actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2012, 12:23
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Tot helft loonkosten valt weg bij aanwerving 50-plusser

Werkgevers in Vlaanderen die een vijftigplusser aanwerven, kunnen daarvoor een premie krijgen die kan oplopen tot de helft van de loonkosten gedurende twee jaar. Dat blijkt uit een persbericht op de website van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). Het hervormde systeem van vijftigpluspremies treedt op 1 januari 2013 in werking.

Het nieuwe systeem houdt rekening met de leeftijd van de persoon die wordt aangeworven, en met de duur van de voorafgaande werkloosheid. "Hoe meer drempels iemand heeft om in een job te stappen, hoe hoger de premie voor de werkgever", vat Muyters samen in het persbericht.

Hoe langer werkzoekend, hoe meer
De premie is het hoogst voor het aanwerven van 50-plussers die al minstens twee jaar werkzoekend zijn. Voor zo'n aanwerving neemt de Vlaamse overheid gedurende twee jaar 50 procent van de loonkosten op zich. Er is voorts een premie van 50 procent van de loonkosten gedurende één jaar voor de aanwerving van 50-54-jarigen die tussen een en twee jaar werkzoekend zijn of voor 55-plussers die maximaal twee jaar werkzoekend zijn. Tot slotte krijgt een werkgever die een 50- tot 54-jarige aanneemt die minder dan 1 jaar werkzoekend was, een premie van 30 procent van de loonkosten gedurende één jaar.

"Attractief instrument"
Met het nieuwe systeem "bieden we de werkgevers een attractief instrument om mensen met meer ervaring terug in hun bedrijven op te nemen", aldus nog Muyters. De hervorming van het premiesysteem was volgens de minister nodig, omdat het oude systeem vooral effect had op de aanwerving van 50- tot 54-jarigen, maar minder op die van 55-plussers. Bovendien bleek dat de kans dat werkloze 50-plussers nog een baan zouden vinden, na een jaar werkloosheid al was gehalveerd.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1549447/2012/12/15/Tot-helft-loonkosten-valt-weg-bij-aanwerving-50-plusser.dhtml


Mening: Mijn mening hierover is natuurlijk zeer positief omdat het een goede invloed zal hebben op onze maatschappij. Op deze manier gaan mensen, die ouder zijn dan 50-jaar, ook makkelijker terug aan werk geraken. Denk maar aan de mensen die bij Ford werkte, zij gaan nu ook terug gemakkelijker werk vinden. Dus ik vind dit, zeker en vast een goed idee van Vlaamse Minister van Werk. Het enige wat me wel misschien stoort, is het feit dat we in de crisis zitten. Hiermee bedoel ik, dat ze dit willen invoeren van 1 januari 2013 en dat zij de kosten op hun nemen. Ik ben dan ook echt benieuwd of ze dit ook daadwerkelijk gaan doen, zonder bij ons extra kosten in te steken bv. bij belastingen en dergelijke. Want het is nu ook niet, dat de staat, geld teveel heeft. Dus dit is misschien een puntje dat me stoort of kan gaan storen. Maar ik vind het idee, zeker en vast al een goed plan. Als we zo blijven door doen, dan zakt misschien de werkloosheid in België en het geeft mensen terug nieuwe hoop. Vooral voor mensen die een moeilijke leeftijdscategorie hebben om aan werk te geraken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2012, 16:09
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Het is niet omdat we in een periode van crisis zitten, dat er geen nieuwe systemen ingevoerd mogen worden. Dit systeem van loonkosten zal volgens mij net een positieve boost aan onze economie geven. Er zijn altijd bepaalde investeringen nodig, om alles goed te laten draaien.
Crisistijden betekenen niet dat de geldkraan volledig dichtgedraaid moet worden op alle vlakken. Er moet op veel plaatsen bespaard worden, maar door volledig geen geld meer uit te geven, geraak je in een vicieuze cirkel.
Door de werkgevers te motiveren om ervaren 50plussers aan te nemen, kan je deels de werkloosheid opvangen en de werkloopbaan verlengen. Want dat we allemaal langer zullen moeten werken is ondertussen wel duidelijk. Hopelijk lukt het de overheid ook om de werknemers te motiveren om actief op zoek te gaan naar een job.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2012, 19:08
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Tot helft loonkosten valt weg bij aanwerving 50-plusser

De hoge loonkost is een structureel probleem voor de Belgische economie en dit heeft zijn gevolgen voor de werkgelegenheid. Werkgevers proberen om het bedrijfsresultaat zo hoog mogelijk te houden met als gevolg (hier ga ik wel een beetje kort door de bocht) dat ze oudere werknemers bij een herstructurering de laan uit sturen. De meeste bedrijven proberen zo veel mogelijk winst te maken, hoewel sommige bedrijven tegenwoordig iets beter omgaan met het behouden van oudere werknemers. Winst maken betekent vaak de kost zo laag mogelijk houden en werken met de goedkoopst mogelijke productiefactoren. Ook arbeid is een productiefactor en te dure (meestal oudere) werknemers worden dus sneller ontslagen.

Heel veel oudere werknemers worden ontslagen en vinden nadien moeilijk een nieuwe job. Toch is het essentieel om deze mensen aan de slag te houden om onze sociale zekerheid gezond te houden.

Als je ons land vergelijkt met de ons omringende landen dan merk je dat de Belg een erg korte loopbaan heeft. In onze buurlanden is de pensioenleeftijd al 67 jaar en de verlenging van de pensioenleeftijd is nu in België ook een veelbesproken onderwerp. Als je je dan verplaatst in de persoon van iemand die 50 is en geen werk vindt dan kan ik me niet ontdoen van de idee dat deze personen de toekomst maar somber tegemoet gaan.

Hervormingen waardoor werkgevers gemotiveerd worden om 50-plussers aan te werven zijn een goed initiatief van de Vlaamse regering vind ik. Wel moet er rekening mee gehouden worden dat deze steun geen oplossing is op de lange termijn. Het is van groot belang dat de Vlaamse werkgevers worden gesensibiliseerd om 50-plussers aan de slag te houden. Anders zijn we terug bij het oude als de steun wegvalt. Pas wanneer werkgevers op een 'duurzame' manier omgaan met hun oudere werknemers kan het ook met ons sociale zekerheidssysteem de goede weg opgaan. De huidige 'jonge' generatie kan de pensioenlast niet dragen dus daarom is het belangrijk dat de oudere werknemers geactiveerd worden en actief blijven zodat zij ook geld in het RSZ-laatje (blijven) brengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.