actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2008, 08:54
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2006
Locatie: Olen
Posts: 84
Exclamation Winkelier nagelt dief letterlijk aan de schandpaal

Een winkelier uit Charleroi heeft een dief met plastic bindriempjes vastgebonden aan een lantaarnpaal op het drukstbezochte plein van de stad. De dief hing een uur lang halfnaakt vast aan de paal, met op zijn ontblote bovenlijf het opschrift: 'Je suis un voleur'.

De drugsverslaafde had een computer gestolen bij de winkelier die al meermaals met een overval te maken kreeg. 'Ik werd al meer dan tien keer overvallen', getuigt de man in Het Laatste Nieuws.

'Ik ben het kotsbeu, en zo gefrustreerd dat ik de dader deze keer heb overmeesterd en hem letterlijk aan de schandpaal heb gehangen.'

De winkelier dreigt nu zelf vervolgd te worden voor ontvoering, vrijheidsberoving en foltering.

De dief werd uiteindelijk door een voorbijganger bevrijd. vdy

donderdag 11 december 2008 | Bron: belga, http://www.standaard.be/Artikel/Det...nieuwsoverzicht

Mijn mening:
Dit gaat te ver, maar de winkelier moet echt radeloos geweest zijn om een dergelijke feit te plegen, volgens mij.
Waar gaat het allemaal toch naartoe?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2008, 12:52
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Tsja men kan wel zeggen, "eigen schuld dikke bult", maar uiteindelijk is de winkelier er toch net ietsje over gegaan vind ik. De winkelier is al meerdere keren overvallen, en dat is inderdaad behoorlijk rot. Maar om nu deze laatste winkeldief , bij wijze van spreken, (meer dan tien-)dubbel te straffen door hem zo te behandelen/vernederen vind ik niet kunnen. Het lijkt zo alsof hij niet alleen voor zijn eigen daden, maar ook voor die van die 10 anderen winkeldieven moet boeten. Als hij dan toch de winkeldief zo makkelijk in bedwang kon houden, dan zou hij gewoon moeten terugpakken wat van hem was en de politie inschakelen.
Achja, in ieder geval, ik denk dat de winkeldief zijn lesje nu wel heeft geleerd, en wel eerst twee keer zal nadenken voor hij zoiets nog eens doet...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2008, 13:32
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Na zoveel winkelovervallen begrijp ik wel dat de winkelier bij deze laatste overval er echt genoeg van had. Dit heeft hij dan ook duidelijk laten blijken. Hij is er inderdaad fel overgegaan , door zijn daad komt hij nu zelf ook nog eens in de problemen. Het is knap dat hij de dief heeft kunnen overmeesteren, maar hij had dan toch inderdaad beter de politie verwittigd en de politie hun job laten doen, dan had hij nu minder problemen gehad. De overvaller zal de volgende keer nog wel eens dieper nadenken vooraleer hij een overval begaat.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2008, 14:28
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Ergens heb ik wel begrip voor de winkelier zijn daad. Ik denk dat je op een moment als dit gewoon een explosie van frustraties krijgt. Maar of het kan voor de rechtbank? De winkelier had misschien andere maatregelen kunnen treffen. Maar ik heb zeker geen medelijden met de dief die aan zijn schandpaal stond.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th December 2008, 12:08
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ik vind dit best wel een beetje grappig. Maar voor de dief in kwestie zal het wel niet zo grappig geweest zijn. De winkelier had de dief naar de politie moeten brengen in plaats van hem zo te laten afzien. Maar ik kan zijnreactie wel een beetje begrijpen. Ik ben er zeker van dat die dief nooit meer iets zal stelen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st December 2008, 18:10
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Eigenlijk is dit wel een grappig verhaal. Wel jammer natuurlijk voor de laatste inbreker, maar ik kan de eigenaar van de winkel ook wel 'begrijpen'. Hij wist op dat moment waarschijnlijk niet wat hem bezielde. Uiteindelijk wel geen excuus om iemand volledig 'uit te kleden'.

Laatst aangepast door lottevangorp : 21st December 2008 om 18:11. Reden: spellingsfout
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd December 2008, 11:49
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Na 10 overvallen had er toch vroeger al iets kunnen gebeuren. Zoals meer blauw op straat of iets dergelijke.

Ik vind het niet meer dan juist dat hij deze overvaller zo heeft kunnen "pakken". Het spijtige is dat de winkelier hier weer de dupe van gaat worden en waarschijnlijk de overvaller vrij blijft rondlopen.

Als winkelier mag je in België ook niet op een overvaller schieten. Je moet hem eerst laten schieten, dan mag het eventueel wel.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd December 2008, 21:31
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
De winkelier beseft niet dat hij op deze manier zelf crimineel wordt. Hij verlaagt zich gewoonweg tot dat niveau door zijn daden. Uiteraard valt een diefstal niet goed te praten. Maar iemand aan een (schand)paal hangen, ontbloten en beledigen wel?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd December 2008, 09:40
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Dit gaat volgens mij toch ook wel een beetje te ver! Ik kan best begrijpen dat de winkelier het echt beu is om steeds overvallen te worden, maar hij had zijn ongenoegen beter kunnen laten blijken op een andere manier. Door de dief zo ten schande te maken kan men de winkelier zelf ook beschuldigen van allerlei feiten. Daardoor is hij er zelf nog slechter aan toe dan voordien.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 24th December 2008, 18:19
Billy Bosmans Billy Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hallaar
Posts: 40
Dit doet me denken aan iets dat ik heb gelezen tijdens een les godsdiesnt (in middelbare school) we moesten de tekst lezen en onze mening geven. He verhaal was ongeveer hetzelfde alleen werd mijn winkelier minder overvallen maar wel bruter en hield een verwondingen aan over. Na de laatset overval kocht de winkelier een wapen en werd hij weer overvallen, dan kwam de vraag mag hij de overvaller beschieten? De discussie daarna was lang maar we kwamen niet tot een akkoord.

Maar mijn punt is als je 10 keer bent overvallen en je kan er 'niets' aan doen moet de overheid toch wel is in actie schieten. Iedereen heeft een grens en hij had die grens bereikt. mar om hem dan later nog te veroordelen voor zijn uitbarsting die geen 'blijvende' effecten aan overhad vind ik iets wat te ver. Daders moeten inj het prison belanden geen slachtoffers.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 25th December 2008, 10:35
Dominik_Sebrechts Dominik_Sebrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 42
Winkelier nagelt dief letterlijk aan de schandpaal

Oog om oog en tand om tand is wel heel letterlijk genomen. We mogen in ons rechtssysteem het recht niet in eigen handen nemen. Het is wel makkelijk om op afstand te oordelen maar wat wanneer het je zelf overkomt. Een inbraak is moeilijk te aanvaarden laat staan dat er meermaals in je zaak wordt ingebroken. Wat deze winkelier heeft gedaan is zeker niet goed te praten maar begrijpen doe ik het wel.

Dominik Sebrechts
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 26th December 2008, 09:55
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Steun op Facebook voor man die dief aan schandpaal bond

Ik las net volgend kort artikeltje op www.demorgen.be

De tatoeëerder die op 20 november zelf een dief vastketende aan een paal in het centrum van Charleroi krijgt de steun van een groep mensen op Facebook. Meer dan 9.000 mensen zijn lid van de groep. De beheerder vraagt dat de man niet zou worden vervolgd. De tatoeëerder riskeert drie jaar cel.

Voor alle duidelijkheid: ik vind dit echt niet kunnen! Iemand op deze manier vernederen lijkt mij een minstens even erge of zelfs ergere misdaad dan diefstal...
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 26th December 2008, 10:26
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Citaat:
Orgineel gepost door ellenvvl
Ik las net volgend kort artikeltje op www.demorgen.be

De tatoeëerder die op 20 november zelf een dief vastketende aan een paal in het centrum van Charleroi krijgt de steun van een groep mensen op Facebook. Meer dan 9.000 mensen zijn lid van de groep. De beheerder vraagt dat de man niet zou worden vervolgd. De tatoeëerder riskeert drie jaar cel.

Voor alle duidelijkheid: ik vind dit echt niet kunnen! Iemand op deze manier vernederen lijkt mij een minstens even erge of zelfs ergere misdaad dan diefstal...


Heeft de winkelier de dief vernederd, of vernederde de dief zichzelf? Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. We moeten niet allemaal het recht in eigen handen gaan nemen naar Amerikaans voorbeeld maar medelijden met deze crimineel kan ik nu toch moeilijk hebben. Echt lang heeft hij er niet gehangen en gekwetst was hij volgens mij ook niet... Het is zoals je zegt een vernedering. En deze was dan ook meer dan terecht. Ik ben zelf blij dat als de overheid zijn werk niet doet de Belgische burger het recht op een iets ludiekere manier in eigen handen neemt. Het enige wat deze winkelier deed was het vastbinden van een crimineel aan een lantaarnpaal. Ik ben zelf zeer blij dat deze man nog de zelfbeheersing heeft gehad de crimineel in kwestie niet te kwetsen of om te brengen. Want ik denk dat er velen zijn bij wie het het potje ook zou overkoken maar veel ergere gevolgen met zich mee zou brengen.
Het wordt gewoon dringend tijd iets te doen aan de veiligheid van de burger. Daar mee bedoel ik niet enkel meer blauw op straat. Maar er moeten ook nieuwe gevangenissen komen zodat gevangenen hun straffen kunnen uitzitten. En in een gevangenis mag je best afzien hoor. TV, playstation, ... dat zijn niet echt de zaken die daar mijn inziens in passen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.