actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2011, 09:20
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Marokkanen voelen zich meer gediscrimineerd dan Turken

Marokkanen voelen zich meer gediscrimineerd dan Turken

Marokkanen in Brussel en Antwerpen voelen zich meer gediscrimineerd dan Turken. Dat blijkt uit een studie van drie onderzoekers van de K.U.Leuven, waarvan de resultaten in La Libre Belgique staan. In Antwerpen zouden jonge allochtonen bovendien sterker gediscrimineerd worden dan in Brussel.


Bijna de helft van de Brusselse bevolking (46 procent) is van een andere origine. De belangrijkste niet-Europeanen zijn Marokkanen (13 procent) en de Turken (4 procent). Volgens de auteurs van de studie zijn vooral die twee groepen oververtegenwoordigd in de onderste lagen van de Brusselse arbeidsmarkt.

Discriminatie door politie

Toch voelen Marokkanen zich meer gediscrimineerd dan Turken, en dat zowel in Antwerpen als Brussel. De discriminatie in het dagelijkse leven zou ook forser zijn in Antwerpen dan in Brussel. Een uitzondering niet te na gesproken: allochtonen ervaren meer discriminatie van de politie in de hoofdstad.

De auteurs ondervroegen honderden jongeren in Brussel en Antwerpen. Het gaat om immigranten van de tweede generatie, met minstens een van de ouders die geboren is in Turkije of Marokko.
Bron: Gazet Van Antwerpen

Ik vind het niet verrassend dat Marokkanen zich meer gedicrimineerd voelen. Ik weet niet hoe het komt, maar Marokkanen worden altijd geassocieerd met geweld en vandalisme. Ik denk ook dat mensen van marokkaanse afkomst meer in het nieuws komen dan mensen van turkse afkomst. Logisch, aangezien zij met meer vertegenwoordigd zijn in onze hoofdsteden. Maar dat schept een verkeerd beeld over deze mensen. We moeten allemaal wat verdraagzamer zijn. Er zijn minstens evenveel mensen van belgische afkomst die gruwelijke dingen doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2011, 13:14
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Ik weet niet waarom, maar ik ben niet echt verrast door dit artikel / onderzoek. Zoals Bo al zei, worden Marokkanen sneller geassocieerd met geweld en vandalisme dan Turken. We zijn ook sneller geneigd om te zeggen 'dat het weer een Marokkaan was' die het gedaan heeft. Hoe dit komt kan ik echter niet verklaren. Misschien komt het omdat we een verkeerd beeld hebben over deze mensen. Als ze in het nieuws aan bod komen is het meestal in een negatief beeld, wat ons beeld van hun niet echt veel deugd doet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.