actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2011, 20:24
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Gebruik van abortuspil stijgt in België

Artikel:
Het aantal vrouwen dat thuis een abortus ondergaat door middel van de abortuspil mifepristone, steeg met bijna twee procent van 2.625 in 2008 tot 2.935 in 2009. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale commissie voor de evaluatie van de wet betreffende de zwangerschapsafbreking. In 2009 werden in België 18.870 abortussen geregistreerd.

De meeste zwangerschappen (82 procent) worden in abortuscentra afgebroken, de rest in ziekenhuizen. In drie kwart van de gevallen wordt de ongeboren vrucht door middel van een vacuümaspiratie afgedreven. Tussen 2008 en 2009 steeg het gebruik van de abortuspil mifepristone van 15,44 procent naar 17,15 procent.

Gevraagd om een reactie zegt gynaecologe en senator Marleen Temmerman (SP.A) dat het gebruik van abortuspillen zeker in de eerste weken een even veilig alternatief is. 'Het is wel belangrijk dat vrouwen goed begeleid en geïnformeerd worden over wat hen te wachten staat', aldus Temmerman. Ze pleit er daarom niet voor dat dergelijke pillen vrij verkrijgbaar worden.

'De bedenktijd blijft een belangrijke stap in het proces, maar ook de naverwerking. Niet alleen medisch, want er kunnen altijd complicaties optreden, maar vooral psychologisch. Bovendien moet ook altijd vermeden worden dat een abortus een tweede keer voorkomt, waardoor het bespreken van contraceptiemethoden een belangrijk onderdeel van de nazorg betreft', besluit Temmerman.


Bron:
De Standaard 15/05/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110515_036


Eigen mening:
Ik ben erg hard verschoten van het aantal abortussen die in 2009 werden geregistreerd. Maar liefst 18870 abortussen! Dat wil zeggen dat er in 2009 bijna 19000 levens verloren gingen. Ik kan heel goed begrijpen dat in sommige situaties een abortus de beste oplossing is, maar ik denk niet dat er 19000 van die situaties voorkomen op een jaar. Ik denk dat sommige mensen te snel een abortus als oplossing inroepen. Het is heel triest dat deze mensen hun verantwoordelijkheid niet durven nemen. Staan ze er dan niet bij stil dat ze een leven weggooien?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2011, 07:40
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik ga akkoord met gynaecologe en senator Marleen Temmerman wanneer ze zegt dat het belangrijk is, dat vrouwen goed begeleid en geïnformeerd moeten worden over wat hen te wachten staat. Maar om het zo ver te drijven dat je zo’n dergelijke pillen niet meer vrij verkrijgbaar maakt, vind ik net een stap te ver. Ik ga er vanuit dat de meeste zwangerschappen door jongeren worden onderbroken en heb de volgende mening. In de eerste plaats vind ik dat je een ongewenste zwangerschap gewoon moet proberen te vermijden door voorbehoedsmiddelen. Wanneer het toch zo ver is gekomen, is het in mijn ogen aan de ouders om hun kind hierin bij te staan. Zij moeten ervoor zorgen dat het kind wordt ingelicht over de mogelijke gevolgen etc. Spijtig genoeg leven we niet in een perfecte wereld en kunnen niet alle jongeren hier open met hun ouders over praten. In vele gevallen willen de jongeren de baby zelf niet omwille van hun leeftijd en grijpen naar deze pil zodat ze verder met hun leven kunnen, zonder hun ouders,… hierover in te lichten. In dit geval kan er bij de jongere psychologische complicaties optreden, maar kunnen deze op lange termijn niet “genezen” worden? Tegenover wanneer de pil niet meer vrij verkrijgbaar is, wat gebeurt er dan? De jongere durft het thuis niet te vertellen, vindt de moed niet om hier met iemand over te spreken en kan haar zwangerschap dus niet onderbreken. Voor je het weet staat er 9 maanden later een ooievaar met een baby aan de deur. Wat als de ouders het kind aan de deur zetten? De ouders er financieel niet goed voorzitten? Ze een onuitgesproken haat tegenover het kind hebben? Etc. Wat voor een toekomst staat het kind dan te wachten? En een kind kan je niet op lange termijn “genezen” hé. Daar moet je je leven aan aanpassen. Daar moet je elke dag weer zorg voor dragen en kan je niet zomaar even opzij leggen wanneer het je te veel wordt. Denk je dan ook niet dat de moeder op dat moment met psychologische complicaties zal kampen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2011, 16:06
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Ik volg Jolien in de mening dat ik ook akkoord ga met wat met wat Marleen Temmerman zegt. Als vrouwen de beslissing nemen om een abortus uit te laten voeren, moeten ze voldoende begeleid worden. Het is niet zomaar een kleine, overhaaste beslissing die je neemt. Er komen verschillende aspecten bij kijken. Ik volg mevrouw Temmerman in haar beslissing de abortus pil niet vrij verkrijgbaar te maken. Ik denk dat vrouwen, vooral jongeren, te snel naar deze pil zouden grijpen. Zonder na te denken over de gevolgen van de pil.
Wel weten we niet welke soort vrouwen tot de cijfers behoren. Ik bedoel hiermee : zijn het voornamelijk jongeren? Vrouwen uit een kansarm gezin? Vrouwen die het slachtoffer waren van verkrachting? Tegenwoordig moet je als jonge vrouw met verschillende aspecten rekening houden, wil je beginnen aan een kind of raak je onverwacht zwanger. De meeste vrouwen willen pas een kind als ze zeker zijn van hun toekomst. Als ze een baan hebben, een huis,... etc. Hebben ze al deze dingen nog niet, zouden ze kunnen kiezen voor abortus. Hetzelfde gaat voor jongeren. Als jongeren zwanger geraken is het al helemaal moeilijk om de baby te houden en moeten ze rekenen op de steun van de ouders. Toch is de kans dat jongeren of volwassen vrouwen onverwacht zwanger geraken zeer klein, aangezien het grote aanbod anticonceptie middelen die op de markt zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2011, 23:30
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Ik ben net zoals Matthias geschrokken van het aantal abortussen bij ons in België. Zoals Jolien en Lisa reeds hebben aangehaald, ben ik ook van mening dat abortus in bepaalde gevallen de beste oplossing is, zowel voor het kind als voor de moeder. Soms is het voor bepaalde mensen onmogelijk om het kind te houden wegens gezondheidsproblemen (zowel kind als moeder), financiële problemen, problemen in de thuissituatie (vb. huiselijk geweld), ed. Toch denk ik dat niet in al deze 18.870 situaties waar er gekozen is voor een abortus zich zo'n dergelijke situatie afspeelt.

Ik denk dat we vandaag de dag meer en meer naar abortus grijpen, en zeker naar de abortuspil. Er zijn vandaag ook meer tienerzwangerschappen dan vroeger. Dit wil dus zeggen dat de jeugd van tegenwoordig minder goed omgaat met de anticonceptiemiddelen. En dit is echt wel jammer aangezien we een enorm ruim aanbod hebben van verscheidene soorten anticonceptiemiddelen.

Ik ben net zoals Marleen Temmermans geen voorstander om deze pil zo toegankelijk te maken op de markt. Op deze manier zullen jongeren zich nog minder zorgen maken over de anticonceptiemiddelen. 'We nemen een abortuspilletje en t'is klaar!' Ik vrees dat dit de visie zal worden van heel wat jongeren én ook volwassen personen. Ik denk dat het belangrijker is dat we in de school het onderwerp anticonceptiemiddelen nog meer bespreekbaar maken en ook in het gezin.

Ik heb nu toevallig 2 weken les (PAV) moeten geven over 'seks en relaties' in het 4de middelbaar. In deze werkboek was er 1 oefening over anticonceptiemiddelen. Een oefening over het condoom en de pil. Dit vond ik echt te miniem. Op deze manier krijgen de jongeren te weinig informatie over anticonceptiemiddelen. Ik ben dan zelf op zoek gegaan hoe ik de leerlingen hier meer informatie over kon geven. Ik ben naar het JAC gegaan om verschillende video's te gaan halen en heb ook de 'beruchte seksdoos' met alle anticonceptiemiddelen uitgeleend. Op deze manier maakten de leerlingen kennis met alle soorten anticonceptiemiddelen en konden ze dit met hun eigen ogen zien. Daarnaast heb ik ze ook zelf informatie laten opzoeken. Ik heb ze ook een brief laten schrijven aan hun dokter om meer info te vragen. Op deze manier leren ze hoe ze in het dagelijks leven ook aan deze anticonceptiemiddelen kunnen geraken. Zo beseffen ze dat dit geen taboe meer is...

Daarnaast denk ik dat het ook belangrijk is om infosessies te organiseren voor ouders. Ouders hebben vaak nog de ouderwetse mentaliteit over anticonceptiemiddelen en zwangerschappen. Het is belangrijk dat jongeren hier met hun ouders over kunnen praten. Op deze manier zal denk ik de vraag naar de abortuspil ook dalen omdat jongeren 'fatsoenlijk' worden geïnformeerd over de bestaande anticonceptiemiddelen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th October 2011, 19:31
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Uiteraard focussen wij ons als toekomstige leerkrachten op deze problematiek bij jongeren. Maar dan zouden we moeten kijken naar de cijfers van het aantal abortussen bij deze jongeren. Het is namelijk zo dat "maar" 14% van de abortussen gepleegd wordt bij min 20jarigen. De gemiddelde leeftijd is 27,33 jaar. Voornamelijk vrouwen tussen 20 en 40 jaar , namelijk 80,5%, kiezen voor abortus. Maar 47% (van alle vrouwen die voor abortus kiezen) is kinderloos. Wat ik vooral opvallend vind, is dat 41% geen anticonceptiemiddel(en) gebruikte. Gelukkig is dit cijfer gedaald ten opzichte van de vorige jaren. Maar ik vind het nog steeds te hoog. Abortus is een zware beslissing, een noodoplossing. Preventie is in mijn ogen echt een must!

Het is mogelijk dat de stijging van deze cijfers grotendeels zijn oorzaak vindt bij het verkleinen van het aantal niet-geregistreerde ingrepen. Daarnaast behoren de abortuscijfers van België tot de laagste van de wereld.
Het is wel zo dat de drempel tegenwoordig veel lager is door de wettelijke omkadering, de verbeterde toegankelijkheid door de kwaliteit van de geboden hulpverlening en de terugbetaling van de abortusingreep.

Maar ik bekijk dit over het algemeen toch als een positieve ontwikkeling. Ik ben niet bepaald pro-abortus. Ik vind dat als je stevig genoeg in je schoenen staat om een kind op te voeden, dat je het dan wel hoort te houden. Maar ik vind dat als de ouders ervoor kiezen het wel op een verantwoorde manier moet gebeuren.
Dat het gebruik van de abortuspil stijgt, lijkt mij op zich een positief iets aangezien het gebruik hiervan maar mogelijk is tot de 49ste dag na de laatste menstruatie. Als er dan toch voor abortus gekozen wordt, kan dit best zo snel mogelijk gebeuren. Het moet uiteraard een weloverwogen keuze zijn maar het is er wel één die je beter maakt tijdens het prille begin.

bron: https://docs.google.com/a/stu.khk.b...rCo-C-4O4Bvlhog
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th October 2011, 19:51
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Ook ik ga akkoord met de mening van Matthias. Vrouwen die abortus zouden willen plegen moeten eerst goed nadenken en zichzelf vragen stellen, er staat tenslotte een nieuw mensenleven op het spel!

Maar ook denk ik aan de keerzijde van de Medaille. Denk bv maar aan tienerzwangerschap. Meisjes/vrouwen die de pil steeds goed nemen, maken toch nog 1% kans op zwangerschap. Wanneer je dan zelf weet dat het zorgen voor een kind nog niet aan de orde is voor jouw, omdat je bv nog te jong bent en je zelf nog naar school gaat, is de abortuspil wel een "makkelijkere" beslissing. Niet alleen jouw jonge leven zal door de komst van een baby veranderen maar ook het leven van je ouders, goed nadenken is dus de boodschap and SAVE (THE) SEX
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.