actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2016, 21:20
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Mentale opkikker nodig? Breek (tijdelijk) met Facebook

Mentale opkikker nodig? Breek (tijdelijk) met Facebook

(Tijdelijk) een kruis maken over Facebook heeft positieve gevolgen voor het emotionele welzijn van zware gebruikers, jaloerse gebruikers en passieve gebruikers die enkel andere gebruikers "begluren". Dat blijkt uit Deens onderzoek.

Wie Facebook gebruikt, voelt het al jaren aan haar of zijn kleine teen: te veel tijd op de sociaalnetwerksite doorbrengen, is vaak nefast voor het humeur. Hoewel wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen tot nu toe tegenstrijdige resultaten heeft opgeleverd, moet uit een nieuwe Deense studie blijken dat het wel degelijk bestaat.

Wetenschappers aan de universiteit van Kopenhagen hebben 1.095 proefpersonen aan een onderzoek onderworpen, onder wie 86 procent vrouwen. Zij kwamen in twee groepen terecht: een groep bleef Facebook als vanouds gebruiken, de andere hield de sociaalnetwerksite een week voor bekeken. De deelnemers waren gemiddeld 34 jaar, hadden gemiddeld 350 Facebookvrienden en spendeerden gemiddeld iets meer dan een uur per dag op de site.

Aan het begin en aan het einde van het experiment vulden de beide groepen telkens een vragenlijst in die naar hun geluksgevoel en emotioneel welzijn peilde. Wat bleek? Kappen met Facebook had voor veel deelnemers wel degelijk positieve gevolgen.

Vooral hevige gebruikers, jaloerse gebruikers en passieve gebruikers die Facebook enkel doorbladeren om naar andere mensen te kijken, hadden baat bij een breuk met de sociaalnetwerksite. Voor matige gebruikers maakte de "kuur" geen verschil.

Oplossingen

De oplossingen die de onderzoekers aanreiken, liggen voor de hand. Hevige gebruikers kunnen hun emotionele welzijn opkrikken door minder tijd op Facebook door te brengen, passieve gebruikers kunnen dat doen door actief met hun Facebookvrienden in contact te treden. Jaloerse gebruikers mijden dan weer beter die pagina's van Facebookvrienden die vol pocherige foto's of boodschappen staan. Als dit alles niet helpt, dan blijft slechts een remedie over: volledig en permanent met Facebook kappen.

De resultaten zijn verschenen in het tijdschrift Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. De wetenschappers benadrukken dat in de toekomst meer onderzoek nodig is, onder meer naar de effecten van een langdurige Facebookpauze.

Bron: De Redactie, 22/12/2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2851567

Eigen mening
Onze samenleving begint stilaan meer en meer aandacht te krijgen voor psychische ziekten. Er heerst minder taboe rond deze zaken dan voordien. Maar de resultaten van dit onderzoek vind ik echt ongelooflijk. Misschien dat die jaloersheid zich onbewust ook wel in mijn hoofd genesteld heeft, ik weet het niet, maar ik vind het bijzonder gek dat mensen letterlijk 'ziek' kunnen worden van Facebook. Anderzijds kan ik het ook wel begrijpen hoe dat komt. Het is algemeen geweten, en ja ik ben ook schuldig, dat mensen zich te veel vertoeven op socialenetwerksites en dat dit niet gezond is. Het licht van een smartphone is niet goed voor onze ogen, we bewegen steeds minder en nu blijkt dat Facebooken niet goed is voor onze mentale gezondheid. Toch denk ik dat je niet enkel de schuld hiervoor bij Facebook moet leggen. Mensen die zo snel jaloers zijn, zijn ook jaloers in andere situaties en trekken zich de zaken van de dingen rondom hen ook hard aan. Het gaat dus niet alleen om wat ze zien op Facebook, ze zijn ook op andere momenten ziekelijk jaloers. De oplossing die dit onderzoek aanreikt is eigenlijk wel gemakkelijk, en vooral ook goedkoop. Leg gewoon Facebook even aan de kant. Wel, ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2016, 22:47
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westmalle
Posts: 77
Examenstress

Ik wil hier graag nog iets aan toevoegen. Ik weet dat velen onder ons heel veel tijd doorbrengen op social media zoals facebook. Het is een deel van ons leven geworden, ook het schoolleven. Veel documenten, groepswerken, vragen... worden uitgewisseld via facebook. Het wordt zelfs moeilijk om te communiceren zonder.

Toch leer ik mezelf om tijdens de examens soms een aantal dagen/weken volledig offline te gaan. Het is niet gemakkelijk, we zijn wel degelijk verslaafd aan al die prikkels. En het doet deugd om niet 24/7 in contact te staan met heel de wereld. Het helpt je om opnieuw focus en eenvoud te vinden.

Ik kan me dus perfect vinden in dit onderzoek. Omdat het volgens mij helpt om examenstress beter te reguleren en reduceren. Als je social media niet meer als een verplichting ziet en het kan laten, zal je merken dat rust terugkeert naar je leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.