actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2016, 17:08
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
‘Koop geen vuurwerk op buitenlandse websites’

Online vuurwerk kopen kan gevaarlijk zijn. De vuurwerkfederatie roept op om geen vuurwerk aan te schaffen op buitenlandse websites. Deze zijn vaak gelinkt aan buitenlandse handelaars waar weinig of geen veiligheidscontroles zijn, schrijft deredactie.be.

Landen als Moldavië of Bulgarije hebben vaak minder strenge regelgeving omtrent vuurwerk. ‘Het vuurwerk dat daar wordt verkocht, is niet of nauwelijks gecontroleerd’, zegt Henri Lormann van de Belgische vuurwerkfederatie aan deredactie.be.

Volgens de vuurwerkfederatie is de regelgeving in België te streng, waardoor mensen online gaan shoppen. ‘In de Belgische regelgeving is een voetzoeker 2 gram, in het buitenland kan dat tot 50 à 60 gram zijn. Daar kan je een auto mee opblazen’, zegt Lormann.

Of je vuurwerk mag afsteken op oudjaar hangt af van gemeente tot gemeente. In de stad Antwerpen geldt er een totaalverbod. Het stadsbestuur vraagt ook geen voetzoekers af te vuren. ‘Dat zou nodeloos paniek kunnen veroorzaken en dat kunnen we op zo’n avond zeker missen’, klinkt het in Antwerpen.

In Gent is vuurwerk dan wel weer toegestaan, maar enkel tijdens de oudejaarsnacht tussen middernacht en 1 uur ’s nachts. Sommige gemeenten volgen Gent en laten vuurwerk enkel tussen bepaalde tijdstippen toe. Op andere plaatsen moet je over een vergunning beschikken.

Bron: De Standaard - 30/12/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161230_02651693

Motivatie: Naar mijn mening is het logisch dat je niet zomaar overal vuurwerk mag afschieten. Niet iedereen heeft er ervaring mee en dan kan het verkeerd aflopen. Ik vind het wel jammer, vroeger zagen we veel meer vuurwerk in de buurt met 'oud op nieuw' en sinds vorig jaar zie ik enkel vuurwerk dat wordt afgeschoten door de Chiro bij ons in de buurt. Ik begrijp wel dat het in Antwerpen niet mag. Zeker met de terreuraanslagen de laatste tijd kan onaangekondigd vuurwerk voor paniek zorgen. Wat ik niet begrijp is waarom de samenstelling van vuurwerk niet hetzelfde is in alle landen. Kunnen hierrond geen afspraken worden gemaakt?

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 30th December 2016 om 17:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2016, 22:22
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Ik denk ook dat vuurwerk aanschaffen vanuit het buitenland geen goed idee is. Zoals in het artikel al vermeld stond, zijn er weinig veiligheidscontroles. Ik vind vuurwerk afschieten ook onverantwoord. Elke keer zijn er dingen vernield door pijlen die terug naar beneden vallen of niet goed zijn afgeschoten. Jaarlijks worden er ook tientallen huisdieren dood teruggevonden omwille van het vuurwerk. Door de ontploffing worden de dieren onrustig en breken ze uit. Bij ons in de stad, mag er van oud op nieuw alleen vuurwerk worden afgestoken tussen 23:45u en 00:45u én enkel op privé terrein.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.