actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2016, 14:36
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
We stappen meer zelf op dan dat we ontslagen worden

Vandaag zijn er in ons land meer werknemers die beslissen om een arbeidscontract stop te zetten dan dat er worden ontslagen door hun baas. Bij zowat 34 procent van de stopzettingen was het de werknemer die besloot de samenwerking te beëindigen, in 31 procent van de gevallen de werkgever. Vóór 2014 was dit nog omgekeerd.

Met de betere economische vooruitzichten durven werknemers sneller de stap zetten naar een nieuwe uitdaging. “Voor werkgevers is het dus interessant om het aanwezige talent binnen de onderneming optimaal in te zetten”, vindt Tom Vlieghe, director talent orientation bij HR-dienstverlener Acerta, dat de cijfers bekendmaakte.

Kleine vs. grote bedrijven

Uit de cijfers blijkt bovendien dat het afschaffen van de proefperiode begin 2014 het aantal ontslagen deed dalen. Die maatregel zorgde er namelijk voor er bijna 30 procent minder nieuwe arbeidsovereenkomsten worden stopgezet gedurende de eerste zes maanden. Nieuwe werknemers krijgen dus meer kans om zich te bewijzen.

Toch is er een verschil qua bedrijfsgrootte. In kleine bedrijven worden gedurende de eerste zes maanden beduidend meer arbeidsovereenkomsten beëindigd dan in grote bedrijven. “Door het nauwer contact met hun werknemers vormen werkgevers zich sneller een indruk. Bovendien is hun selectieprocedure vaak minder uitgebreid, waardoor ze op voorhand een minder goed beeld hebben van de talenten van nieuwkomers”, meent Vlieghe.

Bron: De Standaard 30/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161230_02651398

Eigen mening:
Ik denk dat in de maatschappij van vandaag, waarin we steeds langer en langer moeten werken, het goed is dat mensen sneller en gemakkelijker kunnen overschakelen van job naar job. Het lijkt me ook logisch dat mensen dit doen en niet in een routine van misschien wel 40 jaar vallen. Mensen die hun job beu zijn, werken niet meer met dezelfde goede ingesteldheid dan toen ze gestart zijn met die job. Voor werkgevers is het ook een uitdaging. Mensen die hun job beu zijn, maar toch een aanwinst zijn voor hun bedrijf moeten nieuwe uitdagingen krijgen zodat ze toch willen blijven want de overstap is snel gemaakt. Het is, naar mijn mening, vooral belangrijk dat mensen gelukkig zijn in wat ze doen in hun leven. Werken is daar een groot deel van, dus als dit niet meer het geval is, dan kan een overstap naar een andere job of sector een goede stap zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2016, 15:51
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Ik ben het eens met de mening van Loes, het belangrijkste is dat mensen hun job graag doen. Niet alleen omdat ik bezorgd ben over het welzijn van de mensen, maar ook op werkvlak. Mensen die hun job me passie en plezier beoefenen, stralen dit ook af naar de buitenwereld. Dit komt de sociale toestand alleen maar ten goede aangezien de consument liever bediend wordt met een glimlach dan met een 'lang' gezicht. Personen die met tegenzin gaan werken, hebben niet enkel een averechts effect op de klanten en/of diensten waarmee ze in contact komen. Deze mensen doen hun werk minder goed en is zonder meer slechte reclame voor het bedrijf of dergelijke. Daarom vind ik het niet meer dan oké dat er makkelijker 'geswitcht' kan worden tussen jobs. Mensen zoeken vaak nieuwe uitdagingen, andere jobs (om eender welke reden dan ook) of beoefenen hun oude job niet meer graag. Zoals Loes al zei, vind ik het ook belangrijk dat mensen doen wat hen gelukkig maakt en deze maatregel gaat dit alleen maar stimuleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.