actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2016, 13:16
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Er staan amper mannen voor de Vlaamse klassen

Er staan in het Vlaamse onderwijs amper mannen voor de klas. In het basisonderwijs is meer dan 8 op de 10 van de leerkrachten vrouwelijk. In het secundair onderwijs is dat ongeveer 2 op de 3. Dat blijkt uit cijfers die parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) opvroeg bij minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Al hoeft die genderongelijkheid volgens experten geen probleem te zijn.

Slechts 17 procent van het onderwijzend personeel in de Vlaamse basisscholen (gewoon en buitengewoon onderwijs samen, red.) is een man. Dat betekent dat er in het basisonderwijs voor elke meester zes juffen zijn.

In het kleuteronderwijs is zelfs maar 3 procent van het leerkrachten mannelijk. Het secundair onderwijs kleurt het mannelijkste met 37 procent aan mannelijke leerkrachten.

Een jammerlijke zaak, vindt Groen-parlementslid Meuleman. "Dit lijkt de perceptie in de hand te werken dat mannen niet thuis horen in het basisonderwijs", zegt ze. "Een beter evenwicht tussen mannen en vrouwen zorgt bovendien voor een bredere kijk op de werking van de samenleving."

Geen probleem voor leerlingen
Een overvloed aan vrouwelijke leerkrachten hoeft echter voor de leerlingen zelf niet meteen een probleem te vormen, zegt onderwijssociologe Mieke Van Houtte van de Universiteit van*Gent. "Er bestaat geen enkel onderzoek dat aantoont dat jongens slechter presteren omdat ze les krijgen van vrouwen in plaats van mannen", zegt Van Houtte in De Morgen.

Volgens de sociologe versterkt sterke vrouwelijke vertegenwoordiging wel het stereotiep denken in onze maatschappij. "Het kan het beeld in stand houden dat vrouwen vooral zorgtaken op zich nemen. Wat ons daarom wel zorgen moet baren, is dat beroepen zo worden afgebakend op basis van geslacht." Als jongens geen mannen voor de klas zien, zullen ze ook zelf minder geneigd zijn die keuze te maken, benadrukt ze.

Blijft het aantal mannen dalen?
Toch is het aantal mannelijke leerkrachten er de afgelopen jaren niet dramatisch op achteruit gegaan. In het lager onderwijs zien we op 4 jaar tijd een verschuiving van slechts 1 procent in de verhouding man-vrouw. In het kleuteronderwijs steeg het aantal mannen de afgelopen 4 jaar zelfs met 3 procent.

De absolute cijfers zijn echter iets meer verontrustend. Sinds 2012 zijn er in het basisonderwijs slechts zo'n 150 mannelijke leraren bijgekomen in vergelijking met zo'n 2.500 vrouwen. Voor het secundair onderwijs gaat het zelfs om 800 mannen minder dan in 2012, terwijl het vrouwelijke lerarenkorps met bijna 1.000 in aantal is gegroeid.

Meuleman vraagt daarom aan minister Crevits om de aantrekkelijkheid van het beroep te verhogen en scholen te laten werken met een indicatief streefcijfer wat betreft het aantal mannen en vrouwen binnen het lerarenkorps. Bovendien spoort ze de minister aan om via campagnes en rolmodellen meer mannen warm te maken om leerkracht te worden.

Bron: Van Rompuy, H. Er staan amper mannen voor de Vlaamse klassen . (sd). Opgehaald van De Redactie: http://http://deredactie.be/cm/vrtn...nland/1.2856137

Mening:
In mijn vroegere secundaire schoolloopbaan kreeg ik voornamelijk les van vrouwelijke leerkrachten. Niettemin nam ik een voorbeeld aan de mannelijke leraren die mij inspireerden om zelf ook in het onderwijs te stappen. Ik vind namelijk dat het evenwicht tussen mannen en vrouwen in het onderwijs wat hersteld moet worden. Een jongen en/of meisje kan bijvoorbeeld liever ook eens les krijgen van een man (of net niet), dat is volgens mij persoonsgebonden. Zo kijken jongens misschien op naar een mannelijke leraar en beschouwen ze hem als een rolmodel. Bijgevolg zullen ze zich ervan bewust worden dat ook mannen absoluut thuis horen in het onderwijs en misschien later ook wel meester willen worden. Jongeren zullen bovendien hoogstwaarschijnlijk een bredere kijk op leren krijgen, gestimuleerd door zowel een vrouw als een man.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 29th December 2016 om 13:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2016, 19:31
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Ik zie er geen enkel probleem in dat er meer vrouwen les geven dan mannen. In elk beroep zijn er verschillen en dat is nu ook zo in het onderwijs. Ik denk niet dat jongeren er zich veel zorgen om make dat ze vooral les krijgen van vrouwen. Zelf heb ik maar 3 mannelijke leerkrachten gehad sinds het derde middelbaar, maar daar zag ik helemaal geen probleem in.
Het verschil is wel erg groot, dat merk ik ook in de opleiding. Zelfs bij het vak techniek zijn we met heel wat vrouwen. Het zou fijn zijn mochten er meer mannen voor leerkracht gaan, dus een campagne kan nooit kwaad denk ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2016, 21:26
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Ik kan me aansluiten bij de mening van Mitchell in die zin dat ik ook vind dat mannen zeker en vast thuishoren in het onderwijs. Anderzijds denk ik dan weer dat je dit moet pushen. Het is jammer dat het beroep van leerkracht een beetje is vastgeroest als een typisch beroep voor vrouwen. Ik ben zelf van mening dat vrouwen evenveel kansen verdienen in het werkveld dan mannen (en andersom) maar ik vind niet dat je moet gaan overdrijven. Iets dat vastgeroest is, ga je niet makkelijk kunnen vernieuwen. Je hoeft het er niet te dik op te leggen, laat het gewoon zijn gangen gaan en het lost zichzelf uiteindelijk wel op. Ik heb zelf in het middelbaar les gekregen van (bijna) evenveel mannen als vrouwen en ik heb hier weinig verschil in gemerkt qua lesgeven, klasmanagement, ... En als ik zo rondkijk op onze campus in Vorselaar denk ik dat voor de opleiding BASO het evenwicht wel redelijk goed verdeeld is!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th December 2016, 21:36
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Het verschil tussen het aantal mannen en vrouwen in het onderwijs valt wel enorm op. Tijdens de stageperiodes gebeurd het regelmatig dat ik als enige man bij verschillende vrouwen zit in de leraarskamer. Ook tijdens mijn middelbare schoolcarrière kreeg ik voornamelijk les van vrouwelijke leerkrachten. Ik herinner mij nog dat ik in het zesde middelbaar maar twee mannelijke leerkrachten had. Ik keek er wel altijd naar uit naar om les te krijgen van deze twee leerkrachten, en het feit dat dit onze enige mannelijke leerkrachten waren kan hier wel mee te maken hebben. Nu wil ik natuurlijk niet suggereren dat mannen beter les kunnen geven dan vrouwen, maar misschien is wat variatie tussen mannelijke en vrouwelijke leerkrachten niet slecht. Ik zou het toch ook fijn vinden moesten er meer mannelijke leerkrachten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.