actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2017, 13:30
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Pas op met oortjes in het verkeer’

Pas op om je met oortjes in het verkeer te begeven. Daarvoor waarschuwt professor Jan Pauwels van de KU Leuven. Hij reageert daarmee op het ongeval waarbij vrijdag een triatleet om het leven kwam in Dentergem.
Kenneth Neyt (40) was aan het trainen voor het Belgische kampioenschap triatlon toen hij werd aangereden door een auto in Dentergem. Hij stak een kruispunt over en had niet gezien dat er een auto van rechts kwam. Mogelijk had Neyt die auto ook niet tijdig gehoord omdat hij oortjes droeg en naar muziek aan het luisteren was. Hoewel het volgens het Kortrijkse parket in dit geval vooral om een probleem van zichtbaarheid ging en er geen verband kon gelegd worden met de oortjes die Neyt in had, blijft het luisteren naar muziek problematisch in het verkeer.

De menselijke aandacht is beperkt, terwijl je net in het verkeer al je aandacht nodig hebt’, reageert Jan Pauwels aan VRT Nieuws. Pauwels is professor aan de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Bewegingsleer en heeft onderzoek gedaan naar het effect van luide muziek op jonge weggebruikers. ‘De meeste aandacht heb je nodig voor het besturen van je fiets of wagen uiteraard. Op een rustige weg, waar weinig verkeer is, of op een weg die je heel goed kent, kan je daar andere dingen bij doen. Praten met een passagier, luisteren naar de radio...’
Maar door zo’n oortjes is er niet alleen minder aandacht, zo zegt Pauwels. ‘Men sluit zich zo ook voor een stuk af van broodnodige info in het verkeer. Die info komt onder andere visueel binnen, maar niet uitsluitend visueel. Je hebt ook het gehoor nodig. Daardoor is er door zo’n oortjes dus ook een stuk aandacht weg die cruciaal kan zijn om beslissingen te nemen in het verkeer. Door muziek in de oren hoor je niet wat er achter of voor jou gebeurt.’ Ook: door geluid ga je vaak je gezichtsveld verleggen, op basis dus van wat je hoort.

Verbod valt moeilijk te handhaven’
Het is niet de eerste keer dat Pauwels wijst op de gevaren van oortjes in het verkeer. ‘Het is levensgevaarlijk om je met een hoofdtelefoon in het verkeer te begeven. Hoofdtelefoons sluiten de weggebruiker af van alle belangrijke verkeersgeluiden, zoals motorrijders, sirenes, een claxon of een aanstormende trein’, zo zei hij vijf jaar geleden al. Toen was Pauwels duidelijk: ‘Mijn advies? Oortjes in het verkeer verbieden.’
Maar Pauwels is daar ook nu realistisch in. Een algemeen verbod is volgens hem niet haalbaar. ‘Want zoiets kan moeilijk gehandhaafd worden’, zegt hij nog aan VRT Nieuws. ‘Het is eigenlijk de verantwoordelijkheid van iedereen.’

Bron: www.destandaard.be; 29/04/2017; lbo
Eigen mening:
Ik ben in grote lijnen wel akkoord met wat men in het artikel naar voren brengt maar niet met alles. Zo haalt men aan dat men door oortjes minder geluid kan opvangen en dit zorgt voor een vermindering van aandacht. In essentie is dit zeker correct. Sommige autobestuurders hebben echter het volume maximaal staan van de autoradio, kunnen zij dan wel alles horen? Men kan naar mijn mening even min horen door een luide autoradio dan dat men oortjes in zijn oren heeft. Moeten hier dan ook geen regels rond voorzien worden. Ik kan snappen dat het wel degelijk ieders verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat men alles wel kan horen maar enkel de personen die met oortjes rijden straffen door het te verbieden lijkt me een beetje extreem. Er moeten naar mijn mening duidelijke regels komen die eerlijk zijn voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2017, 04:02
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Ik vind ook dat je wel moet oppassen met oortjes in het verkeer, maar ik ben meer van de mening dat iedereen dit voor zichzelf moet beslissen en niet dat er regels voor moeten komen.
Oortjes kunnen inderdaad de persoon in kwestie hinderen, maar er zit een heel groot verschil van mens tot mens hoe hard ze worden afgeleid.
Bij sommige hindert het zeer weinig, en dan zou ik het erg vinden dat oortjes voor iedereen verboden zouden worden.
Er zijn andere dingen die veel meer mensen het leven kosten in het verkeer en ik denk dat ze eerst daar maar op moeten focussen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.