actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2011, 17:20
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
EU-wetgeving verbiedt enkele honderden kruidenmiddeltjes

EU-wetgeving verbiedt enkele honderden kruidenmiddeltjes



De wet, gestemd in 2004, gaf ontwikkelaars van kruidengeneesmiddelen tot 30 april 2011 de tijd om aan te tonen dat hun middel werkt.

Geneesmiddelen die tegen die datum niet geregistreerd werden, moeten uit de handel. De EU-maatregel wil consumenten beschermen tegen de negatieve bijwerkingen van de geneesmiddelen. Om aan te tonen dat het wel werkt, moest de producent bewijs leveren dat het geneesmiddel onschadelijk is en dat het effectief werkt. Dat bewijs mocht steunen op het al lang bestaande gebruik ervan. Om een traditioneel geneesmiddel te worden genoemd moet het product al minstens 30 jaar in gebruik zijn, waarvan 15 jaar in de Europese Unie. Zo verplichtte de Europese Commissie de producenten niet om klinische tests uit te voeren, wat wel moet bij een normale aanvraagprocedure. Bovendien zullen de kruidengeneesmiddelen alleen goedgekeurd worden voor kleinere kwaaltjes, zoals verkoudheden, spierpijn of slaapproblemen.

Er zijn al enkele kruidengeneesmiddelen bekend die de werking van andere medicatie beïnvloeden. Bijvoorbeeld Sint-Janskruid, dat helpt bij depressie. Het geneesmiddel kan de werking van de contraceptiepil belemmeren. Of Ginseng, dat helpt tegen allerlei kwaaltjes, maar dat niet samen mag worden ingenomen met bloedverdunners.

Hoewel veel producenten bezorgd zijn dat ze uit de handel zullen verdwijnen, kunnen patiënten nu meer vertrouwen op wat ze kopen zonder angst voor bijwerkingen, aldus de Europese Commissie. Tot nu toe zijn er al 211 aanvragen binnengekomen, waarvan er 105 goedgekeurd zijn.


Bron: www.eos.be

Bespreking:
Geneeskrachtige kruiden kunnen een goede aanvulling of vervanging zijn van de 'gewone' medicijnen. Het zelfs zo dat recentelijk onderzoek uitgewezen heeft dat er vermoedelijk nog enorm veel geneeskrachtige kruiden onbekend zijn. Wanneer deze kunnen helpen om een ziekte te genezen moet er zoveel mogelijk onderzoek naar gedaan worden.
Deze regel zorgt ervoor dat de helpende kruiden overblijven en de kwakzalvers die groot geld proberen te verdienen afvallen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2011, 17:17
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Op zich vind ik het een zeer goede wet. Echter ik zou toch nog enige aanpassingen doen. Zo zou ik de producenten wel verplichten om klinische tests uit te voeren. Waarom zouden de 'kruidenmiddeltjes' dit niet moeten doen? Wanneer een bepaald kruid al jarenlang verkeerd wordt gebruikt, mag je dit nog steeds op de markt brengen. Het nut daarvan zie ik niet in. Sommige mensen gaan misschien denken dat het middel effectief werkt. Hierdoor gaan ze dan geen 'echte' geneesmiddelen meer nemen. Dit kan voor bepaalde zaken heel gevaarlijk zijn.

Ook heb ik mijn bedenkingen bij een 'recentelijk onderzoek' dat onderzoekt of er nog veel onbekende geneeskrachtige kruiden zijn. Om zoiets te weten te komen moet je jarenlange studies doen, wanneer deze studies afgerond zijn, zijn de onbekende kruiden dan ook niet meer onbekend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.