actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd January 2017, 11:29
Ellen.B*yers Ellen.B*yers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Essen
Posts: 33
Kinderen gehandicapt door medicijn tegen epilepsie

Vier gezinnen dienen morgen een klacht in bij het gerecht omdat hun kinderen autistisch of gehandicapt zijn doordat de moeders tijdens hun zwangerschap een geneesmiddel tegen epilepsie hadden ingenomen.

Robin (21) is autistisch. Zijn broer Jérôme (17) heeft het met zijn dysfasie lastig om woorden en zinnen te vormen. De tweelingzusjes Eve en Clémentine (15) en hun broer Eliott (13) lijden allemaal aan neurologische stoornissen. Een van de meisjes heeft bovendien slechts één longslagader, Eliott ziet maar uit één oog en mist een nier.

De ouders van de gezinnen hebben zich jarenlang suf gezocht naar de oorzaak van al die aandoeningen. Tot de mama’s vijf jaar geleden hoorden van de gevaren voor foetussen van de valproaat-molecule, een bestanddeel van het geneesmiddel dat ze allebei tijdens hun zwangerschap genomen hadden tegen hun epilepsie.

‘Ik kreeg dat geneesmiddel al op mijn elfde voorgeschreven’, zegt Nathalie Raemdonck (47), de moeder van Robin en Jérôme. ‘Mijn ouders waren apothekers en polsten naar eventuele neveneffecten. Niks aan de hand, klonk het. Ook toen ik zwanger werd van Robin vroeg ik naar mogelijke tegenindicaties. Onderbreek vooral de behandeling niet, reageerden de artsen. Mijn dagelijkse dosis pillen werd zelfs opgetrokken.’

Intussen is gebleken dat wetenschappers en artsen al lang op de hoogte waren van de risico’s van het geneesmiddel voor de foetus: 30 à 40 procent kans op neurologische stoornissen, ruim 10 procent op misvormingen, schat het Europees Geneesmiddelen Agentschap. ‘Waarom heeft niemand ons ooit verwittigd?'

Door morgen een officiële klacht in te dienen, hopen de ouders erkend te worden als slachtoffer. Ze hopen ook dat een slachtofferfonds wordt opgericht, zoals in Frankrijk is gebeurd.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) is evenwel niet van plan nu al zo’n fonds op te richten. Zij is wel te vinden voor het verplicht aanbrengen van een label op de verpakking van geneesmiddelen die valproaat bevatten, om vrouwen attent te maken op mogelijke risico’s bij inname tijdens de zwangerschap.

Eigen mening: Hier ben ik toch even van verschoten. Ik heb zelf jaren epilepsie gehad en nam ook gewoon medicatie. Nu al een hele poos niet meer, maar ik vind het schokkend dat zo'n medicatie gevolgen kan hebben voor de foetus. Logisch dat ze de medicatie moet blijven innemen voor haar epilepsie, maar de gevolgen konden toch op z'n minst aan bod zijn gekomen? Wat mij het meest stoort is dat de dokters niet hebben gewezen op de gevaren van de medicatie. 30 tot 40% kans op neurologische aandoeningen vind ik persoonlijk heel hoog! Zo iets moeten ze toch meegeven? Hopelijk draagt haar klacht bij tot extra waarschuwingen voor bepaalde medicatie tijdens zwangerschap.

Bron: DS, 2/01/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf2017...ampaign=seeding
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.