actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2017, 15:31
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Deze week kan je je gratis laten testen op huidkanker

Deze week kan je je gratis laten testen op huidkanker

8/05/17 - 07u16 Bron: Belga
© euromelanoma.
De jaarlijkse preventieweek van Euromelanoma, waarbij iedereen zich gratis kan laten controleren op huidkanker, gaat vandaag van start. De campagne 'Je hebt maar één huid. Bescherm ze' wil mensen bewustmaken van de risico's van de zon.
De campagne van Euromelanoma, het netwerk van Europese dermatologen, focust dit jaar op UV-beschermend textiel. Naast de klassieke oproep tot zonbescherming, adviseren dermatologen een regelmatige zelfcontrole en bij de minste twijfel een professioneel advies. Dit jaar loopt de preventieweek van 8 tot 12 mei.

Beschermen tegen de zon
"Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Europa", zegt dermatoloog Thomas Maselis, voorzitter Euromelanoma België. "Ook in ons land, met 35.000 nieuwe gevallen per jaar. Het belang van primaire preventie, waarbij je onnodige UV-blootstelling vermijdt en je huid fatsoenlijk beschermt, is niet te onderschatten. Daarnaast zetten we in op secundaire preventie en vragen we om de huid regelmatig te controleren. Twijfel je, win dan altijd professioneel advies in."

Je huid fatsoenlijk beschermen, doe je zo: onnodige UV-blootstelling vermijden, zonnecrème gebruiken en een zonnebril of beschermende kledij dragen. Wat dat laatste betreft, zijn Belgen volgens Maselis heel laks. "Slechts 7 procent draagt beschermende kleding, terwijl het gemiddelde voor Europa 16 procent bedraagt. Amper 6 procent van de Belgen beschermt zich het hele jaar, terwijl 93 procent wel degelijk de gevaren van te veel zon kent."

Bron: HLN, 08/05/2017, http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...uidkanker.dhtml

Mening: Acties als deze kan ik alleen maar toejuichen. Ik denk dat veel mensen de gevaren van de zon onderschatten. Daarom vind ik acties als deze heel goed. Ik ben geschokt te lezen dat er jaarlijks meer dan 35.000 mensen te horen krijgen dat ze huidkanker hebben. Ik vind dat men zulke acties moet doen voor alle kankers. Zo kan men kankers tijdig opsporen en beter behandelen. Alleen is dat waarschijnlijk financieel niet haalbaar.
Ik zou zeker nog meer kunnen doen om mijn huid te beschermen. Maar ik ga mezelf in de winter toch niet insmeren, of beschermende kleding dragen in de zomer.
Ik hoorde onlangs op de radio dat er heel weinig zonnebankcentra in orde zijn. Ik denk dat men hier dan maar eens alles op orde moet zetten. Het is beter om kanker te voorkomen dan genezen.

Laatst aangepast door Jens.W*uyts : 8th May 2017 om 15:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2017, 17:46
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Ik vind het ook zeer positief dat men zo'n acties organiseert. Vele mensen kennen inderdaad de gevaren van de zon niet en daarom is het goed dat deze toch meegedeeld worden. Ik vind het wel jammer dat deze actie maar een week is. Naar mijn mening mogen ze zo'n acties het hele jaar door organiseren. Op die manier zouden er veel meer mensen zich laten testen en zouden het aantal gevallen van 35.000 dalen. Wanneer ze deze actie dan nog kunnen verruimen naar een onderzoek voor alle kankers, denk ik dat de sterfgevallen door kanker wel sterk kunnen dalen omdat de artsen veel sneller kunnen ingrijpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2017, 23:28
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Acties als deze hebben alleen maar voordelen voor de mensen.
Gratis acties betekent meer mensen die zich laten testen, dus ook meer mensen wiens kanker eerder ontdekt wordt en dus uiteindelijk een veel betere kans op genezing of zelfs preventie.
Net zoals Romy, vind ik ook dat er meer van deze acties mogen gebeuren, en ook voor veel verschillende soorten kanker.
Des te meer tests, des te meer genezingen of preventies.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.