actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2016, 23:59
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Francken: ‘België wordt gestraft voor goede opvang'

Totale waanzin. Zo noemt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) het arrest dat ons land verbiedt om een Afghaans gezin naar Duitsland uit te wijzen. ‘Door de huidige Dublin-procedure worden de goede leerlingen gestraft en de slechte beloond. Dat shoppen in opvang moet stoppen.’

De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen besliste onlangs dat een Afghaanse vrouw met vijf minderjarige kinderen niet naar Duitsland mocht teruggestuurd worden. Nochtans was het gezin daar Europa binnengekomen en zou ze dus volgens de afspraken daar asiel moeten aanvragen. De rechter vreest echter dat het gezin in Duitsland mensonwaardig behandeld zal worden.

‘Het gaat eigenlijk om één individuele rechter die eigenlijk zegt: “Sie schaffen das nicht”, en dus moet België het maar oplossen’, legt staatssecretaris Theo Francken uit. ‘Er mag een beetje meer clementie zijn vanuit de rechterlijke macht voor een land als Duitsland, dat heel veel moeite heeft gedaan en doet om vluchtelingen op een convenabele manier op te vangen.’

De motivering van de rechter, als zou de Dienst Vreemdelingenzaken het dossier niet goed gemotiveerd hebben, pikt Francken niet. ‘De Dienst Vreemdelingenzaken behandelt duizenden zaken per jaar, en die wint ze bijna allemaal.’

Precedent

Francken vreest dat dit arrest een nieuw precedent zal scheppen. ‘Het wordt door rechterlijke uitspraken steeds moeilijker om om de Dublin-procedure - die bepaalt welke Europese lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielaanvraag - toe te passen. We kunnen zo al geen mensen meer terugsturen naar Griekenland en moeilijker naar Italië en Hongarije.’

‘Door de Dublin-procedure worden landen zoals België, die een goed asielmanagement toepassen, gestraft, terwijl landen met een gebrekkige opvang beloond worden. Dat is totale waanzin’, klaagt Francken. Hij vindt het dan ook goed dat een hervorming van de procedure op de Europese onderhandelingstafel ligt. ‘Dat shoppen in opvang moet stoppen.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161230_02651353

Mening: Ik ben geen fan van Francken en dat verstop ik niet. Zijn taak als staatssecretaris voert hij meer dan behoorlijk uit. Ik vraag me enkel af in welke mate het nodig is om deze ene zaak als sleutel te nemen om duizenden andere zaken ineens mee op te lossen. 'ja, maar eentje moet de eerste zijn he' klinkt het dan. Ik ben het daar compleet mee oneens. Start een procedure op die evalueert wat er precies wel en niet toegeeflijk is in deze kwestie, bepaal daaruit een diplomatisch oordeel (ALLE partijvoorkeuren terzijde) en trek die lijn door naar andere processen. Het uitgewezen gezin is intussen door de media zodanig als martelaar afgeschilderd dat het ook niet meer anders kan dat de publieke opinie blind voorkeur uit om meer verdraagzaamheid te tonen bij deze zaken.

Laatst aangepast door Toon.V*nHoof : 31st December 2016 om 00:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.