heisa zorgt.

In die enquête wordt de Europeanen duidelijk gevraagd naar hun mening over huiselijk geweld: Vindt u dat huiselijk geweld aanvaardbaar is? 96 procent van alle ondervraagden in de Europese Unie vindt huiselijk geweld tegen vrouwen niet aanvaardbaar. 94 procent vindt huiselijk geweld tegen mannen niet aanvaardbaar. Van de Belgen vindt 97 procent huiselijk geweld tegen vrouwen niet aanvaardbaar. 2 procent vindt het in bepaalde omstandigheden wel aanvaardbaar en 1 procent vindt huiselijk geweld in alle omstandigheden aanvaardbaar. De vraag is duidelijk en de antwoorden eveneens.

Als het gaat over seksueel geweld, is de vraagstelling plots zeer warrig. De Eurobarometer peilt namelijk naar percepties over gendergerelateerd geweld. De vraag waaruit blijkt dat een hoop Belgen verkrachting oké vinden, luidt als volgt: “Sommige mensen vinden dat geslachtsgemeenschap zonder toestemming in bepaalde situaties gerechtvaardigd kan worden. Denkt u dat dit op de onderstaande omstandigheden van toepassing is?” Vervolgens worden de antwoordmogelijkheden opgesomd: dronken zijn of drugs gebruiken, vrijwillig met iemand naar huis gaan, bijvoorbeeld na een feestje of afspraak, onthullende of sexy kledij dragen, niet duidelijk ‘nee’ zeggen of zich niet lichamelijk verzetten en geen van deze. Voor mij is dit een erg ingewikkeld geformuleerde vraag. Moet je hier aangeven waarom sommige mensen vinden dat geslachtsgemeenschap zonder toestemming in bepaalde omstandigheden kan? Ik vermoed dat de meeste ondervraagden deze vraag op die manier beantwoord hebben. Anders kan niet verklaard worden waarom méér vrouwen (20%) dan mannen (15%) dronken zijn of drugs gebruiken als antwoord geven. Het kan toch niet waar zijn dat meer vrouwen dan mannen verkrachting goedpraten?

Als je wil weten wat de mensen denken over verkrachting, vraag je dat toch duidelijk: Vindt u dat verkrachting gerechtvaardigd kan worden in een van deze omstandigheden? Als daar massaal ‘ja’ op geantwoord wordt, hebben we inderdaad alle normbesef verloren.

Link: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161125_...rkrachting-goed
Mening: Ik ben waarschijnlijk niet de enige die nogal schrok van het nieuws dat Belgen verkrachting in sommige omstandigheden aanvaardbaar vinden. Ik stelde me meteen vragen bij de resultaten, de steekproefgrootte, verschillen tussen leeftijdsgroepen... Onder de vraagstelling zoals die in het artikel weergegeven wordt, zou ik echter ook veronderstellen dat gevraagd wordt naar de mening van "sommige mensen" en niet naar die van mij. En "sommige mensen" zijn tot veel in staat. Dit nieuws maakt me al iets hoopvoller over de samenleving.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2016, 14:15
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter.P*rmentier
'ANALYSE. Warrige vraagstelling praat verkrachting goed',hbvl.be 25/11/'16

‘Vier op de tien Belgen praten verkrachting goed.’ ‘Seks zonder toestemming oké voor 1 Belg op 5.’ Onthutsende krantenkoppen vandaag die aantonen dat alle normbesef zoek is in dit land. De cijfers komen uit de jongste Eurobarometer, een enquête in juni uitgevoerd onder 28.000 EU-burgers, waarvan 1.000 Belgen. Het is de warrige vraagstelling in deze Eurobarometer die voor de heisa zorgt.

In die enquête wordt de Europeanen duidelijk gevraagd naar hun mening over huiselijk geweld: Vindt u dat huiselijk geweld aanvaardbaar is? 96 procent van alle ondervraagden in de Europese Unie vindt huiselijk geweld tegen vrouwen niet aanvaardbaar. 94 procent vindt huiselijk geweld tegen mannen niet aanvaardbaar. Van de Belgen vindt 97 procent huiselijk geweld tegen vrouwen niet aanvaardbaar. 2 procent vindt het in bepaalde omstandigheden wel aanvaardbaar en 1 procent vindt huiselijk geweld in alle omstandigheden aanvaardbaar. De vraag is duidelijk en de antwoorden eveneens.

Als het gaat over seksueel geweld, is de vraagstelling plots zeer warrig. De Eurobarometer peilt namelijk naar percepties over gendergerelateerd geweld. De vraag waaruit blijkt dat een hoop Belgen verkrachting oké vinden, luidt als volgt: “Sommige mensen vinden dat geslachtsgemeenschap zonder toestemming in bepaalde situaties gerechtvaardigd kan worden. Denkt u dat dit op de onderstaande omstandigheden van toepassing is?” Vervolgens worden de antwoordmogelijkheden opgesomd: dronken zijn of drugs gebruiken, vrijwillig met iemand naar huis gaan, bijvoorbeeld na een feestje of afspraak, onthullende of sexy kledij dragen, niet duidelijk ‘nee’ zeggen of zich niet lichamelijk verzetten en geen van deze. Voor mij is dit een erg ingewikkeld geformuleerde vraag. Moet je hier aangeven waarom sommige mensen vinden dat geslachtsgemeenschap zonder toestemming in bepaalde omstandigheden kan? Ik vermoed dat de meeste ondervraagden deze vraag op die manier beantwoord hebben. Anders kan niet verklaard worden waarom méér vrouwen (20%) dan mannen (15%) dronken zijn of drugs gebruiken als antwoord geven. Het kan toch niet waar zijn dat meer vrouwen dan mannen verkrachting goedpraten?

Als je wil weten wat de mensen denken over verkrachting, vraag je dat toch duidelijk: Vindt u dat verkrachting gerechtvaardigd kan worden in een van deze omstandigheden? Als daar massaal ‘ja’ op geantwoord wordt, hebben we inderdaad alle normbesef verloren.

Link: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161125_...rkrachting-goed
Mening: Ik ben waarschijnlijk niet de enige die nogal schrok van het nieuws dat Belgen verkrachting in sommige omstandigheden aanvaardbaar vinden. Ik stelde me meteen vragen bij de resultaten, de steekproefgrootte, verschillen tussen leeftijdsgroepen... Onder de vraagstelling zoals die in het artikel weergegeven wordt, zou ik echter ook veronderstellen dat gevraagd wordt naar de mening van "sommige mensen" en niet naar die van mij. En "sommige mensen" zijn tot veel in staat. Dit nieuws maakt me al iets hoopvoller over de samenleving.


Dit is een duidelijkere en meer uitgebreide versie van De Morgen:
Link: http://www.demorgen.be/wetenschap/-...usies-bb261b1b/

"4 op de 10 praat verkrachting goed": trekt Europees onderzoek juiste conclusies?

Er rijzen vragen over het onderzoek van de Europese Commissie over het hebben van seks zonder toestemming. Uit het onderzoek zou blijken dat vier op de tien Belgen vindt dat zo’n seks in sommige gevallen gerechtvaardigd kan zijn. Die bevinding wordt betwist.

In een persmededeling zei de commissie gisteren dat een kwart van de Europeanen vindt dat seks zonder toestemming gerechtvaardigd kan zijn. Voor ons land was dat zelfs vier op de tien, waarmee we in de kopgroep zitten van landen de dit rechtvaardigen.

Onderzoekers betwijfelen echter of je uit de gestelde vraag wel tot die conclusie kan komen voor ons land. De groep van 1.000 Belgen die deelnam aan het onderzoek, kreeg letterlijk volgende vraag voorgelegd: ‘Sommige mensen vinden dat geslachtsgemeenschap zonder toestemming in bepaalde situaties gerechtvaardigd kan worden. Denkt u dat dit op de onderstaande omstandigheden van toepassing is?”

Vervolgens kregen ze negen situaties voorgelegd, zoals bijvoorbeeld dronken zijn of drugs gebruiken, vrijwillig met iemand naar huis gaan, bijvoorbeeld na een feestje of afspraak, niet duidelijk ‘neen' zeggen of zich niet lichamelijk verzetten, ...

Met andere woorden: er is gepeild naar wat mensen denken dat andere mensen denken en niet naar wat ze zelf goed- of afkeuren. Verschillende vakmensen die met peilingen en enquêtes bezig zijn, zetten dan ook vraagtekens bij de conclusies en willen de oorspronkelijke vragenlijsten zien.

Zo verschilt bijvoorbeeld ook de vertaling van de Engelse vraag naar het Nederlands voor België en Nederland. In Nederland luidt het: "Vindt u dat dit op onderstaande omstandigheden van toepassing is?" In België is het: "Denkt u dat dit op onderstaande omstandigheden van toepassing is." Belangrijk is ook dat de bevraging aan de hand van live interviews is gebeurd, wat betekent dat ook veel afhangt van hoe de interviewers de vraag hebben ingekleed.

“De vraagstelling is inderdaad nogal dubieus”, zegt ook Jeroen Lemaitre, woordvoerder van staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs. Zeggen dat vier op de tien Belgen seks zonder toestemming in sommige gevallen gerechtvaardigd vindt, kan moeilijk op basis van deze resultaten.

“De vraag peilde wel naar wat mensen denken dat de argumenten zijn voor mensen die seks zonder toestemming hebben”, zegt Lemaitre. “Het toont dus wel aan dat bepaalde hardnekkige mythes om de een andere reden nog altijd leven. Mythes als: het slachtoffer heeft het zelf uitgelokt of slechts een bepaald soort vrouwen wordt verkracht. En dat blijft een enorm probleem.”

LETTERLIJK

Dit is de (Engelstalige) conclusie van Europa, voor het geheel van de Europese Unie:

"Respondents were asked whether having sexual intercourse without consent was justified in nine different circumstances. At least one in ten respondents think intercourse without consent is justified if the person is drunk or using drugs (12%), voluntarily goes home with someone (11%), wears revealing, provocative or sexy clothing or doesn’t clearly say no or physically fight back (both 10%)."

De 9 situaties die respondenten voorgeschoteld kregen:

1. Wearing revealing, provocative or sexy clothing
2. Being drunk or using drugs
3. Flirting beforehand
4. Not clearly saying no or physically fighting back
5. Being out walking alone at night
6. Having several sexual partners
7. Voluntarily going home with someone, for example after a party or date
8. If the assailant does not realise what they were doing
9. If the assailant regrets his actions
10. None of these
11. Refusal (SPONTANEOUS)
12. Don't know
Respondenten kregen negen situaties voorgelegd. ©Eurobarometer

De volledige rapporten kan u hier nalezen op de website van de Eurobarometer: http://ec.europa.eu/COMMFrontOffice...L/surveyKy/2115.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.