actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2016, 15:15
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Minister Homans maakt regels voor sociale woning strenger

Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) verstrengt de regels om aanspraak te kunnen maken op een sociale woning. Iemand die een woning of bouwgrond gedeeltelijk in eigendom heeft, maakt niet langer aanspraak op een sociale woning.

Wie een woning voor 100 procent in eigendom heeft, wordt al langer uitgesloten van de sociale huurmarkt. Voortaan geldt dat ook voor wie een woning of bouwgrond gedeeltelijk in eigendom heeft of in een vennootschap heeft ondergebracht.

“Sociale huurwoningen moeten ter beschikking gesteld worden aan zij die ze het meest nodig hebben. Net zoals de invoering van tijdelijke contracten zal deze maatregel hier mee voor zorgen”, aldus Homans. “Mensen die een woning geheel of gedeeltelijk bezitten, horen niet thuis in een sociale woning.”

De nieuwe regels gaan in op 1 maart 2017. Voor wie in een echtscheidingsprocedure zit of een woning erft komen er wel uitzonderingsmaatregelen.

29/12/2016
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161229_02650239

Eigen mening:
Het maatschappelijk welzijn is de laatste tijd in België (of Vlaanderen) een groot discutabel punt op de agenda geworden. De regeling wordt aangepast, wie heeft recht op een sociale woning of niet, zijn er genoeg sociale woningen en ga zo maar door. Dat minister Homans de regels voor de sociale woningen wil aanpassen lijkt me niet onoverkomelijk, aangezien er inderdaad een tekort is van deze faciliteiten. Ik ben daarom niet meteen tegen het verzoek van Homans. Het lijkt me sterk om een sociale woning toe te kennen aan iemand die al een woning of bouwgrond bezig, terwijl anderen die aan de rand van de samenleving wonen geen domicilie in bezit hebben. Dan vind ik dat die laatste meer recht hebben om voorop geplaatst te worden in de wachtlijst, omdat deze personen nóg minder middelen hebben. Zoals Homans aangeeft: “Sociale huurwoningen moeten ter beschikking gesteld worden aan zij die ze het meest nodig hebben." Ik volg haar hier volledig in. Natuurlijk kunnen er ook zaken zijn waarbij personen, die reeds een woonst hebben, zodanig in de schulden of dergelijke zitten, dat ze ook beroep doen op sociale woningen (woningen die bv. geconfisqueerd worden).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.