actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2016, 00:05
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Europa geeft groen licht voor liquiditeitsgarantie Monte dei Paschi

De Europese Commissie staat toe dat Italië de liquiditeitgarantie voor zijn banken verlengt tot 30 juni volgend jaar. Dat geldt ook voor de probleembank Monte dei Paschi, meldt de Commissie.

Ongeacht de omstandigheden zullen de Italiaanse banken daardoor middelen ter beschikking blijven hebben, zodat klanten steeds aan hun geld kunnen.

Volgens de Europese staatssteunregels mogen banken die kapitaal tekortkomen - zoals Monte dei Paschi - niet genieten van algemeen geldende liquiditeitsgaranties. Italië vroeg de Europese Commissie echter om toch steun voor Monte dei Paschi toe te staan, ‘voor in geval van nood’. De Commissie is donderdag op die vraag ingegaan via een afzonderlijke beslissing, zegt een woordvoerder van de Commissie. De Italiaanse liquiditeitssteun kan oplopen tot 150 miljard euro.

De maatregelen hebben echter niets te maken met de overheidsinterventie die Italië indien nodig wil doen bij Monte dei Paschi. ‘Italië heeft aangekondigd dat het toestemming zal trachten te krijgen voor een herkapitalisering van de bank uit voorzorg. De Commissie zal nu met de Italiaanse autoriteiten en toezichthouders werken om na te gaan of de geplande interventie compatibel is met de EU-regels’, zegt de woordvoerder. Volgens de ECB heeft de bank liefst 8,8 miljard euro aan extra kapitaal nodig.


29/12/2016
Bron: Belga
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161229_02650582


Eigen mening:
Weer een bankencrisis is iets wat we niet nodig hebben. Ik begrijp wel dat de Europese Commissie toestemt in deze voorzorg want als ik bij deze bank aangesloten was zou ik ook mijn geld niet willen verliezen. Maar als elk land een bank heeft, die wat extra steun nodig heeft, wat gaat de Europese Commissie dan doen? Waar trek je de grens? Als dit voorkomt, wat blijft er dan van de euro over? Komt er nog zo'n verassing als een 'Brexit' maar dan van een ander land? Hoe het bankensysteem werkt, weet ik niet maar hier stel ik me toch vragen bij die, denk ik, niet een simpel antwoord hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.