actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 09:41
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Open Vld: "Koppel kindergeld aan inschrijvingsplicht

Open Vld: "Koppel kindergeld aan inschrijvingsplicht

Open Vld wil het kindergeld aanwenden als een instrument voor integratie. Dat heeft voorzitter Gwendolyn Rutten gezegd in 'De ochtend' op Radio 1. Concreet zou een basisbedrag aangevuld kunnen worden met een 'beloning' voor het inschrijven van een kind op school of het volgen van taallessen.

In ons land geldt een leerplicht vanaf zes jaar, maar als het van Rutten afhangt mag dat gerust omlaag. Kinderen die pas op latere leeftijd naar school beginnen te gaan, hebben een grotere kans om te blijven zitten of hun school niet af te maken, zo zei ze op Radio 1. "We willen er daarom voor zorgen dat kleuters, zeker in grote steden, al vanaf 3 jaar op zijn minst ingeschreven kunnen worden in een school."

Nu een hervorming van het kindergeld op til is, ziet Open Vld mogelijkheden om die inschrijfplicht vanaf 3 jaar te koppelen aan het kindergeld. "Het kindergeld is een instrument van de vorige eeuw, dat diende om grote gezinnen te ondersteunen. Het is logisch dat we nu opnieuw gaan nadenken waarvoor het geld dient, en het moet in de eerste plaats het kind ten goede komen."

Taallessen

Meer concreet denkt de partij aan een basisbedrag, dat kan aangevuld worden met een supplement wanneer een kind bijvoorbeeld in een school wordt ingeschreven of wanneer de moeder taallessen neemt.

"Het is wetenschappelijk bewezen dat de kansen van een kind beginnen bij de moeder", aldus Rutten. "Als een moeder niet werkt, geen Nederlands spreekt en geen deel uitmaakt van de maatschappij, heeft haar kind veel minder kansen om het goed te doen in het leven. Bereik je die moeder niet, dan verliezen we een hele generatie."

Rutten benadrukt dat ze hiermee niet wil sanctioneren, maar emanciperen. "We willen mensen aanmoedigen om dit te doen. Een diploma behalen, biedt meer kansen in de samenleving. En dat geldt ook voor mensen die hier nieuw komen, en voor hun kinderen."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/o...licht-b94161d4/

Mening: Op zich vind ik dit wel een goed voorstel maar ik denk dat hier toch nog verder aan moet worden gewerkt.

Het is belangrijk dat kinderen op tijd naar school gaan. Vaak denken mensen dat kleuters in de eerste of tweede kleuterklas niet echt veel leren maar hier kan je van verschieten. Zo leren ze onder andere werken aan hun fijne en grove motoriek maar ook sociale contacten worden dan gelegd. Voor kleine kinderen is dit meestal een positieve ervaring als ze iets hebben bijgeleerd.

Dat dit voorstel niet wilt sanctioneren maar juist wilt motiveren, vind ik wel heel goed. Je moet mensen aansporen om hun kinderen naar school te sturen. Ik ben ervan overtuigd dat als je mensen gaat beboeten omdat kinderen niet naar school gaan, dit vaak een negatief effect gaat hebben. Dat dit voorstel ook telt voor moeders op taallessen te sturen, is zeker ook positief. Vaak leren de kinderen in school de Nederlandse taal maar als ze thuis komen wordt er nog vaak in hun moedertaal gesproken. Het is belangrijk dat de kinderen ook thuis de kans krijgen om aan hun Nederlands te oefenen. Maar de kinderen mogen ook zeker niet hun eigen moedertaal vergeten want dit vormt toch een deel van iemand zijn identiteit. Als de mama van een kind Nederlands kan spreken, is dit ook positief voor de leerkrachten. Zo gaat het makkelijker zijn om er een gesprek met te voeren of om een oudercontact met te bespreken.

Ik ben benieuwd hoe dit voorstel in de toekomst effectief vorm gaat krijgen.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 8th December 2015 om 09:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2015, 21:08
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Een voorstel dat verschillende reacties uitlokt...

Dit is een voorstel dat veel verschillende reacties uitlokt. Volgens SP.A en Groen zou dit echter leiden tot kinderarmoede (dit is te lezen in de Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151208_02010339). Wel spreken SP.A en Groen over het afnemen van het kindergeld, terwijl Open VLD duidelijk een basisbedrag wil aanvullen met inschrijvingen in scholen en taallessen voor de ouders. Volgens het Netwerk tegen Armoede zou 9% meer gezinnen in armoede belanden zonder kinderbijslag. Als ze het bestaande systeem willen hervormen, lijkt het systeem van Open VLD naar mijn mening in overweging te nemen. Ik zou het kindergeld sowieso niet zomaar afnemen, maar een basisbedrag nemen en dit zou dan eventueel wel aangevuld kunnen worden door de inschrijvingen op scholen. Dit systeem lijkt me ook het inschrijven in de scholen aan te moedigen. Het basisbedrag aanvullen met taallessen lijkt me dan weer niet zo'n goed idee. Ik ben het er zeker en vast mee akkoord dat ouders kansen moeten grijpen om de Nederlandse taal te leren. Toch zou ik dit niet doen ten koste van het kindergeld. Indien de ouders voldoende verdienen en rondkomen, zou dit een mooie bonus zijn. In de praktijk daarentegen denk ik dat we dit in een ander perspectief moeten plaatsen en dienen we de verhogende kinderarmoede in het achterhoofd te houden. Om het dus volledig te vervangen lijkt me geen goed idee, maar het basisbedrag aangevuld met inschrijvingen voor scholen lijkt me een idee dat we niet zomaar van de baan mogen vegen bij het hervormen van het systeem op vlak van kindergeld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.