actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2016, 10:10
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Aparte regels elektrische fietsen zorgen voor absurde situaties

Aparte regels elektrische fietsen zorgen voor absurde situaties

De nieuwe verkeersregels die werden ingevoerd voor snelle elektrische fietsen zorgen voor verwarring. Zo mag je in sommige straten met zo’n ‘zoeffiets’ geen gewone fietsers inhalen, of moet je stoppen aan het rode licht waar andere fietsers wél rechtsaf mogen.’Niemand geraakt er nog wijs uit’, klagen N-VA-Kamerleden Bert Wollants en Daphné Dumery aan.

Nog zo’n eigenaardigheid doet zich voor in voetgangerszones waar stapvoets fietsen is toegelaten. ‘Stel, je hebt een echtpaar. De vrouw – op een gewone elektrische fiets – mag stapvoets door deze voetgangerszone rijden. De man op een snelle elektrische fiets moét afstappen en te voet verdergaan. Want volgens de wegcode is zijn fiets een bromfiets klasse B, en die zijn daar niet toegelaten’, zeggen Wollants en Dumery. Of nog: twee collega’s rijden op snelle elektrische fietsen naar het werk. Op sommige locaties mogen ze niet naast elkaar rijden.

Eerder geraakte al bekend dat snelle elektrische fietsen – tot 45 per uur – niet op de fietsostrades tussen grote steden mogen, of op jaagpaden langs het kanaal, “want bijna altijd staan daar borden dat die fietspaden verboden zijn voor bromfietsen klasse B, waar ook de snelle elektrische fietsen onder vallen”, aldus nog Wollants.

Duizenden extra verkeersborden

In heel het land moeten duizenden extra verkeersborden komen, opdat de snelle elektrische fiets wel op dergelijke fietspaden mag. Gevolg van al die onduidelijkheid? Veel eigenaars van snelle elektrische fietsen wagen zich toch op jaagpaden en fietsostrades, met alle problemen van dien bij een ongeval.

‘Onze grote schrik is dat ze door de ingewikkelde situatie toch opnieuw de auto gaan nemen.’ Ook de Fietsersbond vindt dat de ‘nieuwe wetgeving het
gebruik van snelle elektrische fietsen eerder ontmoedigt dan aanmoedigt.’ De Kamerleden vragen minister van Mobiliteit François Bellot dan ook de verkeerswetten aan te passen, al twijfelen ze of dat nog deze legislatuur zal lukken.

Bellot toont zich bereid enkele absurditeiten aan te pakken. Hij beklemtoont dat de regels niet halsoverkop of zonder overleg zijn ingevoerd. ‘Er is ruim advies gevraagd, ook aan de gewesten.’

Datum: 29/12/2016
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161229_02650072
Mening:
Ik heb zelf nog nooit met een elektrische fiets gereden, maar dat je je daarmee echt snel kan verplaatsen, heb ik wel al eerder gehoord. Het is best vreemd dat er voor elektrische fietsen andere regels gelden dan voor gewone fietsen. Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is wanneer je na aankoop van een elektrische fiets eigenlijk niet meer 'legaal' op sommige plaatsen met je vriendinnen kan meefietsen die een gewone fiets bezitten. Ik denk dan wel aan mensen op leeftijd die door gezondheidsproblemen nog moeilijk zelf krachtig kunnen fietsen. Is het niet mogelijk om een aparte categorie te maken voor elektrische fietsen zodat ze niet meer onder de bromfietsen klasse B hoeven geklasseerd te worden? Ik weet natuurlijk niet hoe eenvoudig het is om zo een categorie te creëren. De elektrische fietsen zijn niet eens toegestaan op de fietsostrade wat natuurlijk echt wel absurd is. Veel mensen schaffen deze fiets net aan ter vervanging van hun auto om snel een verplaatsing te maken bijvoorbeeld naar het werk. Een elektrische fiets is best een grote investering dus ik vind het belangrijk dat men toch een oplossing probeert te zoeken. Het zou natuurlijk jammer zijn dat deze mensen hierdoor hun fiets terug laten staan en weer voor de auto zullen kiezen.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 29th December 2016 om 10:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2016, 12:29
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat de snelle elektrische fietsen gezien worden als bromfietsen klasse B. De indeling wordt gemaakt op basis van de behaalde snelheid omdat dat bepaalt hoe iemand zich begeeft op de openbare weg. Een 'zoeffiets' ziet eruit als een gewone fiets, maar is op verkeersniveau hetzelfde als een bromfiets klasse B. Het grootste verschil is dat de zoeffiets een elektrische motor heeft en de bromfiets een op benzine. De 'absurde' voorbeelden in het artikel kan je dan ook vaak vertalen naar 'iemand op een fiets en iemand op een bromfiets ...'. Ik denk dat je bij aankoop van een snelle e-bike dan ook moet beseffen dat je geen normale fiets koopt.
Is het echt zo absurd dat de snellere elektrische fietsen niet worden toegelaten op jaagpaden en fietsostrades? Voor jaagpaden werd eerder al gekeken naar manieren om de snelheid van getrainde fietsers te beperken tot 30km/u, of in het algemeen naar lagere snelheden, omdat de veiligheid van anderen in het gedrang kwam. Ook op fietsostrades is het niet altijd even veilig om snel te rijden. Ik rijd zelf wel eens langs dergelijke wegen aan snelheden rond de 30 km/u en dan moet je regelmatig goed op de remmen gaan staan om rekening te houden met andere weggebruikers op de fietsostrade en met kruispunten. Ik kan niet spreken over alle fietsostrades, maar ik ken er minstens twee die eigenlijk niet voorzien zijn op mensen die gemakkelijk snelheden boven de 35km/u halen.
De vraag is vooral waarvoor je vervoermiddel moet dienen: voor korte afstanden koop je een gewone fiets of een elektrische met snelheidsbegrenzing tot 25km/u. Voor langere afstanden kan je dan een snellere e-bike kopen, maar dan weet je ook dat je daar niet overal mee mag komen. Tussendoor even wachten of afstappen hoort dan bij normaal verkeersgedrag. In het ideale geval heb je dan nog een gewone fiets/tragere e-bike voor de kortere afstanden of om je te verplaatsen in de stad.
Een argument tegen mijn mening zou kunnen zijn dat je met zo'n snelle fiets niet altijd snel moet rijden, maar dat je je snelheid ook kan aanpassen. Dat klopt in theorie, maar in de praktijk proberen mensen vaak het maximum uit hun vervoermiddel te halen. De verkeersregels zijn er om te zorgen dat ongevallen tot een minimum beperkt blijven. Anders kan je zeggen dat afgescheiden fietspaden, vluchtheuvels enzoverder ook niet nodig zijn als iedereen fatsoenlijk en alert rondrijdt. Zwakke weggebruikers hebben bescherming nodig en snelle elektrische fietsen zijn nu eenmaal sneller, en bijgevolg risicovoller, dan gewone fietsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.