actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2010, 09:55
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Huiszoeking na haatmail Vangheluwe

Huiszoeking na haatmail Vangheluwe
BISDOM BRUGGE ONTVANGT DAGELIJKS HAATMAILS


BRUSSEL - Nadat het Bisdom Brugge verschillende haatmails van dezelfde persoon kreeg, nam de politie gisterochtend de laptop van de verzender in beslag. Ondertussen kreeg hij die terug.

De man, Tuur Broes (54), stuurde de e-mails als reactie op een online mededeling van de persdienst van het bisdom. Daarin uiten ze hun sympathie voor bisschop Roger Vangheluwe. Het bericht waarop Broes reageerde, verscheen op de site van Kerknet op vrijdag 23 april. Op die dag kwam Vangheluwe ook naar buiten met de bekentenis dat hij jarenlang een neef heeft misbruikt.

'De beslissing van de bisschop om zijn functie neer te leggen, doet niets af van onze waardering en sympathie voor hem', staat te lezen in de mededeling. 'Wat nu gebeurt, wist niet uit wat goed en belangrijk is geweest. Wij blijven ook dankbaar voor de wijze waarop mgr. Vangheluwe het bisdom Brugge heeft bestuurd. De bisschop trekt zich terug voor bezinning.'

Elders in het bericht wordt het misbruik omschreven als 'ongeoorloofd gedrag'. 'Hij heeft dit in de voorbije decennia herhaaldelijk bekend en erkend tegenover het slachtoffer en zijn familie. Maar zowel bij het slachtoffer als bij de bisschop is het trauma de laatste tijd sterker geworden. Voor de bisschop is het niet langer houdbaar.'

De mededeling werd ondertekend door Doenja Van Belleghem, woordvoerster van het bisdom Brugge.

'PD Roger'

Broes begreep niet hoe het personeel van het bisdom de bisschop kon blijven steunen. 'Via het contactformulier op de site heb ik het bisdom gevraagd hoe het kan dat ze achter hem blijven staan. Wanneer een burger doet wat Vangheluwe heeft gedaan, wordt dat als fout bestempeld. En hij krijgt alle begrip.' Broes verstuurde de mails onder zijn naam, met zijn telefoonnummer erbij.

Omdat hij geen antwoord kreeg van het bisdom, stuurde hij nog verschillende berichten met als onderwerp 'PD Roger'. Al deze mails waren gericht aan de woordvoerster van het bisdom. 'In mijn laatste bericht naar haar heb ik de vraag gesteld of ze misschien zelf wachtte op een verkrachting om te reageren', zegt Broes.

De woordvoerster diende klacht in bij het parket van Brugge. 'De bedreigingen waren veel zwaarder dan dat ene zinnetje', zegt ze. De exacte bewoordingen wil het bisdom niet openbaar maken 'omdat de inhoud te grof is om te herhalen'.

Gisterochtend vielen agenten binnen bij Broes thuis. Ze namen zijn laptop mee. In de loop van de dag kreeg hij bericht dat hij zijn computer terug zou krijgen, zonder dat die was doorzocht. Procureur Jean-Marie Berkvens: 'We hebben de laptop vrijgegeven nadat Broes de feiten in hun context heeft geplaatst. Hij heeft ook beloofd dergelijke berichten niet meer te sturen. Nu wachten we het proces-verbaal van zijn verhoor af om een beslissing te nemen. De zaak kan worden geseponeerd of het kan tot een dagvaarding komen.'

'Dat is toch de wereld op zijn kop', vindt Broes. 'Ik zeg nergens dat ze Vangheluwe zouden moeten castreren of zo. Ik heb niks gedaan wat niet mag, en ik heb zeker niemand bedreigd. Toch komen ze mijn huis overhoophalen en nemen ze mijn laptop mee. Ze moeten hun pijlen niet op mij richten, maar op de man die nu in Westvleteren verblijft. Ik dacht dat er een scheiding bestond tussen kerk en staat. Dit noem ik intimidatie.'

Klacht uit eigen naam

Doenja Van Belleghem ervoer de bewoordingen van de berichten als erg bedreigend. Ze diende klacht in uit eigen naam, omdat ze zich meer dan een keer persoonlijk geviseerd voelde.

'De bedreigingen kwamen er al vanaf het tweede bericht en bleven zeker niet beperkt tot die enkele uitlating', zegt Van Belleghem. 'Daarvoor alleen zal ik niet naar de politie stappen. Deze dagen krijg ik vanalles naar mijn hoofd geslingerd, ik ben wel wat gewend. Alleen al bij onze persdienst komen er dagelijks vervelende mails binnen, bij andere personen complete scheldtirades. Maar de bewoordingen in deze mails gingen veel te ver.'

Van Belleghem blijft achter de mededeling staan die ze op 23 april online plaatste. 'Die is geschreven in de dagen van het ontslag, intussen zijn er veel verwikkelingen bijgekomen. Wij zeggen niks anders dan wat andere mensen zeggen (onder meer de Gentse bisschop Luc Van Looy sprak zich in gelijkaardige bewoordingen uit over Vangheluwe, red.).'

'We moeten een onderscheid maken tussen de mens en de functie, maar ook tussen de mens en zijn daden. Zonder het misbruik te willen relativeren, moeten we inzien dat de bisschop ook goeie dingen heeft gedaan. De waardering voor hem slaat daarop.'

Bron: www.destandaard.be
--------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
De man, Tuur Broes, begrijp ik wel. Hioj is diegene die het echt durft zeggen en mailen en andere mensne denken het. Natuurlijk moet hij niet de woordvoerdster van het bisdom van Brugge bedreigen. Wat er echt in de mail stonden zullen we nooit weten.
Ergens in het artikel wordt ook gezegd dat de scheiding van kerk en staat ver zoek is en dit begint ook op te vallen. Een bisschop bekent zijn daden en wordt niet gearresteerd. Dit lijkt er op alsof de scheiding aan het verdwijnen is.
Ook haalt Broes aan dat als een gewone burger zou uitkomen voor zijn daden hier serieus voor gestraft zal worden, en dit is ook zo. Dus begrijp ik niet waarom bisschop Vangheluwe zich mag terugtrekken voor bezinning en een gewone burger zal gearresteerd worden? Dit is iets dat bij heel veel mensen een vraagt blijft en waar ik denk niet snel een antwoord op zal komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.