actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2011, 20:41
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Laat paswoorden opnemen in testament als digitale erfenis

Laat paswoorden opnemen in testament als digitale erfenis

Het klinkt wat luguber en en mens zou er in deze snel evoluerende internetwereld niet meteen aan denken, maar ook je digitale nalatenschap is dezer dagen heel belangrijk. Zo kan je er maar beter voor zorgen dat je paswoorden opgenomen zijn in je testament, of op een andere manier beschikbaar zijn voor je nakomelingen. Dat kan hen volgens expert veel miserie besparen bij overlijden van een familielid.

Bankrekeningen, fotobestanden, maar ook onlinemuziekbestanden (bv. op ITunes) kunnen een fortuin waard zijn, maar zijn vaak beveiligd met paswoorden. Experts vrezen dat de wildgroei van internetdiensten die met paswoorden werken heel wat rouwende familieleden zal afsluiten van de accounts van de overledene en dus van een stuk van de erfenis.

Digitale voetafdruk
Uit een grootschalig Brits onderzoek blijkt dat liefst tachtig procent van de ondervraagden paswoorden gebruikt voor cruciale informatie en bestanden, niet alleen op zijn of haar computers maar ook op smartphones. Slechts negen procent heeft eraan gedacht hoe ze die zullen doorgeven bij overlijden. Onderzoeker Rob Cope zegt dat we beter op tijd nadenken over onze digitale voetafdruk. "We bewaren steeds meer belangrijke zaken online. Daarom zouden we die paswoorden best doorgeven aan onze nakomelingen. We willen met dit onderzoek het publiek sensibiliseren voor het probleem."

Waardevol
Acht op tien ondervraagden noemen hun financiële bezittingen die digitaal toegankelijk zijn, zeer waardevol. Bijna evenveel dichten hun digitale fotobestanden een grote sentimentele waarde toe. Toch heeft slechts een kleine minderheid eraan gedacht om die paswoorden door te geven aan hun erfgenamen, bijvoorbeeld in hun testament. (kh)

Bron: De Morgen, 30/03/11, 19u29, http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/I...e-erfenis.dhtml

Mening: Het is inderdaad nogal gek om over na te denken, maar zoals het artikel zegt is alle informatie die wij op onze computers opslaan wel enorm belangrijk. Ik moet toegeven dat ik zelf al nerveus wordt als het internet thuis een hele week niet werkt of als mijn laptop dreigt te crashen. We hebben zelf de invloed niet door die alle informatica op ons heeft.
Het gaat misschien wel een beetje te ver als paswoorden opgenomen moeten worden in testamenten. Is het vertrouwen dan zo klein dat je zelfs aan je gezinsleden of beste vrienden je paswoord niet kan toevertrouwen? Ik begrijp dat je liever niet wil dat je kleine zus al je bestanden doorzoekt, maar moet een wachtwoord zo geheim zijn dat echt niemand ervan weet? Dat lijkt me toch overdreven...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2011, 21:51
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Ook ik heb hier al enkele malen bij stil gestaan. Belangrijke zaken bewaak ik achter slot en grendel of met een wachtwoord op de computer. Deze zaken kunnen inderdaad wel eens belangrijk zijn voor mijn familie als ik sterf. Dus het is misschien toch interessant om op de één of andere manier je wachtwoorden 'na te laten' aan je familieleden. Ikzelf heb een dichtgeplakte envelop aan mijn moeder gegeven. Mijn mama kan ik zeker vertrouwen. Regelmatig kijk ik eens of de envelop nog dicht is. Een paar maanden geleden heb ik ook een andere oplossing gevonden (voor mensen die hun familieleden toch niet 100% vertrouwen).

Sinds een paar maanden is er bijvoorbeeld Legacy Locker, een Amerikaanse site waarop u uw wachtwoorden voor belangrijke online accounts kunt opslaan en na uw overlijden kunt laten doorgeven aan een toegewezen persoon. Circa duizend klanten hebben zich er al aangemeld voor de gratis dienst, terwijl 'een gezond aantal' omgerekend € 22 per maand betaalt of eenmalig € 220 voor extra diensten.

Legacy Locker wil fors uitbreiden maar is niet de enige speler op de markt. Er zijn meer bedrijven die mensen met virtueel eigendom helpen de nalatenschap zeker te stellen. Zoals bijvoorbeeld Entrustet, een Amerikaanse internetdienst voor het managen van digitale erfenis. In Europa zette het Zwitserse Data Inherit in februari eenzelfde soort dienst in de markt.

extra bron: http://www.rendement.nl/mijn-rendem...na-uw-dood.html
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2011, 21:53
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ook ik vind het raar dat mensen hun wachtwoord in een testament zouden zetten. De meeste mensen kennen toch wel iemand aan wie ze hun wachtwoord kunnen toevertrouwen.
Als je zo toch niemand kent, is het wel belangrijk dat je een digitaal testament opstelt. Gewoon al zodat je kennissen kunnen verwittigd worden van je overlijden. Ga maar eens na van hoeveel mensen je geen adres meer hebt, maar wel een e-mailadres en/of GSM-nummer.
Sommige mensen vinden het misschien ook belangrijk dat ze iets te zeggen hebben over wat er met hun leven op internet (mail, facebook,...) moet gebeuren nadat ze gestorven zijn. Onlangs las ik in de krant bijvoorbeeld dat steeds meer mensen in hun testament schrijven of hun facebookaccount nog moet blijven bestaan na hun dood of niet.
Anderzijds zou het misschien goed zijn dat er een wet wordt opgesteld waarin men verplicht wordt om mailaccounts, facebookaccounts,... van overledenen te verwijderen, net zoals dat nu met adresgegevens gebeurt. Dit kan erg pijnlijk zijn voor familie en vrienden, maar op die manier wordt onze digitale voetafdruk (waarvan in het artikel sprake is) wel verkleind.
Toch denk ik dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken of zijn nabestaanden moet laten beslissen wat er met zijn internetaccounts gebeurt. Iedereen rouwt immers op een eigen manier.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2011, 10:29
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Mensen maken testamenten dus waarom die paswoorden er niet bij in zetten?
Het kan anders heel pijnlijk worden. Zo heeft de exman van mijn tandarts zelfmoord gepleegd. Ze werkten nog samen en hadden van voor ze gescheiden waren samen een praktijk. Hij hield zich bezig met het computersysteem en had dus de paswoorden en dergelijke.
Na zijn dood kon mijn tandarts de nieuwe tandarts niet in het computersysteem zetten omdat ze hiervoor een paswoord nodig had. Dit heeft haar veel geld gekost om dit op te lossen.
Je staat er niet echt bij stil. Er hoeft van mij niet echt iemand aan mijn mailbox te komen of aan mijn facebook account, maar internetbankieren is natuurlijk iets anders. Maar dat geld moet toch automatisch naar familieleden gaan zou ik denken?
Met mijn paswoord van actualiteit.org is niemand verder geholpen .
Mensen moeten nagaan wat nabestaande nodig gaan hebben en dit vastleggen of dergelijke.
Sommige mensen maken dan van facebook rouwregisters, dit vind ik persoonlijk geen slecht idee. Zo krijgen je vrienden ook een plaats om samen te rouwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.